Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 4:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 14 apr 2011 10:24 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Ohra maandsparen zal stijgen, want zo ken ik de maandspaarrekening: ze zitten sinds ik er spaar, een jaar of drie, continue aan de bovenkant van de vrije marktrente. Geen van de vrije spaarrekeningen heeft dat de laatste drie jaar zo volgehouden.

Zodra er 3 vrij opneembare rekeningen zijn met minimaal 0,25% meer, ben ik wel weg bij Ohra. Dus ze zijn gewaarschuwd. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2011 12:18 am 
Kwartje

Geregistreerd: wo 11 jun 2008 10:29 am
Berichten: 259
Je hoort ze hier nu bibberen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 7:51 am 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
schuiver schreef:
Zodra er 3 vrij opneembare rekeningen zijn met minimaal 0,25% meer, ben ik wel weg bij Ohra. Dus ze zijn gewaarschuwd.

Het nadeel van je geld weghalen is, dat als de rente weer stijgt, dat het dan zo lang duurt voordat er weer een redelijk kapitaal(tje) opgebouwd is, met max € 250,= p/m.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 19 apr 2011 12:15 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
knulleke schreef:
Het nadeel van je geld weghalen is, dat als de rente weer stijgt, dat het dan zo lang duurt voordat er weer een redelijk kapitaal(tje) opgebouwd is, met max € 250,= p/m.


Niet dat je redenering niet klopt.
Maar als iedereen zijn geld toch wel laat staan, hoeven ze die rente nooit meer te verhogen.
Ik houd de rekeningen nog wel aan, maar het tegoed houd ik gering. Al een poosje, trouwens.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 9:23 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Ik had net een medewerker van Ohra aan de lijn. Ik begreep dat er regelmatig klachten bij hen binnenkomen over de achterblijvende rente. Mijns en zijns inziens terecht aangezien deze rekening met voorwaarden al geruime tijd minder rente biedt dan enkele spaarrekeningen zonder voorwaarden bij andere banken. Desondanks wordt er (nog) geen rentewijzinging op deze Maandspaarrekening verwacht per 1 juli. Ik had daar eerlijk gezegd wel een beetje op gerekend. Ik geef ze nog een week de kans om de rente te verhogen anders haal ik mijn geld daar weg.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 9:38 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Ik begrijp dat de rente momenteel 2,5% is, lager dan de concurrentie maar toch ook weer niet zo laag dat ik daar het hele saldo voor wegtrek. Je moet tenslotte ook een beetje aan spreiding doen over banken en daarnaast spaar ik op deze rekeningen voor een ander autootje........de inleg op het Maandsparen (2x) is ongeveer gelijk aan de afschrijving op mijn huidige auto. Zo heb ik dat een beetje in elkaar geknutseld :wink:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 10:44 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 10 jun 2008 11:09 am
Berichten: 255
Er zijn genoeg andere alternatieven met hogere rentes voor spreiding. Ook ik ben één van de klagers bij OHRA geweest en blijf me er over verbazen dat ze zo achterblijven met de rente waar ze vroeger altijd hoog genoteerd stonden voor de maandspaarrekening.

Mijn geld is ondertussen verhuisd..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 12:51 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: wo 04 jun 2008 12:00 pm
Berichten: 786
Ook ik gebruik dit soort maand rekeningen als een soort van afschrijvings rekening. Echter dit soort dingen hebben een dusdanig lange periode (nieuwe auto koop je niet elk jaar) dat het over gooien in een termijn deposito te adviseren is.

Zelfs nu valt er toch 4% te halen in plaats van de hier 2,5%, dat is toch 60% extra rendement voor geld waar ik toch niet aan wil komen.
Dus roof ik deze rekeningen met enige regelmaat leeg en 'herplaats' mijn vergaarde centen naar hogere rendmenten


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 1:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
namliam schreef:
..............Zelfs nu valt er toch 4% te halen in plaats van de hier 2,5%, dat is toch 60% extra rendement voor geld waar ik toch niet aan wil komen..........

Mijn huidig autootje is van 2002, dus deposito's van 5 jaar lang zal ik, althans hiervoor, niet aangaan.
Je kan nu eenmaal niet alles lang vastzetten, en de vervanging van mijn auto binnen een paar jaar is een zekere uitgave.

Anders dan bijvoorbeeld het klassieke voorbeeld van de koelkast, die kosten veel minder, gaan veel langer mee en vragen geen onderhoud :wink:

Verder ben ik het helemaal met je eens, het overgrote deel wordt lang vastgezet en ik heb op dit moment nog steeds een gewogen gemiddeld spaarpercentage van rond 4,8%, ondanks de Ohra.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 4:44 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
dubbeltje schreef:
Ik had net een medewerker van Ohra aan de lijn. Ik begreep dat er regelmatig klachten bij hen binnenkomen over de achterblijvende rente.

Ohra heeft anders tegen de stroom in ook langere tijd hogere rente gegeven, terwijl al andere banken onder elkaar doordoken met de verlagingen. Toen klaagde niemand...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jun 2011 10:11 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Citaat:
Ohra heeft anders tegen de stroom in ook langere tijd hogere rente gegeven, terwijl al andere banken onder elkaar doordoken met de verlagingen. Toen klaagde niemand...


Dat is juist ... maar logisch toch? Het lijkt me niet logisch om geld op een rekening laten staan omdat een bank in het verleden ooit eens een goede rente gaf. Resultaten uit het verleden bieden namelijk geen garantie voor de toekomst. Sterker nog: veel banken maken misbruik van dit soort loyaliteit.

Banken verhogen de rente namelijk niet zomaar omdat de spaarder dat zo graag wil.
Een bank vergoedt een bepaald rente percentage voor het mogen 'lenen' van jouw spaargeld. Het zodoende aangetrokken kapitaal wordt gebruikt ter financiering van hun andere (beter renderende) activiteiten, zoals bijvoorbeeld het uitlenen van geld of investeringen in bedrijfactiviteiten. Zolang spaarders hun spaargeld op de rekening laten staan en de bank geen extra geld hoeft aan te trekken, dan hoeft de rente niet omhoog. Of nog mooier: een maandspaarrekening waarop elke maand bijgestort wordt omdat die incasso nu eenmaal al liep en mensen het teveel moeite vinden om dat te veranderen ;-)

De spaarders hopen op meer rente, maar zijn mijns inziens vooral bang dat de bank een superaantrekkelijke rente gaat bieden zo gauw het saldo eraf gehaald is (en er niet bijgestort mag worden). Dit lijkt mij echter angst op basis van een illusie. Je moet je geld bij banken stallen die jouw geld graag hebben (en dus een aantrekkelijke rente bieden). Omdat de markt in beweging is, impliceert dat dat je (een gedeelte van) je kapitaal regelmatig moet verhuizen. Ik begrijp dat voor veel mensen het 'verhuizen' van spaargeld te veel moeite is. De meeste mensen stallen nog steeds het meeste spaargeld bij hun 'huisbank', onafhankelijk hoeveel rente dit oplevert.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 jun 2011 12:46 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Het sturen van (bedel-) brieven en e-mails heeft bij mijn weten nog nooit enig effect gehad op de spaarrente die een bank biedt. Misschien heeft het wel eens gewerkt voor iemand met miljoenen bij één bank, maar onder normale omstandigheden niet, en dat is ook logisch. Het verhogen van de spaarrente kost een bank veel geld, al is het maar met 0,1%. Bij elkaar hebben de spaarders immers bedragen van 8 of meer cijfers ingelegd. Liever loopt een bank dan het risico dat enkele spaarders hun tegoed opnemen (bij elkaar vaak maar een bedrag van 6 cijfers).

Het enige dat werkelijk kan werken om een bank tot een hogere rentevergoeding te bewegen, is domweg je tegoed er weghalen. Als het werkt heb je er zelf niet veel aan, je hebt immers je geld er weggehaald. Het kan leuk zijn voor de zittenblijvers.
Zolang je echter maar één van weinige weglopers bent, verandert er niets. De enige die je er dan een plezier mee kunt doen ben jezelf (mits je er een verantwoorde bestemming met een hoger rendement voor vindt).

Mijn rekeningen bij OHRA staan dan ook al maanden nagenoeg leeg. Als er voor het eind van het jaar niets verandert gaan ze weg. Geïnteresseerden mogen zich melden :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 12 jul 2011 8:50 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 21 nov 2008 8:20 pm
Berichten: 74
groentje schreef:
dubbeltje schreef:
Ik had net een medewerker van Ohra aan de lijn. Ik begreep dat er regelmatig klachten bij hen binnenkomen over de achterblijvende rente.

Ohra heeft anders tegen de stroom in ook langere tijd hogere rente gegeven, terwijl al andere banken onder elkaar doordoken met de verlagingen. Toen klaagde niemand...


Toen had Delta Lloyd (moederbedrijf van OHRA) nog geen beursgang gemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2011 2:54 pm 
Stuiver
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 dec 2007 10:21 pm
Berichten: 97
Eigenlijk lijkt OHRA Bank langzaam maar zeker in een neerwaartse spiraal terecht te zijn gekomen.

De hoogtijdagen van de OHRA beleggingsfondsen en rekeningen zijn definitief voorbij.

Het aanbod op gebied van sparen, de Internetpagina sparen en de bijbehorende online omgeving ogen "mager" en uitgekleed en de rentecondities zijn niet langer aantekkelijk of concurrerend.

Tijd om te verkassen naar elders en zien wat moeder DL gaat besluiten wat ze met deze dochter wil.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 jul 2011 9:48 pm 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 okt 2008 8:54 pm
Berichten: 41
Vandaag m'n rekening leeggehaald, en m'n tegoed naar Leaseplan overgeboekt.
Ik ergerde mij al een tijdje aan het feit dat de rente niet mee ging met de andere banken.
Dit overigens na een aantal jaren, dat de rente relatief hoog was ten opzichte
van die andere banken, dat moet ik wel zeggen.
Toch heb ik het nog even aangezien, maar er zat geen verandering in.
Dus, helaas OHRA...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO