Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 4:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 4:18 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 4:14 pm
Berichten: 2
Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Naar aanleiding daarvan informeren wij u als navolgend.

De Nederlandsche Bank ontvangt de laatste weken veel vragen over spaartegoeden en banken. Helaas kunnen wij door de grote drukte niet op iedere persoonlijke vraag ingaan. Onze excuses hiervoor. Wel kunnen wij u natuurlijk meer globale antwoorden geven op de veel gestelde vragen over het depositogarantiestelsel.

Hieronder treft u een overzicht van de veel gestelde vragen aan.

Is mijn spaargeld veilig?

Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot € 100.000,- per persoon per bank. Het depositogarantiestelsel garandeert een bedrag van €100.000 per persoon per instelling. Dit betekent dat als u meerdere rekeningen bij één bank heeft, u voor het totaal van deze rekeningen €100.000 is gegarandeerd. In het geval van een en/of-rekening geldt de garantie per persoon.


Is mijn geld veilig bij een buitenlandse bank die in Nederland actief is?

In de eerste plaats kunnen banken in Nederland actief zijn op grond van een vergunning van DNB. Banken met een vergunning van DNB vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Welke banken dit zijn kunt u terugvinden in het register van DNB.
Daarnaast mogen banken uit de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein op grond van hun vergunning in hun land van herkomst actief zijn in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein. Zij kunnen dan bijvoorbeeld een bijkantoor openen in één van die landen. Landsbanki is in Nederland actief vanuit een dergelijk bijkantoor en staat ook als zodanig geregistreerd bij de Nederlandsche Bank. De bank, en dus ook het bijkantoor, staat onder toezicht in het land van herkomst. Het land waar het bijkantoor is gevestigd, houdt toezicht op de liquiditeit van het bijkantoor. In het geval van Landsbanki (een bijkantoor van een bank uit IJsland) betekent dit dat de IJslandse toezichthouder de hoofdtoezichthouder is en dat de Nederlandsche Bank alleen toezicht houdt op de liquiditeit van het bijkantoor.

Banken die gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken vallen onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. De bank kan u meer vertellen over (de dekking van) het depositogarantiestelsel uit het land van herkomst.

Als het depositogarantiestelsel in het land van herkomst een beperktere dekking kent dan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dan bestaat voor deze bijkantoren de mogelijkheid om aanvullend deel te nemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. Landsbanki heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. In dit geval heeft u dan te maken met twee depositogarantiestelsels. Het IJslandse depositogarantiestelsel en het depositogarantiestelsel in Nederland.


Wat is de situatie rond Icesave?

Indien de instelling in déconfiture zou geraken, zijn op de rekeningtegoeden bij Icesave de IJslandse en de Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe, indien de instelling in déconfiture zou geraken, de afwikkeling zal worden vormgegeven. Op 7 oktober 2008 is door de Minister van Financiën besloten de dekking op de tegoeden van rekeninghouders in Nederland voor een periode van één jaar te verhogen tot € 100.000,- per persoon per bank. In het geval van Icesave komt een deel van die dekking voor rekening van het IJslandse en niet van het Nederlandse depositogarantiestelsel. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.

Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB, www.dnb.nl.


Ik heb een rekening bij Icesave. Wat moet ik doen als Icesave failliet gaat?

In dat geval zijn op de rekeningtegoeden bij Icesave de IJslandse en de Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. DNB zal in overleg treden met de IJslandse autoriteiten over hoe de afwikkeling zal worden vormgegeven. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland. Zodra nadere informatie beschikbaar is, zal deze worden verspreid via de website van DNB, www.dnb.nl.

Naast een beroep op het depositogarantiestelsel kan een rekeninghouder gewoonlijk ook een vordering indienen in het faillissement van de bank. Een eventuele uitkering uit het depositogarantiestel wordt hierop uiteraard in mindering gebracht.


Moet ik voor het IJslandse depositogarantiestelsel naar IJsland, of helpt DNB daarbij?

DNB zal, indien nodig, de rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.


Als de IJslandse autoriteiten niet betalen, schiet de Nederlandse staat dit bedrag dan voor?

Op dit moment zijn er onduidelijkheden rond de situatie van Landsbanki. DNB zoekt contact met de IJslandse autoriteiten om hierover opheldering te krijgen. Indien de instelling in déconfiture zou geraken, zijn op de rekeningtegoeden bij Icesave de IJslandse en de Nederlandse depositogarantiestelsels van toepassing. Indien nodig zal DNB rekeninghouders faciliteren met hun beroep op de dekking in IJsland.


Met vriendelijke groeten,
De Nederlandsche Bank NV
Communicatie - Informatiedesk


Please consider the environment before printing this email.

De informatie verzonden met dit e-mailbericht is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Indien u als niet-geadresseerde dit bericht ontvangt, wordt u verzocht direct de afzender hierover te informeren en het bericht te vernietigen. Gebruik van informatie door onbevoegden, openbaarmaking of vermenigvuldiging is verboden en kan leiden tot aansprakelijkheid. De afzender is niet aansprakelijk in geval van onjuiste overbrenging van het e-mailbericht en/of bij ontijdige ontvangst daarvan.

The information transmitted is confidential and intended only for the person or entity to whom or which it is addressed.
If you are not the intended recipient of this communication, please inform us immediately and destroy this communication.
Unauthorised use, disclosure or copying of information is strictly prohibited and may entail liability.
The sender accepts no liability for improper transmission of this communication nor for any delay in its receipt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 4:22 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 11:37 am
Berichten: 7
Dit is 1-op-1 copy-paste van de website van DNB.

Niets nieuws dus.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 4:32 pm 

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 4:14 pm
Berichten: 2
wist ik niet. Moderator wissen dan maar


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 7:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 6:57 pm
Berichten: 23
Wat heerlijk dat we gefaciliteerd worden. :twisted:
Maar wat hebben we er in feite aan? Ik zie mijn geld hier echt niet door terugkomen! :evil:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 7:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Wat je er aan hebt is dat je niet zelf in IJsland hoeft aan te kloppen.
Je communicatie verloopt met DNB en zij doen de rest.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 8:06 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 6:57 pm
Berichten: 23
obligataire schreef:
Wat je er aan hebt is dat je niet zelf in IJsland hoeft aan te kloppen.
Je communicatie verloopt met DNB en zij doen de rest.


Ik moet het nog zien! In elk geval zitten we weer opgescheept met extra gezanik want je moet DNB dus in de gaten gaan houden. Het kost hoe dan ook energie en tijd.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 8:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Dat is waar.
Ik vind het ongelooflijk rot voor de mensen die nu (tijdelijk?) niet bij hun geld kunnen komen,
maar als ze vorige week wat beter hadden opgelet, want er waren voortekenen in overvloed, en er is
ook hier op de site zeer uitvoerig gewaarschuwd en gediscussieerd, dan had men nu die moeite kunnen besparen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 8:27 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 6:57 pm
Berichten: 23
@ obligataire

Ik heb dit forum vandaag pas ontdekt. En ik heb helaas Icesave niet in de gaten gehouden. Ik was te goed van vertrouwen. Dom, dom, dom! :(


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 8:31 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Hopelijk komt het allemaal nog goed.

Er was een tijd dat je alleen als je op de beurs belegde, dagelijks het nieuws moest volgen.
Tegenwoordig moet dat met sparen ook al. :cry:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 9:26 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 5:50 pm
Berichten: 99
obligataire schreef:
Hopelijk komt het allemaal nog goed.

Er was een tijd dat je alleen als je op de beurs belegde, dagelijks het nieuws moest volgen.
Tegenwoordig moet dat met sparen ook al. :cry:


Juist. Wist ik dus ook nog niet..... en velen met mij helaas.

Een bijkomend 'probleem' is dat de beurs beleggers over het algemeen het geld 'over' hebben, om er mee te speculeren. Zo zou het tenminste moeten zijn.
Voor spaarders geld dat in het algemeen niet. Hier praten we over geld dat VERDIEND wordt (in tegenstelling tot 'gewonnen') and dat niet gemist kan worden.

Dat maakt de hele zaak ook veel erger, IMHO.

_________________
Francois A. 'Navman' Dumas
Publisher

... and the man's Blog


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 11:38 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Citaat:
Indien de instelling in déconfiture zou geraken


Grappig dat woord. Indien de instelling in de confiture zou geraken.
In de jam dus..hehe :mrgreen:

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2008 11:56 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 01 feb 2008 5:50 pm
Berichten: 99
Er staan wel meer grappige dingen in die brief.....

_________________
Francois A. 'Navman' Dumas
Publisher

... and the man's Blog


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 8:12 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 okt 2008 8:27 am
Berichten: 227
obligataire schreef:
...maar als ze vorige week wat beter hadden opgelet, want er waren voortekenen in overvloed, ...


Dan was Icesave voor het weekend al in elkaar geklapt.

_________________
D, t, dt? Wie hoort het verschil...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 8:17 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Karel Spaargraag schreef:
Citaat:
Indien de instelling in déconfiture zou geraken


Grappig dat woord. Indien de instelling in de confiture zou geraken.
In de jam dus..hehe :mrgreen:


http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/deconfiture

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO