Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 2:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 4:58 pm 

Geregistreerd: do 19 jan 2012 4:26 pm
Berichten: 6
Goedemiddag,
Ik heb her en der gelezen dat er risico's zitten omtrent het sparen bij Bank of Scotland, hierbij wordt verwezen naar de depositoregeling van de bank. Kan iemand mij dit toelichten? De depositoregeling is toch hetzelfde dan bij de Nederlandse banken, namelijk tot 100.000 euro?

Alvast bedankt!

Groet,

Sander


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 5:08 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
BoS valt onder het Engelse depositostelsel. Bij faillissement moet je dus in Engeland gaan claimen. Zo viel Icesave indertijd onder het Ijslandse regime. Dat De Nederlandse Bank dat destijds heeft voorgeschoten, mag een unicum heten, en geen garantie dat dat in de toekomst weer gebeurt.

Zie ook viewtopic.php?f=67&t=5019

Maar Engeland is wel groter dan Nederland, dus waarschijnlijk ook kapitaalkrachtiger of daadkrachtiger als dat nodig mocht zijn. Ijsland is maar een klein landje met 300.000 inwoners en Engeland (VK) heeft er iets van 61 miljoen of zo.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 5:23 pm 

Geregistreerd: do 19 jan 2012 4:26 pm
Berichten: 6
Oke, bedankt. Maar ik zie het probleem niet zo goed, want op de site staat het volgende:

' In geval van het inroepen van het depositogarantiestelsel geldt als wettelijke doelstelling dat de meerderheid van de klanten die een claim indienen binnen 7 dagen gecompenseerd moet worden. De overige klanten die claimen dienen binnen 20 werkdagen gecompenseerd te worden.'

Dat betekent dus toch gewoon dat je binnen 20 werkdagen je geld terughebt, mocht het zover komen? Het maakt dan toch niet uit waar je moet claimen, of het nu in NL is of in Engeland..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 10 feb 2012 5:50 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Nou heeft natuurlijk niemand ervaring van hoe het gaat als een Engelse Bank failliet gaat. Bij Icesave moest je indertijd een formulier invullen en met bijlagen per post retourneren. Bij DSB kon je e.e.a. via een website afhandelen. Dat ging een stuk sneller en goedkoper. Hoe e.e.a. bij een Engelse bank gaat weten we niet, maar de Engelse taal moet je wel machtig zijn dunkt me. Het is de vraag of er Nederlandse ondersteuning zal zijn vanuit de Engelse of Nederlandse autoriteiten. Maar dat je hulp hier op Spaarinformatie vindt, dat is wel zeker. Je bent per slot van rekening nooit de enige. Persoonlijk durf ik het wel aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 12 feb 2012 7:24 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
Ik blijf erbij dat als het zo ver komt (Engeland in de situatie van IJsland) dat je dan wel andere dingen aan je hoofd hebt om te overleven en je over die spaarcenten daar niet meer zo druk maakt.

Die landen (in die situatie) zijn echt niet met elkaar te vergelijken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO