Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 11:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 5:45 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
IJslanders bestormen de Nederlandse spaarmarkt. De bank Landsbanki lanceerde donderdagochtend een internetspaarrekening zonder voorwaarden, die vijf procent rente biedt. Z24 sprak met directeur Martijn Hohmann van Icesave.

Donderdag acht uur 's ochtends van start. Om één uur 's middags had de duizendste klant zich aangemeld, vertelt de directie van Icesave Nederland opgetogen. Met een internetspaarrekening die een variabele rente biedt van vijf procent rente, zonder voorwaarden, verslaat Icesave vergelijkbare Turkse en Oost-Europese prijsvechters.

...

Voor het lezen van het gehele artikel raadpleeg aub de bron:

Bron: http://www.z24.nl/z24geld/bankzaken/artikel_16905.z24

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Laatst bijgewerkt door Mandros op zo 13 jul 2008 7:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:00 pm 
Leuk: een interview. Dat zie je ook niet vaak.

Ik ben zeeeeeeeer benieuwd naar de reacties van AT en AK.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 29 mei 2008 7:22 pm 
"Nee. Wij nemen genoegen met een iets lagere winstmarge."

Weet iemand wat de gemiddelde marge is op een spaarrekening?

Bijvoorbeeld:

Ecb rente: 4%
Marge = ?
-----------------
Totaal = 4% + ?


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 12:56 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
N.a.v. de berichten over IceSave en de gegevens op hun site over de geboden rente en het Depositogarantiestelsel heb ik een e.mail gestuurd.

Over de rente kreeg ik het volgende antwoord:

"Wij garanderen u dat de rente tot mei 2011 minstens 0,25% boven de door de ECB gestelde minimum biedrente ligt.
Hoe vaak de rente wijzigt hangt af van de fluctuaties in deze minimum-biedrente.
Mocht de rente van 5% dalen kunt u altijd uw geld kostenloos terugstorten."

Over de gedeelde Depositogarantie is inmiddels genoeg bekend.

Ik verwacht dat deze hoge rente tijdelijk is, ik zie mij ook niet in IJsland in de rij staan om mijn spaargeld terug te krijgen m.a.w. deze spaarder wordt geen klant bij IceSave.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 1:04 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Linn schreef:
Ik verwacht dat deze hoge rente tijdelijk is, ik zie mij ook niet in IJsland in de rij staan om mijn spaargeld terug te krijgen m.a.w. deze spaarder wordt geen klant bij IceSave.


De bank heeft zelf aangegeven dat als ze de rente op korte termijn verlagen de geloofwaardigheid negatief wordt aangetast en dat dus niet doen.
Bovendien lijkt 5% hoog, maar in IJsland zijn rentes van 15% gangbaar. Ze behalen dus nog altijd een flinke winst. In Engeland betaalt Icesave 6%. Ze hoeven niet op een procentje meer of minder te kijken.

Verder is iedereen heel bang dat ze failliet gaan. Ik dus niet. De (moeder) bank bestaat al meer dan 120 jaar. Waarom zou dat juist nu verkeerd gaan? Die kans is uiterst miniem. De kredietwaardigheid van de bank is goed en ze hebben nauwelijks last van de kredietcrisis.
Mocht het toch fout gaan is er een garantstelling.

En daarvoor hoef je echt niet naar IJsland af te reizen :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 1:42 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Spaarders zijn net automobilisten, de een neemt meer risico dan de ander.
Als spaarder houd ik het risico zo klein mogelijk.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 1:46 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Roeland schreef:
..........maar in IJsland zijn rentes van 15% gangbaar...........



De inflatie is daar ook extreem hoog. Als de IJslandse Kroon verder daalt t.o.v. de euro, heeft Landsbanki naast de rente ook een koersverlies.
Die twee moeten ze optellen als kosten van het spaarderskrediet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 1:52 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: do 17 apr 2008 9:46 pm
Berichten: 210
Woonplaats: ZH
Linn schreef:
Spaarders zijn net automobilisten, de een neemt meer risico dan de ander.
Als spaarder houd ik het risico zo klein mogelijk.


Een rekening bij Icesave kent geen risico mits je max. 20.000 stort. Bij 40.000 is je risico 5%, dus hooguit de jaarrente.

Als je hogere bedragen bedoelt loop je inderdaad een heel klein risico, maar dat is bij iedere bank in meer of mindere mate het geval.

De credit rating van IJsland is de op een na hoogste, zowel op korte als lange termijn.
On May 21, Moody's Investors Service issued its credit opinion for the Republic of Iceland and confirmed the following ratings: Aa1 for long-term obligations in foreign currency and P-1 for short-term obligations in foreign currency. The outlook is stable.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 30 mei 2008 5:22 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
obligataire schreef:
De inflatie is daar ook extreem hoog. Als de IJslandse Kroon verder daalt t.o.v. de euro, heeft Landsbanki naast de rente ook een koersverlies. Die twee moeten ze optellen als kosten van het spaarderskrediet.
Klopt, ik las gisteren dat de inflatie daar ruim boven de 10% ligt momenteel


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 12:35 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Nog eens goed kijkend naar het rendement dat Icesafe biedt kom ik tot de conclusie dat deze bank eigenlijk niet bovenaan mag staan in het lijstje rekeningen zonder beperkingen, althans niet met een tarief van 5%.
Om dat % te halen moet je namelijk een vol jaar blijven zitten; de nominale rente is 4,909% en loopt per kwartaal fractioneel op. Als je dus na een half jaar besluit te gaan 'hoppen' om wat voor reden dan ook, dan haal je die 5% niet. Ik weet het, het is een peanut, maar om deze reden verdient Icesafe het niet om boven de CEB te gaan, die wel een volle 5% geeft, ook als je tussentijds weggaat en afrekent. Mandros, misschien wil je hier nog eens scherp naar kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 12:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Blikoortje schreef:
Nog eens goed kijkend naar het rendement dat Icesafe biedt kom ik tot de conclusie dat deze bank eigenlijk niet bovenaan mag staan in het lijstje rekeningen zonder beperkingen, althans niet met een tarief van 5%.
Om dat % te halen moet je namelijk een vol jaar blijven zitten; de nominale rente is 4,909% en loopt per kwartaal fractioneel op. Als je dus na een half jaar besluit te gaan 'hoppen' om wat voor reden dan ook, dan haal je die 5% niet. Ik weet het, het is een peanut, maar om deze reden verdient Icesafe het niet om boven de CEB te gaan, die wel een volle 5% geeft, ook als je tussentijds weggaat en afrekent. Mandros, misschien wil je hier nog eens scherp naar kijken.


Dan bezorg je 'm wel een hoop werk.
Er zijn namelijk meer banken waar dit het geval is.
Vandaar wellicht de term effectieve rente, voor zo ver mij bekend altijd over een vol jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 08 jun 2008 1:02 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
TEB en Yapi Kredi vermelden wel eerlijk dat het bij hen om effectieve rente gaat.
Overigens is dat niet zo erg want dat is inherent aan hun systeem van kwartaalsgewijze rente uitkering.
En dat is op zich wel prettig vind ik.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO