Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 1:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 11:09 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 01 mei 2011 6:40 pm
Berichten: 222
ik ben vanplan om rond begin augustus( rente's zijn dan zeker weten hoger) te kijken naar een mooie deposito , NIBC lijkt me wel een van de betere.
bevelen jullie deze aan? of is er een betere?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: do 07 jul 2011 11:21 pm 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Nou ja, tegen die tijd zijn er misschien betere te vinden.
Met NIBC op zich is niks mis, want ze hebben een Nederlandse bankvergunning en het beheerde spaargeld valt onder het Nederlandse garantiestelsel.
Toch nog een keer mijn advies om spaargeld te spreiden over meerdere banken (mocht er onverhoopt toch weer iets mis gaan bij een van de banken).
Doe het dan wel bij vergunning houdende banken, die onder het garantiestelsel vallen.
En dat mogen dus ook buitenlandse banken zijn, die alhier een Nederlandse vergunning hebben en die ook hier kantoor houdend zijn (en die vallen onder het belangrijke Nederlandse garantiestelsel).
In het overzicht op de homepage van deze site kan je zoeken op de hoogste rentes en je kunt zoeken op meer info over de betreffende banken (ook hier in het forum trouwens).
Let op dat er enkele bij zijn, die onder een afwijkend garantiestelsel vallen.
BOS valt onder het Britse, Argenta valt onder het Belgische.
Zelf kies ik niet voor een bank die onder het Britse garantiestelsel valt (teveel rompslomp voor als het mis zou gaan).
Met het Belgische heb ik minder moeite (is dicht bij huis en Vlaams is is ook een Nederlandse taal).
Bovendien is Argenta een respectabele en stabiele bank, die nog grotendeels in familiehanden is.
BOS kan ik niet zo snel beoordelen, op dit moment.


Laatst bijgewerkt door schuiver op vr 08 jul 2011 2:40 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 12:02 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 01 mei 2011 6:40 pm
Berichten: 222
staat een deposito ook onder de garantie dekking?
over een maadje zie ik wel. hoop dat dan 1 jaar vast tegen 3,2 a 3,5 mogelijk is

ik ga even een situatie schetsen graag een tip in die situatie ( let op*** dit is even niet mijn situatie)

stel je hebt 6000 euro

is het dan verstandig om bijvoorbeeld

3000 in deposito bank A
1000 in deposito bank B
1000 sparen bij bank C * (vrij opneembaar)
1000 op spaarrekening eigen bank ( rabo/ing enz) voor noodgevallen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 2:16 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ja, een deposito valt ook onder het Nederlandse garantiestelsel, want ook dat is spaargeld.
Let op: een achtergesteld deposito valt er niet onder !
Doorgaans krijg je een fors hogere rente op zo'n achtergesteld deposito, maar gaat het mis met zo'n bank, dan kom je achteraan in de rij te staan van schuldeisers.
Je mag ervan uitgaan dat je het ingelegde geld dan kwijt ben.
Doe dat dus niet, zo'n achtergesteld deposito.

Het voorbeeld dat je geeft betreffende de verdeling is afhankelijk van je wensen.
Hoe lang kan je spaargeld missen ?
Hoeveel heb je altijd nodig voor noodgevallen ?
Etc.
Een eenduidig antwoord is dus niet te geven hierop.
Stel je kunt 60% missen voor 3 jaren.
Uitgaande van stel 10.000,- kan je dan 4.000,- direct opeisbaar wegzetten (op een vrij opneembare spaarrekening).
Die 4.000,- kan je ook verdelen in 4 x 1.000,- over 4 verschillende spaarrekeningen, bij 4 verschillende banken.
Gemiddeld levert dat wellicht iets minder rendement op, je doet dan wel al aan risico spreiding.
De resterende 6.000,- zet je voor 3 jaren vast op een deposito, of nog beter je verdeelt het in bijvoorbeeld 3 deposito's van 2.000,- (elk met een looptijd van 3 jaren), bij 3 verschillende banken.
Dit in het kader van risico spreiding (voor het geval dat het mis gaat met een van die banken, want banken blijven nu eenmaal banken en het zijn doorgaans geen liefdadige instellingen).
Je krijgt je geld wel terug, indien het mis gaat, maar de afwikkeling ervan kan een tijdje duren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 6:38 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Ik zeg gewoon ja of je moet minimaal 5000 euro kunnen vast zetten in 1 keer en dan heeft de YapiKredi hogere rente, maja dan moet je wel eerst 5000 euro bij een krijgen en eer je dat hebt ben je een half jaar verder.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 8:46 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Ik zit al jaren bij NIBC, zowel sparen en deposit's.
Ze zitten meestal bij de hoogste aanbieders.
Site werkt prima en redelijk snel met overboeken.

...en het hoeft natuurlijk niet je enige spaarbank te zijn....

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 9:19 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Als je geld in een deposito onder wilt brengen, is spreiding volgens mij minder relevant, tenminste als je minder dan een ton bij een onder het DGS vallende bank stalt. Het spreiden is namelijk om over (voldoende) geld te kunnen beschikken in de tijd die nodig is om de garantieuitkering te krijgen, mocht er iets mis gaan met die bank.
Bij een deposito van 3 jaar (of langer), maakt het m.i. niet zoveel uit als je in het ergste geval nog een maandje langer op je geld zou moeten wachten.....

Dus van die € 6.000,= zou ik nu inderdaad gerust € 5.000,= bij NIBC, of YK zetten. Het restant bij een andere bank vrij opneembaar.

Met NIBC heb ik verder prima ervaring. Enige is dat de deposito's erg bepert open te breken zijn. Bijvoorbeeld niet bij de aankoop van een woning.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 9:50 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 17 jun 2008 7:08 pm
Berichten: 140
knulleke schreef:
Met NIBC heb ik verder prima ervaring. Enige is dat de deposito's erg bepert open te breken zijn. Bijvoorbeeld niet bij de aankoop van een woning.


Om hier op in te haken. Niemand weet hoe de toekomst zal lopen, daarvoor kan het handig zijn om niet 1 deposito van 6000 euro af te sluiten, maar bijv 3 deposito's van 2000 euro. Mocht je om wat voor reden in de toekomst een paar duizend euro nodig hebben, dan hoef je er misschien maar 1 open te breken en alleen daarvoor een boete te betalen en niet over het volledige bedrag van 6000 euro.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 10:01 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 787
Iets wat je nog eventueel kan doen, ter verlichting van eventuele noodgevallen...
Opbreken van een deposito is meestal een dure zaak, openen er van is gratis.

Derhalve als je denkt 5000 euro 3 jaar te kunnen missen kan je dat wellicht splitsen in 2 maal 2.500 of 2 maal 1.500 en een maal 2000.
Als je dan voor wat voor noodgeval dan ook wat geld nodig hebt dan kan je een deel opbreken i.p.v. het gehele saldo.

Tevens kan je er eventueel nog voor kiezen om 1 depo voor 1 jaar, 1 voor 2 en 1 voor 3 jaar, 4 jaar en 5 jaar... Zo kan je beginnen te bouwen aan een soort van ideaal complex waarbij er elk jaar zeg 1000 euro vrij valt waarmee je kan beslissen om een nood op te lossen of voor een jaar kan kiezen om het weer voor 5 jaar vast (dan wellicht niet 1000 euro maar 1100 of meer?) te zetten over een jaar komt immers weer 1000 euro vrij.

Dit werkt prima, tenzij je een specifiek spaarplan hebt.

Edit: Forfun was sneller, alhoewel ik iets uitgebreider :)


Laatst bijgewerkt door namliam op vr 08 jul 2011 10:06 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 10:05 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 09 mei 2011 12:39 pm
Berichten: 584
Forfun schreef:
knulleke schreef:
Met NIBC heb ik verder prima ervaring. Enige is dat de deposito's erg bepert open te breken zijn. Bijvoorbeeld niet bij de aankoop van een woning.


Om hier op in te haken. Niemand weet hoe de toekomst zal lopen, daarvoor kan het handig zijn om niet 1 deposito van 6000 euro af te sluiten, maar bijv 3 deposito's van 2000 euro. Mocht je om wat voor reden in de toekomst een paar duizend euro nodig hebben, dan hoef je er misschien maar 1 open te breken en alleen daarvoor een boete te betalen en niet over het volledige bedrag van 6000 euro.

Zo'n constructie heb ik, allemaal deposito's van ongeveer 1000 euro tot 5000 en dat doet ik dan 1x per 2 maanden meestal en zo lopen ze in toekomst allemaal achter elkaar af, maar de YapiKredi heeft nu ook 4% voor 4 jaar dus das te overwegen als 5000 euro kan inleggen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: nibc aan te bevelen?
BerichtGeplaatst: vr 08 jul 2011 11:20 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 01 mei 2011 6:40 pm
Berichten: 222
iedereen harstike bedankt :D
meer dan 3 jaar ga ik niet doen.
ben nu 18 en student , lage maandelijkse kosten. dus in de looptijd van deze studie kan ik wel een x bedrag missen voor 2 a 3 jaar


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO