Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 8:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 11 mei 2010 8:36 am 

Geregistreerd: vr 18 sep 2009 8:15 am
Berichten: 3
Na een weekje vakantie in frankrijk bekijk ik de pinbetalingen, gedaan met m'n Maestropasje.
Er is drie keer euro 120,- afgeschreven. Ik herken de bedragen niet.
Het blijkt om betalingen bij pompstations te gaan bij supermarkten (Cora en Geant).
Een litertje diesel is daar snel 20 eurocent goedkoper als op de peage, vandaar.

Na een medewerkster van ING gesproken te hebben blijkt het te gaan om 'een voorschot' op het te verwachten bedrag wat dan na drie dagen zal worden gecorrigeerd.
Die informatie klopt niet, het eerste bedrag is gecorrigeerd en dat na 7 dagen.
Volgens ING mag dat maximaal 5 werkdagen zijn.
Dat is dus in de praktijk een week.
Een voorschot van euro 120 voor een tankvulling is erg veel. Het gaat bij mij om zo'n euro 65 per keer en een keer om euro 6 (heb 't bonnetje nog) omdat we bang waren de pomp in luxemburg net niet te halen :-)

ING geeft geen correcte informatie hierover op de website en ook telefonisch wordt er erg luchtig gedaan over het lenen van de bank van een fantasiebedrag van het geld van een klant.
Doen alle banken dit zo?
Moet ik dit soort onafgesproken gegraai uit m'n portemonnee inmiddels normaal vinden?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2010 1:29 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Vreemde zaak, ik hoop niet dat je slachtoffer bent geworden van een of andere truc.
Je hoort er zoveel over.
Goed dat je de bonnetjes bewaard hebt !
Als klagen bij ING niets oplevert, dan zijn er nog wel andere wegen te bewandelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Business as usual...
BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2010 1:19 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Het afschrijven van die borg is gebruikelijk bij tanken bij onbemande tankstations, alleen zou je er als consument normaal gesproken niets van moeten zien, omdat dit bedrag na de tankbeurt normaal gesproken direct weer bijgeschreven wordt. Even googlen leverde mij onder meer het volgende artikel hierover op (van 15 juli 2009, toen er blijkbaar problemen met dit systeem zijn geweest):

Telegraaf schreef:
Borg afgeboekt tijdens tanken

AMSTERDAM - Nederlandse banken blijken zonder dat consumenten hiervan op de hoogte zijn al jarenlang tijdens elke tankbeurt bij onbemande tankstations nog eens 125 tot 150 euro extra aan borg van betaalrekeningen af te schrijven om fraude tijdens pintransacties tegen te gaan.

Het zogeheten preautorisatiebedrag moet volgens de banken voor de rekeninghouder echter onzichtbaar blijven en dient normaliter direct te worden teruggestort. Door softwareproblemen blijkt de extra geldtransactie boven op het getankte bedrag de afgelopen dagen echter wel zichtbaar te zijn, dit tot groot ongenoegen van alerte consumenten. Het geld wordt door banken als borgstelling tijdelijk geparkeerd, zonder dat consumenten dit wisten.

(...)

Volgens Equens wordt het preautorisatiebedrag al jarenlang gehanteerd. Normaal gesproken moet het geld uiterlijk binnen 20 minuten zijn teruggestort.

(...)
Bron: de telegraaf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2010 1:29 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Dit zegt ING er zelf over op haar site (rubriek: Veelgestelde vragen - betalen in het buitenland - vraag 6):

Waarom wordt er een ander bedrag afgeboekt als ik betaal met mijn Betaalpas bij onbemande tankstations in het buitenland?
Het komt soms voor dat er tijdelijk een ander bedrag wordt afgeboekt dan waarvoor u hebt getankt. Om in het buitenland gebruik te kunnen maken van een onbemand tankstation dient u voordat u gaat tanken uw Betaalpas met pincode in te voeren. Omdat op dit moment nog niet bekend is voor welk bedrag u gaat tanken wordt er goedkeuring aan de ING gevraagd voor een standaardbedrag. Als uw bestedingsruimte het toelaat geeft de ING goedkeuring voor dit standaardbedrag (dit is vaak € 75). Dit bedrag wordt vervolgens gereserveerd op uw Betaalrekening.

Deze ‘reservering’ is meteen zichtbaar in uw rekeningoverzicht als u Mijn ING gebruikt. Dit roept vaak vragen op, omdat het standaardbedrag van de reservering zelden gelijk is aan het bedrag waarvoor u werkelijk heeft getankt. Deze boeking wordt echter binnen enkele dagen automatisch hersteld. U hoeft hiervoor niets te doen. Dit duurt enkele dagen, omdat de transactie in het buitenland plaatsvindt en pas na een paar dagen definitief bij de ING wordt aangeboden.


Met de huidige brandstofprijzen lijkt een ophoging van € 75,- naar € 120,- me niet echt onlogisch.......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 mei 2010 1:35 pm 

Geregistreerd: vr 18 sep 2009 8:15 am
Berichten: 3
Alle bedragen zijn inmiddels gecorrigeerd.

Op deze manier kom je er als klant natuurlijk vanzelf wel achter welke afspraken een ING in nederland maakt met franse collega's;
'Je pakt gewoon een paar honderd euro van de klant z'n rekening als ie met pin wil betalen en na een week krijgt ie het teveel gepakte geld weer terug'. Niks aan de hand toch?

Waarom zou een bank z'n klanten vooraf informeren...

Wel goed opletten daar aan de pomp dus. Geen fouten maken want per ongeluk een verkeerde brandstof gepakt of de pomp slaat af, moet je weer even opnieuw pinnen.
Voor je 't weet is je rekening geblokkeerd :-)

Ik had trouwens nog maar één bonnetje...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010 1:38 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Ik kan me inderdaad herinneren dat hier vorig jaar zomer nogal ophef over was: er waren toen mensen die door deze ongein een paar dagen rood stonden op hun rekening (vakantietijd, vaker tanken).


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010 1:52 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Linkje topic vorig jaar.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO