Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 8:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 11:10 am 
Kwartje

Geregistreerd: do 25 sep 2008 8:05 am
Berichten: 476
90% van de claims zijn bij de DNB binnen, maar is dat nou wel terecht ???? Die claims hadden toch bij het Financieele Dagblad, NRC, de consumentenbond en de toezichthouders terecht moeten komen ?? Zij strooiden toch aardig wat zand in onze ogen ??? Of zie ik dat verkeerd ??? De DNB moet na de afhandeling (minus de 10% zand van de heer N.Wellink) dat alles bij hen terug vorderen. De DNB moet er een goeie advocaat op zetten en alle "goeie" adviezen zullen in de toekomst betrouwbare adviezen zijn. Of zie ik dit als zeer simpele spaarder toch weer verkeerd ??


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 12:03 pm 

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:24 pm
Berichten: 25
Ja, ik denk het wel..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 12:10 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Ik denk inderdaad dat je het verkeerd ziet! (eigenlijk zou ik hier vier uitroeptekens moeten plaatsen, analoog aan jouw bericht, maar dat staat zo schreeuwerig) Wat ik niet begrijp is dat je de schuldvraag weet ik niet waar overal neerlegt. Al eens gedacht aan je eigen verantwoordelijkheden en de consequenties van je eigen beslissingen? Het is hier al zo vaak op dit forum uitgekauwd dat de problemen bij Landsbanki vanaf medio september zichtbaar werden. En dat het IJslandse garantiestelsel, gezien de grootte van de IJslandse economie, min of meer een wassen neus was, kon iedereen wel bedenken. Hoewel IJsland nu toch gaat uitbetalen tot de van te voren vastgestelde grens. En verder is er nu (gelukkig maar) toch eigenlijk niets aan de hand, behalve ongeveer 3 maanden renteverlies?

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 12:32 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 25 sep 2008 8:05 am
Berichten: 476
Oke Jody, Ik had inderdaad beter op moeten letten en m'n spaarcentjes veilig op m'n Postbank plusrekening moeten laten staan. Gaf op dat moment 0,5% iets mider dan de 1.2% rendementsheffing en die inflatie vergeten we dan maar weer. Bedankt voor je antwoord.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 12:45 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
jody schreef:
dat de problemen bij Landsbanki vanaf medio september zichtbaar werden

Ow ja?

Dan doel je op iets van voor 'Fitch' denk ik. Laat maar eens zien!

Citaat:
En dat het IJslandse garantiestelsel, gezien de grootte van de IJslandse economie, min of meer een wassen neus was

In Liechtenstein wonen 10 keer minder mensen, zullen we eens wedden?

Citaat:
eigen verantwoordelijkheden

Daar men ik het helemaal met je eens, dus toen nog tot maximaal 20k en niet verder :wink:

Ik bedoel dit niet als een persoonlijke aanval, maar mensen praten elkaar graag na, doen geen onderzoek, en hebben een eigen waarheid. Deze waarheid gaat dan een eigen leven leiden.

Handelingen van spaarders rondom IceSave ten tijde dat de regering ingreep zie ik meer als geluk dan wijsheid. Vergeet niet dat beslissingen in het weekend werden genomen, en er vanaf maandag al geen overboekingen meer werden uitgevoerd.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Laatst bijgewerkt door alphons op wo 19 nov 2008 12:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 12:46 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
George schreef:
Oke Jody, Ik had inderdaad beter op moeten letten en m'n spaarcentjes veilig op m'n Postbank plusrekening moeten laten staan. Gaf op dat moment 0,5% iets mider dan de 1.2% rendementsheffing en die inflatie vergeten we dan maar weer. Bedankt voor je antwoord.


Voorzover mij bekend zijn er (en waren er toen ook) nog een aantal andere banken die al geruime tijd aanzienlijk meer rente vergoeden dan alleen Icesave deed. Er was dus zeker een kwalitatief hogere keus in de markt aanwezig dan alleen Icesave. En mij hoor je dus niet beweren dat je met een lagere rente genoegen had moeten nemen, maar mensen mogen best meer verantwoordelijkheid erkennen voor hun eigen keus. Terwijl er ook toentertijd hele goede andere mogelijkheden (lees volledig door het Nederlandse DGS gedekte) voor een hoge rente in de markt aanwezig waren. Maar het is wel erg gemakkelijk om de verantwoording op anderen af te wentelen en je eigen handen in onschuld te wassen.

@alphons

Onder meer hier viewtopic.php?f=35&t=1081, maar er is vanaf medio september, vooral richting eind september of begin oktober voorzover ik me kan herinneren, ook veel op dit forum over gediscussieerd. Met name over de inhoud en mogelijkheden van het IJslandse garantiestelsel.

_________________
Sparen ...... het blijft leuk!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 1:52 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Zucht, deze discussie is nu al zo vaak gevoerd....

Er is zelfs al in Maart gewaarschuwed voor IceSave en dan vooral nog over dat IJsland zeer grote problemen zou krijgen als een bank om zou vallen.

Kap nou eens met alle banken de schuld te geven omdat die in jullie ogen te weinig rente geven/gaven. Het blijft ALTIJD je eigen verantwoordelijkheid wat je met je geld doet. Als je geen zin hebt om je te verdiepen in de situaties dan moet je genoegen nemen met 0,5% en zit je veilig maar niet als een blinde kip je geld overal neer zetten en dan anderen de schuld geven als het fout gaat.


Overigens zou ook Liechtenstein grote problemen krijgen als ze opeens 10 mld moeten vergoeden. Maar gelukkig is de economie van Liechtenstein 1,5x zo groot als die van IJsland, het gaat niet om het aantal mensen maar de grote van de economie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 1:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Kijk ook nog eens naar deze draad.........

viewtopic.php?f=35&t=1121

Velen hebben aangegeven dat ze hun geld of een groot deel daarvan hebben weggeboekt.
Degenen die toch bleven zitten kunnen niet spreken van een verrassing lijkt me.....

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 3:07 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Begin oktober was het al niet meer mogelijk geld terug te boeken.
Maar waarom deze zinloze discussie weer ?
Je kunt de spaarders niet de schuld geven. Er was een garantie.
Ieder heeft zo zijn eigen redenen om ergens geld te zetten. Hoge rente, spreiding..
En als je iedere paniekvogel hier als expert in de financiële wereld moet gaan bestempelen, dan hebben we straks alles fijn thuis in de kluis.
Ik zou eigenlijk alle paniekberichten van verschillende banken hier op willen sommen, maar dat is te veel zoekwerk.
Maar bijvoorbeeld NIBC, SNS, DSB, Credit Europe, ING heb ik al over gelezen.
Als er straks een van deze gaat, krijgen we ook weer te horen, "ik heb het toch gezegd".
Pfff..ik ben er een beetje klaar mee.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 4:28 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
nijn schreef:
Er is zelfs al in Maart gewaarschuwed voor IceSave

Ow ja?

Toch knap, omdat IceSave pas eind mei in Nederland actief was :D

Precies dit soort geroep :shock: , als een Kip zonder kop... euh nijn zonder ko bedoel ik dus :mrgreen:

De feiten zijn anders, laten we het dan ook bij de feiten houden :wink:

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 4:59 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
Gelukkig bestond IceSave en haar moeder bank al langer dan mei.... Ik zal er niet al te veel op ingaan maar zoek eens naar de CDS prijzen van Landsbanki in maart.

In mei kwam IceSave naar Nederland, begin juli is er door verschillende banken gewaarschuwed en in de maanden daarna steeds vaker. Over het algemeen werden deze waarschuwingen weggehoond.

Nadat in september de crisis in alle hevigheid lost is gebarsten, denk bijvoorbeeld aan Lehman Brothers, Freddie Mac, Fannie Mae, AIG, kan toch niemand meer zeggen dat er niet iets aan de hand was.

Iedereen die vanaf toen als makke schapen bij IceSave is gebleven heeft het echt over zich zelf afgeroepen.

Ik zal nooit zeggen: `ik zei het toch` want niemand kan de toekomst voorspellen maar blijf niet met z'n alle roepen `we konden het niet weten`! Je kon het zien aankomen, het had ook anders kunnen aflopen maar je had MOETEN weten dat er een verhoogd risico was.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 5:52 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
nijn schreef:
Je kon het zien aankomen, het had ook anders kunnen aflopen

Precies, hier sla je de spijker op zijn kop. Je doet een voorspelling, en trekt meteen je (konijnen)keutel weer in, in dezelfde zin :lol:
nijn schreef:
maar je had MOETEN weten dat er een verhoogd risico was.

Dan doel je op 'Fitch'. Ik zou je willen verzoeken om hun bevinding te bestuderen, inhoudelijk, en het tijdstip daarvan. Neem daarna het tijdstip van 'nationalisatie' van Landsbanki en je zult je eigen ongelijk bevestigen.

Over 'moeten', met de woorden van Hans Teeuwen te spreken: "IK MOET HELEMAAL NIKS!" :mrgreen:

On topic:

1) De huidige ontwikkelingen laten zien dat er genoeg activa bij (Old)Landsbanki zijn om alle IceSavers te compenseren. Dus alle betweters, financieel deskundigen, economen, hoogleraren, politici, IceSave-beschuldigers en banken hebben het dan toch bij het verkeerde eind gehad. Eigenlijk gewoon iedereen dus 8), behalve de IceSave spaarder. Het blijkt nu dat er GEEN risico is. Dit is toch het faillissement van ieders betoog tegen IceSave.

2) De huidige ontwikkelingen laten verder zien dat IJsland voldoende kapitaal kan aantrekken om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. Zelfs in het geval dat de activa van (Old)Landsbanki niet genoeg zijn om alle IceSavers te compenseren, stelt IJsland zich voor 100% garant voor het garantie bedrag. Dus de stelling dat de economie te klein zou zijn voor de problemen blijkt nu ook volledig ontkracht. Een dubbel faillissement voor de IceSave-beschuldiger.

Als je objectief kijkt naar de hele gang van zaken kun je dus concluderen dat er veel geroepen is in het nadeel van de IceSave spaarder, door alle ‘deskundigen’. Achteraf zie je dat al deze mensen ongelijk hebben gekregen. Ik snap dat het moeilijk is om ongelijk toe te geven, maar het zou deze mensen wel sieren. In het heetst van de strijd leert men zijn vrienden kennen, en zijn vijanden.

Er zijn geen schuldigen.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 6:11 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 24 jul 2008 7:16 am
Berichten: 95
Er zijn geen schuldigen.

Dat ben ik met je eens. Er zijn alleen maar slachtoffers.

_________________
Use common sense,whether you are buying or selling.If a deal sounds too good to be true,it usually is!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 6:49 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 10 okt 2008 4:00 pm
Berichten: 99
alphons schreef:
Precies, hier sla je de spijker op zijn kop. Je doet een voorspelling, en trekt meteen je (konijnen)keutel weer in, in dezelfde zin :lol:

Hou eens op zeg. Niemand kan de toekomst voor 100% zeker voorspellen. Als de spoorbomen al dicht zijn kan ik toch nog het spoor oversteken. Je kan nooit 100% zeker voorspellen dat het fout gaat, want het kan ook goed gaan. Als ik dan overreden wordt kan je toch wel zeggen dat ik het aan kon zien komen.

Altijd kan alles anders lopen dan de voorspellingen maar de ene uitkomst is wat waarschijnlijker dan andere. Dat had je dus moeten inschatten. Dit hadden alle spaarders dus zelf moeten doen.


nijn schreef:
Dan doel je op 'Fitch'. Ik zou je willen verzoeken om hun bevinding te bestuderen, inhoudelijk, en het tijdstip daarvan. Neem daarna het tijdstip van 'nationalisatie' van Landsbanki en je zult je eigen ongelijk bevestigen.

Nee dan doel ik niet op Fitch maar bijvoorbeeld op de CDS prijzen. Als je je geld bij een bank wil verzekeren dan betaalde je daar in maart ergens tussen de 1 en 2% voor. Bij Landsbanki was dat al meer dan 6%. Kortom de markt zag een zeer verhoogd risico dat deze bank om kon vallen.


1) GEEN risico? 3 maanden geen rente, bedragen boven de 100k kwijt (of in elk geval grote kans dat het niet terug komt). Alleen dank zij een zeer coulante houding van DNB krijgen de spaarders onder de 20k hun geld makkelijk terug anders kon iedereen in het bootje naar IJsland stappen. IK betaal indirect mee voor de bedragen tussen de 20k en 100k! Doe nou niet alsof er niets aan de hand is.

2) Praat eens met een IJslander hierover, hoe zij het vinden dat er opeens 6mld geleend moet worden. De IJslandse belastingbetaler moet dat toch echt terug gaan betalen. Hier hebben ze nog vele jaren last van!

Ik aggeer voornamelijk tegen de mensen die zelf geen enkele verantwoordelijkheid willen nemen voor hun acties en anderen de schuld geven. Je moet inderdaad helemaal niets maar dan moet je ook niet huilen als het mis gaat en dat gebeurd me iets te vaak.

Om dan ook nog alle mensen die hebben voorspeld dat de bank kon/zou omvallen te vertellen dat ze ongelijk hebben? Ik haak even af.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 nov 2008 7:08 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 25 sep 2008 8:05 am
Berichten: 476
Hoe je het ook went of keert, Icesave was in 2007 wel de best gewaardeerde online internetspaarbank van over de Noordzee.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO