Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 5:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 5:15 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 23 feb 2009 8:25 pm
Berichten: 632
woensdag 05 mei 2010 | Bron.

Voor het eerst sinds twee jaar brengt een spaarrekening niets meer op. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank van België. Na aftrek van inflatie brengt een spaarrekening immers een rendement van min 0,75 procent op. De meeste banken hebben de rente op hun spaarrekeningen de voorbije maanden stapsgewijs verlaagd. In december vorig jaar bedroeg de gemiddelde basisrente op de Belgische spaarmarkt nog 1,27 procent. In maart dit jaar was dat echter verder gedaald tot 1,15 procent. Dat is zelfs onvoldoende om de inflatie, die op 1,9 procent uitkwam, te compenseren. Dat betekent dat de consument koopkracht verliest door het spaargeld op de rekening te laten staan. Ook met een getrouwheidspremie, die meestal niet meer dan 0,5 procent bedraagt, komt men niet boven de inflatie uit. Tijdens de eerste twee maanden van het jaar was er nog een positief rendement van 0,41 procent tot 0,42 procent. (MH)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2010 9:52 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Hebben die Belgen een geluk. Wij Nederlanders moeten ook nog 1,2% RENDEMENTS heffing betalen. Kom je nog een stukje negatiever uit...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010 2:45 am 
Gulden

Geregistreerd: ma 19 jan 2009 3:36 am
Berichten: 1446
Ik ben niet bekend met de Belgische fiscale wetgeving, maar volgens mij bestaat daar wel een roerende voorheffing over spaargeld.Of dit ook verrekend kan worden met de aangifte (zoals hier de dividend belasting) is mij niet bekend.Indien dat niet kan dan betalen zij dus wel degelijk een belastingheffing over hun spaargeld.Wat ik kan vinden via google is dat er in bepaalde gevallen wel een vrijstelling geldt tot een bepaald bedrag en volgens deze info is deze roerende voorheffing tevens eindheffing (kan dus niet verrekend worden).

Zie voor meer info, bijvoorbeeld: http://www.spaargids.be/sparen/veelgest ... ffing.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 mei 2010 10:48 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2220
Het mooie is echter dat de vrijstelling geldt per spaarboekje. Door oneindig veel spaarboekjes te openen kunnen de Belgen de belasting op spaargeld ontduiken. Daarom zjin de spaarboekjes in Belgie ongelooflijk populair.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 3:22 pm 

Geregistreerd: wo 13 apr 2011 3:15 pm
Berichten: 1
Het valt best mee... Ik ben zelf Belg en krijg 2,7% spaarrente bij Deutsche Bank in samenhang met een zichtrekening waar ik 0,5% spaarrente krijg. Kijk maar eens op http://spaarrekeningenvergelijken.be/deutsche-bank-db-max/.
Ook wel handig om te zien wat onze spaarrentes zijn.
Het voordeel van de inkomstenbelasting hebben wij ook maar gedeeltelijk. Tegenwoordig is er niet veel verschil meer moet ik zeggen. Vooral over een termijn rekening moeten wij belasting betalen net als dividend.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 4:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3708
Eerdere berichten in dit topic zijn bijna een jaar oud...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 6:30 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Prus schreef:
Ik ben zelf Belg en krijg 2,7% spaarrente bij Deutsche Bank


De rente is slechts 1,50%, daarboven komt 1,20% getrouwheidspremie. Dit laatste komt neer op dezelfde voorwaarden als een deposito van 12 maanden. Deze 2,70% kan men dus wel vergelijken met 1-jaarsdeposito's in NL. In NL zijn er momenteel 5 banken met een depositorente hoger dan 2,70%. Een verschil is natuurlijk dat het bedrag bij de Belgische bank geheel of deels kan worden opgenomen zonder boete. Dat neem ik althans aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2011 7:00 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
stuiver schreef:
Prus schreef:
Ik ben zelf Belg en krijg 2,7% spaarrente bij Deutsche Bank


De rente is slechts 1,50%, daarboven komt 1,20% getrouwheidspremie. Dit laatste komt neer op dezelfde voorwaarden als een deposito van 12 maanden. Deze 2,70% kan men dus wel vergelijken met 1-jaarsdeposito's in NL. In NL zijn er momenteel 5 banken met een depositorente hoger dan 2,70%. Een verschil is natuurlijk dat het bedrag bij de Belgische bank geheel of deels kan worden opgenomen zonder boete. Dat neem ik althans aan.


Het klopt allemaal wat je schrijft.
Voor een volledig beeld moet het volgende wel worden opgemerkt:
De Belgische regering stelt een maximum vast voor spaarrente. De "getrouwheidspremie" is een trucje waarmee sommige banken het mogelijk maken om tóch een hogere rente te geven.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO