De Rabobank heeft hier ook een
artikelover geplaatst:
Voorkom onbedoeld rood staan
VARA Kassa ging tijdens de TV-uitzending van 5 november in op reacties van Rabo-klanten over vermeende valutering. Als reactie gaf de Rabobank aan beslist niet in het nadeel van klanten te valuteren door het tijdelijk vasthouden van hun geld.
Oorzaak onbedoelde roodstand
Toch kunnen klanten soms onbedoeld 'rood' komen te staan. Dat kan bij het meteen doorboeken van een betaalrekening naar een spaarrekening of bij het direct contant opnemen van geld. Dit komt doordat een betaling zichtbaar is in Rabo Internetbankieren, terwijl de rentedatum soms later is.
Verschil in rentedatum
Vaak heeft een betaling die vandaag op uw rekening binnenkomt ook vandaag als rentedatum. U kunt het geld direct gebruiken. Dat is een voordeel: bijvoorbeeld als u van uw spaarrekening geld overmaakt naar uw betaalrekening.
Een verschil in rentedatum ontstaat alleen als van een andere Rabobank betaalrekening geld naar uw betaalrekening wordt overgemaakt op werkdagen na 13.00 uur of in het weekend. Deze betaling heeft dan als rentedatum de eerstvolgende werkdag.
In dat geval staat het geld feitelijk met de rentedatum van de eerstvolgende werkdag nog op de rekening van de opdrachtgever. Als u het geld toch direct besteedt, kunt u dus 'rood' komen te staan.
Controleer rentedatum
U voorkomt 'rood' staan door de rentedatum van een binnenkomende betaling te controleren. Is deze vandaag, dan kunt u het geld direct besteden. Is de rentedatum later, houd daar dan rekening mee bij overboekingen naar uw spaarrekening, pinbetaling of geldopname.