Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu wo 24 apr 2024 2:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 sep 2013 8:09 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 21 jun 2011 7:14 pm
Berichten: 65
Vandaag kreeg ik een brief van ING met het verzoek om een verklaring in te vullen en te ondertekenen. Het betrof een schrijven over een beleggingsrekening / beleggingshypotheek. Het ging over de vraag of ik bepaalde banden zou hebben met de Verenigde Staten. Ik dat geval is kennelijk de Amerikaanse wet- en regelgeving met betrekking tot beleggingsprodukten op mij van toepassing.
De vragen waren:
- heeft u een woonadres, postadres fiscaal adres of telefoonnummer in de Verenigde Staten
- Bent u Amerikaans staatsburger
- Heeft u een verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten (zgn. green card)
- Heeft u een wettelijke vertegenwoordiger, gemachtigde of beleggingsadviseur die een of meer bovenstaande vragen met ja kan beantwoorden

Kennelijk is dit formulier bedoeld om bepaalde gegevens aan de autoriteiten in de Verenigde Staten toe te sturen. Op zich vind ik het al belachelijk dat mijn persoonlijke gegevens worden doorgegeven aan de autoriteiten buiten Nederland maar dat ik zelf hiervoor ook nog een formulier moet gaan invullen vind ik helemaal te dol voor woorden. Bovendien vraag ik me af: Kan dat zo maar. Er is toch wetgeving die de privacy moet beschermen.

Kortom, ik vul niets in en ik stuur ook de retourenvelop niet terug.
Ik ga ervan uit dat daar de doodstraf niet op staat.

Wel hoor ik graag wat U er van vindt. Wellicht ben ik wat te fijngevoelig op dit punt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 sep 2013 8:30 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Ik heb dat soort formulieren ook wel eens ontvangen van BINCK i.v.m. beleggingen die in de V.S. aan de beurs genoteerd zijn.
Ik begreep dat het tot doel heeft om vast te stellen of dat men in de V.S. belastingplichtig zou zijn (wat niet zo was). Iets met dividendbelasting en zo.
Dus ja, om er dan maar van af te zijn........
Je wilt er toch niet aan denken dat je voor een leuke vakantie in de VS aan het douanepoortje komt, en dat je dan even apart mag komen omdat er iets vervelends op je naam geregistreerd staat.
En of dat legaal is, als je er mee te maken krijgt, boeit dat niet zo vrees ik.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 11 sep 2013 9:04 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Of misschien gewoon om te weten of ze extra informatie bij zouden moeten houden over je beleggingen als je Amerikaans staatsburger bent omdat je die nodig kan hebben voor je belastingaangifte daar? Je hebt daar wat extra informatie nodig over aan- en verkopen en die wordt in Nederland vast niet bijgehouden. Daar zullen ze geen zin in hebben dus ze zouden je beleggingsrekening kunnen sluiten of iets in die trant.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 25 sep 2013 1:00 am 

Geregistreerd: wo 25 sep 2013 12:46 am
Berichten: 1
Mijn vrouw heeft diezelfde brief ook gekregen. Ik ga hem niet invullen. De zin waar het nog meest omdraait is "Als u bepaalde banden heeft met de VS is de Amerikaanse wet- en regelgeving mbt tot beleggingsproducten van toepassing". Nou ik dacht het toch echt niet.
Als ik de herinnering krijg ga ik een klacht indienen bij de college bescherming persoonsgegevens. Het kan toch niet zijn dan die gegevens zomaar even aan de VS worden overhandigd. Tevens stuur ik een kopietje naar de DBN. Tik ze maar eens op de vingers, je mag alleen informatie opvragen die je nodig hebt voor operationele zaken en niet naar andere informatie vragen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 28 sep 2013 7:29 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Gewoon in de prullenbak gooien die brieven.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2013 12:54 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Het zal wel met FATCA te maken hebben: kijk eens hier en hier.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013 4:38 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Daar zou het niets mee te maken moeten hebben want de bank zou er voor zijn klanten moeten zijn en niet alleen maar voor anderen (op onze kosten).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013 6:25 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5824
Woonplaats: Obliville
Banken zijn kwetsbaar want ze hebben filialen en dochterbedrijven in de VS. Als ze niet meewerken kan je raden wat daarmee gebeurt.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013 11:32 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 11 jul 2008 10:53 pm
Berichten: 1127
Als ze helemaal niets doen gebeurt er helemaal niets!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 sep 2014 5:27 pm 

Geregistreerd: za 13 sep 2014 5:22 pm
Berichten: 1
Ik heb deze brief, nu een jaar later, ook gehad.
Ik maak er uit op dat Amerikanen onder wetten vallen die ING niet wil toepassen. Misschien dat het om consumentenbescherming gaat, bijvoorbeeld een verbod op beleggen in waardeloze piramidespeltroep zoals hypotheken voor bijstandtrekkers? Dan kunnen ze troep wel fijn aan ons verkopen?

Ik denk dat, omdat er niet bij staat waarom ING die wetten niet wil, dus dan zullen die wetten wel goed zijn voor ons maar niet voor ING?
Ik word er niet blij van dat mensen met meer bescherming worden uitgesloten van ING beleggingen, wat zit daar achter?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO