Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 2:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 4:11 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Jawel hoor, nu zijn we er! Het is allemaal de schuld van de maffia en andere bendes. Wat zijn we weer lekker genuanceerd bezig! Voorzover je het nog niet door hebt; IJsland is praktisch failliet. Die hebben dus geen cent meer te makken, dus er is vast geen geld om nu aan de garantieverplichtingen te voldoen. Er zijn medewerkers van het IMF ingevlogen (ongevraagd) om orde op zaken te stellen. Ik denk dat het vervolgens met teruggave van de gelden aan Icesave spaarders uiteindelijk wel goed komt, het IMF zal IJsland echt niet 'failliet' laten gaan.

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 4:21 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 25 sep 2008 5:11 pm
Berichten: 52
ijsland wil eigenlijk geen hulp van het IMF en zegt vandaag nog het zelfs niet nodig te hebben, ze denken zeker genoeg te hebben aan wat er van IceSave is binnegehaald :(

bron
Citaat:

REYKJAVIK (Reuters) - Iceland's prime minister said on Thursday assistance from the International Monetary Fund (IMF) was a possibility but he did not think it would be needed.

"The IMF is an option, but we don't think it will come to that," Prime Minister Geir Haarde said on state radio.

Haarde had already said on Wednesday that turning to the Fund was "definitely an option" since Iceland is a member. But he said at the time that Iceland had not requested either a stand-by facility or economic program from the IMF.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 4:28 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Miss Piggy Bank schreef:
Ik vind het uiterst merkwaardig dat het pand van die Icesave bende zo snel was ontruimd!
Had men tóch wat te verbergen? :twisted:

Dat vroeg ik me direct ook al af, ja.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 4:49 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Als ik denk dat ik niet betaald krijg, ga ik ook niet naar m'n werk.
En zo'n callcenter met 2 computers is zo leeg natuurlijk.

Dat ze wel graag met Engeland praten komt omdat Engeland al gezegd heeft het zelf te vergoeden.
Wouter doet dat niet, en terecht. Dan zouden we het allemaal zelf betalen, dmv belastinggeld.
Hij gaat proberen om het geld uit Ijsland te krijgen, en ik ben er zeer blij mee dat hij dat doet.
Anders was ik nu zelf bezig met onderhandelen met Ijsland, en we zien hoe moeilijk dat is.

En als het echt niet lukt, dan springt de DNB heus wel in.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 4:57 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 3:49 pm
Berichten: 29
jha schreef:
Zouden we (en Wouter niet te vergeten) hier wat aan hebben?

Office of the Prime Minister

Opening hours are 08:30 to 16:00 daily, Monday to Friday.

Prime Minister's Office
Stjornarradshusinu vid Laekjartorg
150 Reykjavik
Iceland

Tel (+354) 545 8400
Fax (+354) 562 4014
postur@for.stjr.is

http://www.government.is/Locations/nr/156


Dat werkt ook niet. Het nummer is konstant in gesprek.

_________________
Vroeger was ik een twijfelaar, ik ben daar nu niet meer zo zeker van.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 5:36 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
strip108 schreef:
Dat werkt ook niet. Het nummer is konstant in gesprek.

Welke tijd heb je gebeld? Na 16.00 uur (zelfde tijd als hier?) is het kantoor alweer dicht. Echte ambtenaren dus. Maar ja, als je 1.700.000.000 moet opmaken, moet je daar wel de tijd voor nemen. En z'n GSM-nummer voor op de golfbaan staat er natuurlijk niet bij...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 6:48 pm 

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 5:52 pm
Berichten: 10
Misschien willen ze geen hulp van het IMF omdat hun schuld alleen groter wordt. Ze gokken denk ik dat Engeland en Nederland de spaartegoeden zelf ophoesten......scheelt weer een paar miljard.
Jarenlang flink op de pof leven. Dat noem ik schofterig. DNB en het AFM hebben grote steken laten vallen.

IJsland heeft 300.000 inwoners... hoe in godsnaam kunnen ze die depositogarantiestelsel waarmaken?

GB en Ned samen 8.7 mld euro aan spaargelden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 6:51 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Logisch schreef:
IJsland heeft 300.000 inwoners... hoe in godsnaam kunnen ze die depositogarantiestelsel waarmaken?

Dat vind ik ook het meest kwalijk. Iets garanderen terwijl je weet dat het niet te garanderen is. Wat mij betreft: Voorbedachte rade... Jazeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 7:17 pm 

Geregistreerd: ma 16 jun 2008 9:57 am
Berichten: 12
Als je uit gaat rekenen hoeveel de IJslanders moeten terug betalen kun je op je klompen aanvoelen dat dit nooit gaat lukken , het land heeft gewoon te weinig inwooners, de oplossing zal van het IMF moeten komen .


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 7:22 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Logisch schreef:
IJsland heeft 300.000 inwoners... hoe in godsnaam kunnen ze die depositogarantiestelsel waarmaken? GB en Ned samen 8.7 mld euro aan spaargelden
Daar zit ook de kernvraag voor de toezichthouder op het Nederlandse bijkantoor (Icesave), dus aan onze eigen DNB, die tevens de vergunning verstrekte, onder de EER-regeling. Hoe kan DNB toestaan dat Icesave 1,6 miljard ophaalt in Nederland, wetende hoe het was gesteld (ja, ook toen al, blijkt overduidelijk uit de op dit forum gevoerde discussies) met de ratings van die bank(en) en met de IJslandse economie. DNB kweekt vertrouwen bij de spaarder door de vergunning te verstrekken terwijl de kredietcrisis al gaande is en terwijl ze kennis draagt van de verplichtingen die een garantie onder de EER-regeling met zich brengt. Deze vergunning oogt nu (tenminste) roekeloos te zijn verstrekt. Je mag er toch op vertrouwen dat niet iedere 'bananenrepubliek' hier geld in mag zamelen. Als Mugabe op dezelfde gedachte mocht komen, dan zal DNB hem toch weigeren mag ik hopen.......! In mijn ogen ligt hier toch wel een aanknopingspunt ingeval Nederland en IJsland er niet uitkomen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 7:28 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Blikoortje schreef:
Logisch schreef:
IJsland heeft 300.000 inwoners... hoe in godsnaam kunnen ze die depositogarantiestelsel waarmaken? GB en Ned samen 8.7 mld euro aan spaargelden
Daar zit ook de kernvraag voor de toezichthouder op het Nederlandse bijkantoor (Icesave), dus aan onze eigen DNB, die tevens de vergunning verstrekte, onder de EER-regeling. Hoe kan DNB toestaan dat Icesave 1,6 miljard ophaalt in Nederland, wetende hoe het was gesteld (ja, ook toen al, blijkt overduidelijk uit de op dit forum gevoerde discussies) met de ratings van die bank(en) en met de IJslandse economie. DNB kweekt vertrouwen bij de spaarder door de vergunning te verstrekken terwijl de kredietcrisis al gaande is en terwijl ze kennis draagt van de verplichtingen die een garantie onder de EER-regeling met zich brengt. Deze vergunning oogt nu (tenminste) roekeloos te zijn verstrekt. Je mag er toch op vertrouwen dat niet iedere 'bananenrepubliek' hier geld in mag zamelen. Als Mugabe op dezelfde gedachte mocht komen, dan zal DNB hem toch weigeren mag ik hopen.......! In mijn ogen ligt hier toch wel een aanknopingspunt ingeval Nederland en IJsland er niet uitkomen.


Zowel de rating als de resultaten van Landsbanki waren ten tijde van de aanvraag uitstekend. De taak van DNB is verder toezicht te houden op de liquiditeitspositie van Icesave Nederland. En die was, tot voor zeer kort geleden, meer dan uitstekend. Het ligt dus wel iets genuanceerder dan het beeld dat je hier schetst.

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 8:35 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
jody schreef:
Zowel de rating als de resultaten van Landsbanki waren ten tijde van de aanvraag uitstekend. De taak van DNB is verder toezicht te houden op de liquiditeitspositie van Icesave Nederland. En die was, tot voor zeer kort geleden, meer dan uitstekend. Het ligt dus wel iets genuanceerder dan het beeld dat je hier schetst.
Ik neem aan dat DNB iets dieper in de balans duikt bij een vergunningaanvraag dan uitsluitend de rating en de resultaten, m.a.w. ook goed kijkt naar de feitelijke waarde van de portefeuilles en de schuldpositie van de aanvrager. En als de liquiditeitspositie (in euro's....!) dan inderdaad zoals je zegt 'meer dan uitstekend was tot voor zeer kort' , kan slechts de conclusie volgen dat deze positie opzettelijk teniet is gedaan. In dat geval zou sprake zijn van wanbestuur bij Icesave Nederland, wellicht zelfs strafbaar handelen. DNB heeft ook niet zomaar zo snel beslag gelegd op de administratie (er is immers nog steeds formeel geen sprake van surceance of een faillissement) Op dit aspect ben ik wel bovenmatig nieuwsgierig naar de bevindingen van DNB, die we op termijn wel te weten zullen komen. Wellicht moet ik dan mijn zienswijze inderdaad wat nuanceren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 8:46 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Margareth schreef:
Mijn saldo was € 179000,00 dus ik ben waarschijnlijk beroofd van € 79000,00. Margareth
Ik vrees dat het nog ruim 20.000 euro slechter voor je uitvalt, want DNB garandeert het tegoed tussen krap 21.000 en 100.000 euro, dus zie je via het DGS maar ruim 79.000,- euro terug. Je zou dan een ton kwijt zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO