Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 15 feb 2025 7:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 20 jun 2024 10:46 pm 
Knaak

1 jaar
2,40% 2,50% = +0,10%
2 jaar
2,70% 2,80% = +0,10%
3 jaar
2,80% 3,00% = +0,20%
4 jaar
2,80% 3,00% = +0,20%
5 jaar
2,80% 3,00% = +0,20%
6 jaar
2,80% 3,00% = +0,20%
7 jaar
2,80% 3,00% = +0,20%
8 jaar
2,80% 3,00% = +0,20%
9 jaar
2,80% 3,00% = +0,20%
10 jaar
2,80% 3,00% = +0,20%

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 21 jun 2024 11:41 am 
Knaak

Mooi dat de 3% nog voor lange tijd haalbaar blijft, terwijl de inflatie langzaam daalt richting 2%. Tel uit je winst met langjarige deposito's zonder risico.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 jun 2024 3:10 pm 
2 Kwartjes

henrid schreef:
Mooi dat de 3% nog voor lange tijd haalbaar blijft, terwijl de inflatie langzaam daalt richting 2%. Tel uit je winst met langjarige deposito's zonder risico.
Je vergeet het grootste risico bij langjarige deposito's: het renterisico. Als de verwachting van dalende inflatie niet uitkomt, kan die 3% tegenvallen.
Waarschijnlijk heb je nog (langlopende) depositocontracten van (ruim) onder 3%. Die had ik ook.

A penny saved is a penny earned.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 jun 2024 3:37 pm 
Knaak

ik bedoel ECHTE risico's zoals een deel van je geld verliezen, niet mijn zekere rente inkomsten die alsnog hoger hadden gekund omdat de rente (pas) later verder stijgt. Ik geef toe dat ik ook een paar lagere heb, wat ik achteraf even niet had moeten doen, maar intussen hebben we geleerd dat de rente redelijk beperkt zal worden in extreme omstandigheden, omdat er anders ongelukken gebeuren. En ik heb er weinig moeite mee als iets lang vaststaat, en de rente op termijn daar dan weer boven gaat komen, want alles wat intussen is vrijgevallen of extra is binnengekomen via salaris, gaat dan ook weer vast tegen die hogere tarieven. Je kan alles rechtpraten wat krom is, maar het is volgens mij wel een gegeven dat periodiek lang vastzetten per saldo meer oplevert dan je geld variabel houden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 jun 2024 5:45 pm 
2 Kwartjes

@henrid
Zolang je onder de DGS-grens blijft bij de verschillende banken, zou ik me over nominaal verlies van geld geen zorgen maken.
Inflatie is de grote, reƫle vijand.
Met spaargeld en -deposito's en belastingheffing daarover is koopkrachtbehoud (zeer) moeilijk, zo niet onmogelijk.

Voor zover ik weet zijn er in dit kader nog twee zaken die jou financieel niet helpen:
- je bezit geen (fiscaal gefaciliteerde) eigen woning of ander (waardevast) vastgoed;
- je belegt niet ten minste een deel (20 tot 25 procent) van je vermogen wereldwijd in aandelen, waardoor je risico zou beperken en opbrengst zou verhogen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 jun 2024 8:06 pm 
Knaak

Ja je weet dat ik huur, maar je weet niet dat ik die huur gewoon met rente-inkomsten kan betalen, want dat is wat je vanzelf krijgt zonder eigen woning. Daarnaast hou ik ruim over van salaris om elke maand extra te sparen. De nominale rente kan de inflatie misschien niet bijbenen, en mijn huur wordt elk jaar ook verhoogd met zeg maar de inflatie plus 1%. Maar door stijging van vermogen met rente op rente, ben ik niet onbeholpen en doet inflatie mij geen pijn. Beleggen doe ik al via m'n pensioen en dat vind ik wel genoeg, plus maximale lijfrente in banksparen voor extra aanvulling. Maar ja, zoals een ander zich ongemakkelijk voelt om geld vast te zetten en het dus vooral variabel houdt, zo voel ik me ongemakkelijk met een eigen huis zonder flexibiliteit volgens mijn definitie. Bij welke bank zouden jullie boven de DGS-grens durven sparen? Ik bij RABO intussen, tot daar weer iets vrijvalt, dan kom ik er weer onder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 23 jun 2024 9:35 pm 
2 Kwartjes

henrid schreef:
Bij welke bank zouden jullie boven de DGS-grens durven sparen? Ik bij RABO intussen, tot daar weer iets vrijvalt, dan kom ik er weer onder.
Bij Nationale-Nederlanden Bank (NN) en partijen als Centraal Beheer en Rabobank zou ik dat wel durven, mits niet te grof en niet te lang.
Door omstandigheden is voor mij van overschrijding van de DGS-limiet een aantal jaren sprake geweest bij NN door overname van OHRA Bank.
Op dit ogenblik zit ik overal keurig onder de limiet (ook inclusief rente). Dat is een bewuste keuze.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]