Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 1:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 10:40 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 9:25 pm
Berichten: 212
Als we kijken naar Amerika blijkt dat hypotheken bij de overheid erg gevoelig liggen maar dat het dan maar zo moet zijn als het gaat om een zakelijke bank..
Hoe bestand zou NIBC Direct zijn? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat er erg nauwe banden zijn met de Amerikaanse zakelijke sector. Ook het banken wereldje is erg klein en bankieren in de zakelijke hoek lijkt nu ineens toch wat minder solide te zijn(?).
Ik heb een kersverse rekening maar nog niets gestort. Natuurlijk hebben we het garantiestelsel wat tot 20k 100% afdekt maar heb nou niet echt veel zin om brieven naar DNB te moeten sturen..

Let op!: Ik wil niet suggereren dat NIBC Direct eenzelfde richting opgaat als Lehman Brothers maar wel een discussie starten ten aanzien van mogelijk extra risico bij zakelijke banken (met name banken die veel zaken met Amerika doen).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 10:59 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Op andere sites wordt hier ook al druk over gediscussieerd. Zomaar een quote van een 'insider':
Citaat:
Tokos als Lehman en NIBC daarentegen zijn pure investments firms / merchant banks. Hun hele business bestaat uit de trucendoos, financial enginering. Het wemelt daar van de off balance risico's, en DAT is dan ook de reden waarom binnen de financiele wereld die banken niet wil financieren. Financial enginering bestaat namelijk bij de gratie om zaken tegen een zo laag mogelijke prijs (dus behoud met een deel van het risico; voor niks gaat de zon op) zoveel mogelijk van de balans af te krijgen (want geen vermogensbeslag; en dus een hogere leverage).

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 7:32 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
De particuliere spaarrekening is helemaal in lijn met de plannen zoals die in April bekend werden gemaakt. De bank heeft genoeg in kas om de komende drie jaar voorruit te kunnen. Aldus de berichten. Een mooie periode om het eens aan te kijken.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 6:56 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
Voorzover ik weet waren verder de winstcijfers van NIBC best wel aardig. En zolang je met je saldo maar niet boven het door de DNB gegarandeerde gedeelte komt vind ik het voorlopig wel even best. Verder probeer ik wel een redelijke spreiding van mijn spaargelden over de prijsstunters aan te brengen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 9:27 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
Op de langere termijn zijn er een aantal spelers verdwenen en dat is voor de overgebleven (zaken-)banken alleen maar voordelig. Op korte termijn hebben banken geld nodig om liquide te blijven. Interbancair lenen wordt heel moeilijk omdat niemand elkaar meer vertouwt. Succes op de spaarmarkt is dus voor veel banken een essentie.

Naar mijn mening kan de NIBC met deze hoge rente voldoende geld onttrekken aan de spaarmarkt om deze tijdelijke situatie van negatieve beleggingsresultaten (belangen in Lehman zijn bijvoorbeeld niks meer waard) te overleven.

Zelf verwacht ik dat andere banken die niet in staat zijn om hun spaarrente te verhogen naar een concurrerend niveau (ik noem geen namen) het moeilijk zullen krijgen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2008 12:44 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
jody schreef:
Voorzover ik weet waren verder de winstcijfers van NIBC best wel aardig.


De Haagse zakenbank moest €137 miljoen afschrijven en zag de nettowinst in de eerste helft van het jaar dalen van €189 naar €3 miljoen. NIBC is eigendom van een groep investeerders, waaronder het Amerikaanse private-equitybedrijf JC Flowers.
Baa1 rating.


Ja, als ik zo'n winst zou hebben zou het "best wel aardig" zijn...maar voor een zakenbank ?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 17 sep 2008 12:51 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
En dit dan?:
Citaat:
De winst na belasting uit voortgezette activiteiten bedroeg over de eerste zes maanden van het jaar 110 miljoen euro. Dat is 17 procent minder dan een jaar eerder.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 3:02 pm 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
Chartaal schreef:
Ik heb een kersverse rekening maar nog niets gestort. Natuurlijk hebben we het garantiestelsel wat tot 20k 100% afdekt maar heb nou niet echt veel zin om brieven naar DNB te moeten sturen.


Het valt te hopen dat klanten van NIBC dat inderdaad niet hoeven. Ondenkbaar is het allerminst. Er is een reden waarom NIBC plotseling actief is op de spaarmarkt. Dit artikel legt uit waarom: http://www.fd.nl/artikel/8737849/nibc-ligt-infuus-ecb

en dit artikel verklaart ook veel:
http://www.fembusiness.nl/web/1019027/a ... -lenen.htm


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 3:44 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jun 2008 11:47 am
Berichten: 282
@pecunia

Dit is toch echt wel een beetje ouwe koek, het zijn artikelen die ergens in dit forum al eerder aan de orde zijn geweest, respectievelijk naar is verwezen. Overigens, heb ik Nout Wellink niet één dezer dagen horen verklaren dat er geen enkele Nederlandse Bank failliet gaat als gevolg van de kredietcrisis. Dit gezien de prima controle van DNB.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 11:49 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Laten we maar deze week eerst maar eens zien wat de gevolgen gaan zijn van de aangekondigde rigoreuze maatregelen die de Amerikaanse minister van Financiën Henry Paulson gaat nemen.
Hij heeft bekend gemaakt dat ook buitenlandse banken, van buiten de US dus, gebruik kunnen maken van het fonds dat ze gaan oprichten voor "slechte" leningen.
Het zou gaan om een bedrag van 700 miljard over twee jaar.

Als we toch aan het speculeren zijn over de gevolgen als een bank omvalt, is het misschien ook niet ondenkbaar dat de bodem van de put bereikt is, en dat de tijd aangebroken is om weer omhoog te krabbelen.
Gevolg daarvan zal dan een stagnatie van de stijgende rente op spaarrekeningen en langlopende deposito's zijn.

Het verbod afgelopen week op shortselling is ook flink aangekomen, en heeft ook zeker positief bijgedragen op de beurscijfers.

We kunnen nog alle kanten op..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 10:25 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 14 jul 2008 12:10 am
Berichten: 316
jody schreef:
@pecunia

Dit is toch echt wel een beetje ouwe koek, het zijn artikelen die ergens in dit forum al eerder aan de orde zijn geweest, respectievelijk naar is verwezen. Overigens, heb ik Nout Wellink niet één dezer dagen horen verklaren dat er geen enkele Nederlandse Bank failliet gaat als gevolg van de kredietcrisis. Dit gezien de prima controle van DNB.


Het is geen 'ouwe koek', maar de realiteit waar deze bank momenteel mee te maken heeft. Uiteraard zal Wellink niet zeggen dat een Nederlandse bank failliet gaat of omvalt. Zelfs met uitstekende controle is een faillissement of het omvallen van een bank niet bij voorbaat te voorkomen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO