Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 25 apr 2024 5:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2007 5:38 pm 

Geregistreerd: wo 13 jun 2007 7:54 pm
Berichten: 27
Weet je wat ze flikken bij de ING. Je neemt je spaargeld op. Van je internetspaarrekening. Gewoon omdat ze bitter weinig rente geven. Vervolgens zie je dat het overgeschreven is naar je betaalrekening en vervolgens geef je via internet de opdracht het over te maken naar een andere bank (spaarrekening). Vervolgens brengen ze (ING) je debetrente in rekening omdat je zogenaamd rood hebt gestaan. Natrappen of normaal??? Zeg het maar...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 sep 2007 10:09 pm 

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 2:30 pm
Berichten: 13
Zoiets heb ik een paar jaar geleden ook met de Rabobank gehad. Volgens internet bankieren staat het geld wel op mijn rekening, maar als ik mij niet vergis stond de rente datum een dag later waardoor ik dus inderdaad een dag in het rood ging (met bijbehorende debet rente natuurlijk).
Daarom neem ik tegenwoordig altijd een dag speling hoewel ik niet weet of dat nog steeds nodig is...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 7:42 am 

Geregistreerd: wo 13 jun 2007 7:54 pm
Berichten: 27
nou ik vind het volksverlakkerij en dat zou de AFM moeten verbieden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Valuteren
BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 9:15 am 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
Dat is nou wat ze noemen valuteren.
Dat doen ze niet alleen bij ING.
Ook bij Garantibank, Credit Europe en waarschijnlijk vele andere.
Als er bij de transactie informatie iets over valutadatum staat moet je erg oppassen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 12:19 pm 
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 maart 2007 9:24 pm
Berichten: 605
boekeloo schreef:
Weet je wat ze flikken bij de ING. Je neemt je spaargeld op. Van je internetspaarrekening. Gewoon omdat ze bitter weinig rente geven. Vervolgens zie je dat het overgeschreven is naar je betaalrekening en vervolgens geef je via internet de opdracht het over te maken naar een andere bank (spaarrekening). Vervolgens brengen ze (ING) je debetrente in rekening omdat je zogenaamd rood hebt gestaan. Natrappen of normaal??? Zeg het maar...


Ik ken het gevoel. Heb een jaar geleden ook al eens een boze brief naar de ABN-AMRO gestuurd over exact deze situatie. Dat ze valuteren snap ik wel (ze moeten ergens iets aan verdienen) maar in deze situatie had je het geld misschian al maanden op de spaarrekening staan. Je boekt het over naar je betaal rekening (zelfde client) en dus denk je dat je het direct naar een andere bank of persoon kunt overmaken. Als je dan ook nog weet dat de debet-rente op een normale rekening zoomaar 16% kan zijn en spaarbedragen snel op kunnen lopen tot duizenden euro's dan is 1 a 2 dagen valuata rente echt schandalig veel en oneerlijk aangezien het geld al maanden jouw eigendom was....... Maar helaas staan we denk ik machteloos.

De les: Bij overboekingen hou ik altijd 3 dagen aan tussen de boekingen zodat ik geen debet-rente hoef te betalen.

_________________
Beheerder http://forum.SpaarInformatie.nl/ & http://www.SpaarInformatie.nl/ !


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 sep 2007 10:57 pm 
Stuiver

Geregistreerd: ma 09 jul 2007 7:08 am
Berichten: 81
Gaat bovenstaande stuk eigenlijk niet over topic:
http://forum.spaarinformatie.nl/viewtopic.php?t=65

Ik heb met de postbank gebeld en zij zeggen dat ze voor particulieren bij overboeking van spaar naar betaalrekening geen gebruik maken van rentendagen. Dus je kan direct het bedrag overschrijven naar een rekening van een andere bank.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 07 sep 2007 7:54 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 05 sep 2007 9:29 pm
Berichten: 73
Alle banken werken volgens het volgende principe:
eerst gaan alle afboekingen van je rekening en daarna pas wat er bij komt.

Het klinkt dus raar, voor je gevoel heb je dus geen negatieve stand, maar als alles eraf is en je komt dan negatief uit dan krijg je debet rente om je oren, ondanks dat dezelfde dag nog wat erbij komt.

Als je dus eerst stort dien je altijd een dag speling te nemen.

Volgens mij is overigens de postbank inderdaad de enige die dit niet heeft (binnen je eigen postbankrekeningen). Dit komt omdat je altijd hetzelfde nummer hebt gekoppeld aan je spaarrekeningen en betaalrekening. Bij andere banken heb je altijd een ander bankrekeningnummer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 8:29 pm 
Site Admin

Geregistreerd: ma 19 maart 2007 11:40 pm
Berichten: 447
De Rabobank heeft hier ook een artikelover geplaatst:

Voorkom onbedoeld rood staan
VARA Kassa ging tijdens de TV-uitzending van 5 november in op reacties van Rabo-klanten over vermeende valutering. Als reactie gaf de Rabobank aan beslist niet in het nadeel van klanten te valuteren door het tijdelijk vasthouden van hun geld.

Oorzaak onbedoelde roodstand
Toch kunnen klanten soms onbedoeld 'rood' komen te staan. Dat kan bij het meteen doorboeken van een betaalrekening naar een spaarrekening of bij het direct contant opnemen van geld. Dit komt doordat een betaling zichtbaar is in Rabo Internetbankieren, terwijl de rentedatum soms later is.

Verschil in rentedatum
Vaak heeft een betaling die vandaag op uw rekening binnenkomt ook vandaag als rentedatum. U kunt het geld direct gebruiken. Dat is een voordeel: bijvoorbeeld als u van uw spaarrekening geld overmaakt naar uw betaalrekening.

Een verschil in rentedatum ontstaat alleen als van een andere Rabobank betaalrekening geld naar uw betaalrekening wordt overgemaakt op werkdagen na 13.00 uur of in het weekend. Deze betaling heeft dan als rentedatum de eerstvolgende werkdag.

In dat geval staat het geld feitelijk met de rentedatum van de eerstvolgende werkdag nog op de rekening van de opdrachtgever. Als u het geld toch direct besteedt, kunt u dus 'rood' komen te staan.

Controleer rentedatum
U voorkomt 'rood' staan door de rentedatum van een binnenkomende betaling te controleren. Is deze vandaag, dan kunt u het geld direct besteden. Is de rentedatum later, houd daar dan rekening mee bij overboekingen naar uw spaarrekening, pinbetaling of geldopname.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2008 9:08 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 12 sep 2007 6:32 am
Berichten: 77
Er is nu een stichting opgericht die over dit topic een rechtzaak wil beginnen:
http://www.ad.nl/economie/article1936718.ece?nscategory=topStoryA

Update:
Op Telegraaf.nl een uitgebreider artikel:
http://www.overgeld.nl/rubriek/consument/2924578/_Stichting_wil_gestolen_rente_terug_van_banken__.html?p=1,1
en de stichting heeft een website:
http://www.bankrenteterug.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2008 1:03 pm 
Stuiver

Geregistreerd: wo 12 sep 2007 6:32 am
Berichten: 77
Nog even geduld en dan kan er geen onterechte debetrente meer in rekening gebracht worden door valutering.

Uit artikel op NU.nl:
"Overigens is het eind 2009 gedaan met valutering. Europese wetgeving verbiedt de praktijk vanaf die tijd."

http://www.nu.nl/news/1383428/32/%27Klanten_nog_steeds_ongemerkt_bestolen_door_banken%27.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 jan 2008 8:34 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt 2007 10:11 pm
Berichten: 331
Woonplaats: emmeloord
Dat is een goede zaak!

Eindelijk dan ook wat meer doorzichtigheid in de rentesystematiek van de verschillende financiƫle dienstverleners.


tot dusver, altijd de kreet valuta - en boekdatum in de gaten houden ...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 maart 2008 5:43 pm 

Geregistreerd: vr 07 maart 2008 5:32 pm
Berichten: 4
ING hanteert standaard valuteringsregels die op www.ingbank.nl te vinden zijn (zoekstring valuteringsregels), maar niet echt duidelijk worden gecommuniceerd, totdat je vragen hebt.

Ik heb recent meegemaakt dat er ten onrechte debetrente in rekening is gebracht, waarbij in afwijking van de valuteringsregels is gewerkt (maar liefst 4 valutadagen gerekend i.p.v. 1 conform de regels).

Ik heb de ING hier inmiddels op aangesproken. Ik heb de ten onrechte in rekening gebrachte debetrente inmiddels vergoed gekregen. Jammer alleen dat ze dat onder de noemer 'eenmalige coulancevergoeding' doen, in plaats van uit te zoeken of en toe te geven dat ze een foute berekening gemaakt hebben.

Mijn advies is dus: Controleer de berekening van de debetrente, want ze hanteren hun eigen regels niet altijd correct!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO