Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 27 jul 2025 4:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 10:59 pm 
Stuiver

Staat al bericht op website DNB:

Citaat:
DNB stelt depositogarantiestelsel voor spaarders bij Icesave in werking
Persbericht
Details persbericht Datum 09 oktober 2008

De Nederlandsche Bank (DNB) en het Ministerie van Financiën maken bekend dat bij Icesave Nederland, onderdeel van Landsbanki, lopende rekeningen, spaarrekeningen of bijzondere spaarrekeningen zoals termijndeposito's gedekt zijn tot een maximum van EUR 100.000 per rekeninghouder.

DNB zal de afwikkeling van de aanvragen verzorgen. Rekeninghouders hebben dus te maken met DNB en niet met de IJslandse autoriteiten. DNB zal zorgdragen voor een zo spoedig mogelijke uitbetaling van aanvragen.

In de loop van volgende week zal de Nederlandsche Bank (DNB) aan alle rekeninghouders een aanvraagformulier toezenden dat moet worden geretourneerd aan DNB, Postbus 98, 1000 AB te Amsterdam. Rekeninghouders die het formulier niet op uiterlijk woensdag 22 oktober a.s. hebben ontvangen, worden verzocht zich schriftelijk te melden op datzelfde adres, onder vermelding op de enveloppe van het kenmerk 'Icesave'.

Nadere informatie over het depositogarantiestelsel is te vinden op de website van DNB. Voor vragen kunt u zich tot DNB wenden via e-mail, info@dnb.nl, en via de Infodesk van DNB, tel.nr. 0800 020 1068 (gratis).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:00 pm 

Nou, dit was zeker een wijze les!

Nu bij Nova op N2 forse kritiek op het toezicht op IceSave... tsja, achteraf praten.
Nout en Wout hebben het tot nu toe prima gedaan, en ik ben heel benieuwd wat er morgen nog voor nieuws komt!

En ik weet zeker dat de Rabobank er blij mee zal zijn als mijn rekening weer aangevuld is met enkele duizenden euro's...
:lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:01 pm 

transatlanticism schreef:
JAHOEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

BOS is echt GEWELDIG deze weken, eerst mijn bank (DE BANK) gered en nu mijn spaartegoed!

Wat zouden ze gaan doen met banken als NIBC, Credit Europe & Moneyou>? Negatief advies geven?

Hoezo een negatief advies geven? Deze banken vallen, of in ieder geval CE, onder toezicht van DNB. Hierbij is je geld altijd zeker. Maar denk je soms dat ING/Postbank zo sterk staat of de Rabobank? Over de laatste hoor je toch al weinig terwijl daar ook echt wel problemen zouden zijn. Niet beursgenoteerd dus geen informatie problemen.

Maar door je geld ergens vanaf te halen help je de bank echt niet mee. Je dupeer eigenlijk je medespaarders.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:02 pm 
Kwartje

Citaat:
IcesaveMinister Bos heeft verder gezegd dat de spaarders die zijn getroffen door het faillissement van de IJslandse bank Icesave, hun geld 'linksom of rechtsom' tot een ton zullen terugkrijgen. DNB zal daarbij helpen. Bankpresident Wellink meldde dat de getroffen spaarders bij zijn bank een aanvraag kunnen indienen. Officieel is IJsland verantwoordelijk voor de eerste 20.887 euro, maar het is op dit moment onduidelijk of het land die verplichting zal nakomen.

Die laatste zin, dus toch niet helemaal duidelijk of die 20.887 euro nou echt 100% gegarandeerd is?

Stel dat de IJslanders die verplichting NIET gaan nakomen, wat doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:03 pm 
Vijfje

Bedank ook die andere 17 miljoen Nederlanders die middels hun belastinggeld hieraan bijdragen zonder zelf ooit bij Icesave gespaard te hebben.
Want ik acht de kans zeer groot dat dit geld nooit meer terugkomt uit IJsland.
Niet omdat de IJslanders niet zouden willen, maar omdat ze het niet meer kunnen.

Bos doet electoraal in ieder geval goede zaken, da's wel duidelijk :wink:

Laatst bijgewerkt door obligataire op do 09 okt 2008 11:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:06 pm 

Wordt wel een beetje kriegel van die mensen die nu beweren dat het niet slim was om geld bij IceSave te zetten "omdat het niet onder de garantie van DNB viel". De DNB is de toezichthouder in Nederland, deze heeft IceSave de vergunning gegeven en bovendien het spaarbedrag boven de 20.000 gegarandeerd. DNB had er blijkbaar vertrouwen in. Je kunt dan toch niet van particulieren/leken verwachten dat deze een beter inzicht hebben dan de experts van DNB???

Wie had er trouwens ooit kunnen denken dat een Europees land garant staat voor iets, maar dan achteraf komt met " We are very sorry..." :roll:

Laatst bijgewerkt door Klaassie op do 09 okt 2008 11:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:07 pm 

Xabre schreef:
Citaat:
IcesaveMinister Bos heeft verder gezegd dat de spaarders die zijn getroffen door het faillissement van de IJslandse bank Icesave, hun geld 'linksom of rechtsom' tot een ton zullen terugkrijgen. DNB zal daarbij helpen. Bankpresident Wellink meldde dat de getroffen spaarders bij zijn bank een aanvraag kunnen indienen. Officieel is IJsland verantwoordelijk voor de eerste 20.887 euro, maar het is op dit moment onduidelijk of het land die verplichting zal nakomen.

Die laatste zin, dus toch niet helemaal duidelijk of die 20.887 euro nou echt 100% gegarandeerd is?

Stel dat de IJslanders die verplichting NIET gaan nakomen, wat doen?

Atoombom op dat leuke eiland? Je kan heel weinig denk ik. Maak er een proces van zou ik zeggen. Of je win? Geen idee maar dat zou dan in IJsland moeten plaats vinden. Kosten je een hoop geld en de overheid hou het toch langer vol.

Zou zeggen wacht af of het onze overheid lukt om het op een diplomatieke manier kunnen oplossen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:13 pm 
Dubbeltje

Klaassie schreef:
Wordt wel een beetje kriegel van die mensen die nu beweren dat het niet slim was om geld bij IceSave te zetten "omdat het niet onder de garantie van DNB viel". De DNB is de toezichthouder in Nederland, deze heeft IceSave de vergunning gegeven en bovendien het spaarbedrag boven de 20.000 gegarandeerd. DNB had er blijkbaar vertrouwen in. Je kunt dan toch niet van particulieren/leken verwachten dat deze een beter inzicht hebben dan de experts van DNB???

Precies, en de garantieregeling is via de banken gevuld met geld van de spaarders zelf.

Een deel van mijn geld stond pas sinds een paar maanden in IJsland, al die jaren hiervoor heeft het gewoon in Nederland gestaan. En de hoeveelheid spaargeld dat hier in Nederland is blijven staan is ook veel meer dan ik in IJsland had gezet. Ik heb dus zelf bijgedragen aan deze reddingsoperatie, en die rond Fortis waar ik geen cent spaargeld had.

Laatst bijgewerkt door Isave op do 09 okt 2008 11:27 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:13 pm 
Stuiver

transatlanticism schreef:
JAHOEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

BOS is echt GEWELDIG deze weken, eerst mijn bank (DE BANK) gered en nu mijn spaartegoed!

Wat zouden ze gaan doen met banken als NIBC, Credit Europe & Moneyou>? Negatief advies geven?

Oh ja, nu krijg jij je centjes terug (welke je niet kwijt zou zijn geweest als je bij een bank had gebankierd die valt onder het nederlands garantiestelsel!) en dan ga je lopen muiten over andere banken. Sorry hoor, maar zoiets kan er bij mij niet in. Echt belachelijk.

Dat neemt trouwens niet weg dat ik het fijn vind voor de gedupeerde spaarders. Maar zulke uitlatingen vind ik niet gepast.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:14 pm 

Eindelijk het goede bericht!! Ik wil toch via dit topic nog een keer Alphons bedanken voor zijn topic... daardoor heb ik toch wat beter kunnen slapen! :D :D

Zal het geld nu binnen een paar weken terug zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:15 pm 
Kwartje

Citaat:
Maar ik ben pas écht gerust als mijn geld op een fatsoenlijke bank staat.

Heb ook geld op een bank staan die er niet zo solide voor staat maar valt wel onder de Nederlandse .
Vraag mij alleen af hoever kunnen ze hier meer doorgaan aangezien andere banken in deze tijd hierop natuurlijk zeker niet op zitten te wachten .

Citaat:

Dat maakt voor ons anders dan dit IJslands verhaal natuurlijk niet uit maar een bank echt laten geeft wel weer een hoop onrust .

Helaas zal door dit verhaal voor velen die niet verder kijken of luisteren wel een negatief verhaal over alle kleine banken komen .

Laatst bijgewerkt door Inter op do 09 okt 2008 11:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:17 pm 

Het is erg makkelijk achteraf praten. Ik heb zeer weinig mensen horen waarschuwen voor IceSave en het garantiestelsel van IJsland. We hebben het hier over een Europees land met tot voor kort een bloeiende economie. Geen land diep in Afrika met gewetenloze dictators aan de macht.
De CEO van de Rabobank was een van de weinigen die waarschuwde maar dat kwam niet zo objectief over en leek sterk op eigen belang. De Nederlandse Bank heb ik er nog nooit over gehoord. Als zelfs de woordvoerder van Independer, een bedrijf met veel financiele kennis en consumenten informeert over financiele producten, een rekening heeft bij IceSave zegt dat wel iets over het vertrouwen en image dat IceSave kennelijk had.
Hoe moet dan iemand die niet iedere dag internet napluist en de financiele pagina's van de kranten leest dan de financiele status van IJsland kunnen beoordelen?

Minder slim vind ik het dat mensen meer dan het garantiebedrag van 20.000 of 40.000 voor een en/of rekening op hun IceSave rekening hebben geplaatst. Deze grens was zo algemeen wel bekend dacht ik zo. Zij mogen van zeer veel geluk spreken dat het garantiebedrag onlangs is verhoogd tot 100.000

Ik had gelukkig mijn geld rond 30 september al preventief van mijn IceSave rekening gehaald dankzij de berichten op dit forum.

Profiel  

2 Kwartjes

Ik ga zo maar eens een paar pilsjes pakken :D , en ik raad iedereen aan om het ook
op de een of andere manier te vieren :mrgreen: .

Laten we ook Mandros met zijn team niet vergeten te bedanken voor dit fantastische medium :wink: .

Leuk om veel mensen 'te leren kennen' in slechte dagen. De beste dagen moeten nog komen. Maar dit forum heeft zijn dienst dubbel en dwars bewezen, zeker toen het bijna door de knieen ging vanwege IceSave crisis en de toeloop van mensen.

Deze toestand had NIETS met IceSave of met Landsbanki te maken!! Maar puur met IJsland en hun economie. Het verwijt richting de spaarder bij IceSave raakt daardoor kant nog wal.

cheers :) :mrgreen:

Laatst bijgewerkt door alphons op do 09 okt 2008 11:21 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

En het klinkt eigenlijk ook heel erg mooi: RIJK-JA-VIK

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 09 okt 2008 11:19 pm 

Maar het werd: RIJK-JA-FUCK!!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 92 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]