Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 12:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 6:45 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
In de voorwaarden van Renault Bank staat:
Citaat:
De rente wordt elk kwartaal op de spaarrekening bijgeschreven en gekapitaliseerd (d.w.z er geldt rente-op-rente)
Er staat ook nog iets met ACT/ACT ISDA. Het mag orakeltaal lijken, maar ook dat is van belang als je wilt weten hoe een bank van een bepaald percentage een bedrag maakt.
Ik stel toch voor, dat iedereen zich ervan bewust is, dat voorwaarden van banken verschillen, dat men zich op de hoogte stelt van die voorwaarden en niet klakkeloos eenzelfde rekensommetje hanteert onder het mom van "controle".

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 7:59 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Die 2 partijen hebben tot nu betaald wat ik berekend heb. En mijn excel tabel houd geen rekening met nominale percentages . Volgend moment is 1 januari. Kijken of er verschil is

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 24 dec 2022 8:26 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3937
Nee, jouw rekensommetje kwam toevallig vrij dicht in de buurt van de uitkomst van de juiste berekening ("een paar cent verschil").
Excel is een spreadsheet, of in beter Nederlands een rekenblad.
Je moet zelf correct aangeven hoe ingevoerde getallen moeten worden behandeld. Doe je dat niet, dan krijg je foutieve uitkomsten.
Dat laatste speelt hier, dat ligt dus niet aan Excel en ook niet aan LPB.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 02 jan 2023 7:06 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6732
Bij Raisin, klopt het precies, en ze hebben ook het bedrag zelfs op zondag bijgeboekt.

Zowel bij Raisin, als bij LPB heb dezelfde methode gebruikt.
Echter houd LPB er een vreemde methode op na, welke niet klopt met de berekening die wel klopt met Raisin.
https://bit.ly/2wH3Bt6

Dus vermoedelijk heeft het verschil dus niets met nominaal/effectief te maken.
Ik heb dus bij Raisin, (Renault) letterlijk 1,25% gehanteerd, en klopte op 1 ct na precies, 1 ct meer ontvangen, als wat ik berekend heb.
Dus als nominaal/effectief een verschil zou veroorzaken, dan zou dat meer moeten zijn dan 1 ct.
Ook diezelfde methode bij Advanzia gebruikt, en ook daar is precies overgemaakt, wat ik berekend had (44 ct)

Alleen bij LPB werkt die berekening niet meer (dus bij Renault hanteer ik 1,25%, bij Advanzia 0,8%, en Klarna 1,05%)
Ik deel het bedrag door 100 * 1,25% gedeeld door 365 = rente per dag.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2023 10:57 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 736
bij rente op rente effect bij terugrekenen van rente inclusief rente-op-rente naar nominale moet je in principe niet delen maar worteltrekken

omdat lpb elke maand rente uitkeert reken ik even met maanden met gelijk aantal dagen

op jaar basis beloven ze 0,75 % rente
omgerekend naar een factor om te vermenigvuldigen is dat 1.0075
daar bereken je dan de 12-de machts wortel van: (1.0075) ^ (1/12) = 1,0006228618011265145194923531282
dat is dan de factor voor de rente die je elke maand krijgt uitgekeerd
als rente percentage per maand is dat dan 0,06228618011265145194923531282 %
dat percentage deel je dan door het aantal dagen van de maand
en dat zie je dan als per dag opgebouwde rente in euro's

het kan zijn dat de lpb niet met 12 gelijke maanden rekent maar met 365 dagen. in dat geval zou je de 365-ste machts wortel moeten nemen, enzovoorts, maar dat kan ik mij niet voorstellen

Edit: naar aanleiding van onderstaand bericht even geklikt op de https://bit.ly/2wH3Bt6 link. Dan lijkt in het rekenvoorbeeld van lpb zelf dat ze zelf wel gewoon zouden delen. En dan is de effectieve rente per jaar te hoog, volgens mij.
Edit 2: ik kan op de website van lpb niet terug vinden dat hun percentage van 0,75% inclusief rente-op-rente is. Het rekenvoorbeeld is blijkbaar exclusief rente-op-rente. Hier op spaarinformatie staat wel vermeld dat het inclusief rente-op-rente is.
Ik heb te weinig saldo om te controleren hoe er nu echt wordt gerekend.


Laatst bijgewerkt door appeltje op wo 04 jan 2023 4:44 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2023 1:42 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
juanj schreef:
<...> Alleen bij LPB werkt die berekening niet meer (dus bij Renault hanteer ik 1,25%, bij Advanzia 0,8%, en Klarna 1,05%)
Ik deel het bedrag door 100 * 1,25% gedeeld door 365 = rente per dag.
Maar die website waar je naar linkte legt uit dat ze eerste de rente gelijkelijk verdelen over 12 maanden, en binnen die twaalf maanden gelijkelijk over de dagen van elke maand. Dus hoe veel rente je dagelijks krijgt verschilt per maand: in februari het meeste, in januari, maart, mei, juli, augustus, oktober en december het minste.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 jun 2023 10:37 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
appeltje schreef:
Ik heb te weinig saldo om te controleren hoe er nu echt wordt gerekend.
Ik gebruik al jaren vrij simpele spreadsheets om mijn rente te checken/ plannen/ etc.
Ik bereken gewoon per dag de totalen en bij de meeste banken is dat de simpele rekensom "rente per dag" = "saldo" maal "rentepercentage" gedeeld door "dagen per jaar" (waarbij die laatste dan per bank soms kan verschillen).
Bij LPB week dit inderdaad iets af, ik kan nu (met dank aan de tips in dit topic) bevestigen dat zij het als volgt doen:
Afhankelijk van de maand (voor februari altijd 28 dagen, ook in schrikkeljaar, anders 30 of 31 dagen per maand):
"rente per dag" = "saldo" maal "rentepercentage" delen door 12 en nogmaals delen door "dagen per maand".

_________________
A fool and his money soon go separate ways
- Jeff Lynne


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 jun 2023 11:53 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 736
Ik heb nu wel genoeg saldo gehad om de rente opbouw te controleren. (vrijgekomen deposito : 2 jaar 0,4%)
mijn berekening geeft afgerond dezelfde uitkomst maar is wel fout. : saldo * rentepercentage * aantal dagen / 360 (voor mij is deze berekening goed genoeg)
jouw berekening geeft ook die uitkomst en is ook zoals lpb op de website uitlegt (in hun rekenvoorbeeld voor flexibel sparen), maar dat ze voor februari altijd rekenen met 28 zie ik daar niet terug)

https://www.leaseplanbank.nl/hulp-en-contact?q=Hoe+wordt+de+rente+bij+Flexibel+Sparen+berekend%3F

en weg was het geld naar .....


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO