Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 20 apr 2024 11:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 11:18 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Luxemburg is erg veilig. Welke reden is er nog over om niet die 6% te pakken tot 50K?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 11:50 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Iets zegt me, dat als er weer iets mis gaat met een buitenlandse bank, dat Wouter Bos niet nogmaals met de hand over het hart zal strijken........van Advanzia weet ik te weinig om er iets zinnigs over te zeggen, behalve dat het een heel jonge bank is, met weinig reserves waarschijnlijk.

Ik zou me daarom voorlopig maar even verre houden van alles wat bank heet en niet onder het NL DGS valt.
Keuze genoeg toch? Ik neig er momenteel meer naar om nog gauw wat langlopende deposito's af te sluiten met een mooie rente om een goede cashflow voor de komende jaren veilig te stellen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 8:42 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 maart 2007 5:34 pm
Berichten: 232
Advanzia is voornamelijk aktief op de Duitse markt als creditcard verstrekker (daar hebben ze in een heel snel tempo een behoorlijke marktpositie verworven). Consumptief krediet kan wat onder druk komen te staan t.t.v. recessie (meer wanbetalers).

Voordeel: rentepercentages consumptief krediet ligt aanmerkelijk hoger dan bij hypothecaire leningen. Dus bij een pro-actief incassobeleid is de rentemarge (na aftrek van de afschrijvingen mbt dubieuze debiteuren) veel hoger dan bij hypotheekbanken.

De Rabobank (marktleider hypotheken in Nederland) heeft al eens in Nova gezegd dat 5,25% spaarrente te hoog is.

Nadeel: onderpand is niet nauwelijks aanwezig.

Je loopt als spaarder dus vooral risico als Duitsland in een flinke recessie geraakt en het percentage wanbetalers flink oploopt. Dat risico is overigens vrij gering omdat Luxemburg (lid van de EU en euro-land) een goed garantiesteltsel kent.

_________________
"Een haas is snel. Een haas is daarom een absolute winnaar. Er is slechts één haas die nooit zal winnen: de angsthaas."


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 9:19 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
obligataire schreef:
Iets zegt me, dat als er weer iets mis gaat met een buitenlandse bank, dat Wouter Bos niet nogmaals met de hand over het hart zal strijken........van Advanzia weet ik te weinig om er iets zinnigs over te zeggen, behalve dat het een heel jonge bank is, met weinig reserves waarschijnlijk.

Ik zou me daarom voorlopig maar even verre houden van alles wat bank heet en niet onder het NL DGS valt.
Keuze genoeg toch? Ik neig er momenteel meer naar om nog gauw wat langlopende deposito's af te sluiten met een mooie rente om een goede cashflow voor de komende jaren veilig te stellen.


Luxemburg lijkt me toch wel erg veilig hoor, is beslist geen Duitsland. Ik zal er niet gelijk mijn geld neerzetten, maar we moeten nu niet net doen of alleen het Nederlandse garantiestelsel safe is.

Ik heb ook een aantal langlopende deposito's afgesloten, maar ga wat dat betreft niet hoger dan 20K. De rest vul ik dan aan met gewone spaarrekeningen tot eventueel 100K. Mocht er meer duidelijkheid komen over de duur van de nieuwe garantieregeling, dan zie ik wel weer verder.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 9:24 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Lijkt me een uitstekende strategie.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 9:29 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Wat is jouw strategie voor de deposito's, obligataire? Verdelen over alle looptijden van 6 maanden tot 10 jaar, met de nadruk op het korte gedeelte?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 9:58 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Ik heb een tijd lang een evenredige spreiding in de tijd aangehouden,
maar de laatste tijd zijn er nogal wat 5-jarige deposito's bijgekomen.

De kortste is 9 maanden, de langste 8 jaren.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:06 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Dan noem ik het woordje NIBC :wink:

Ikzelf heb wel alles van 6 maanden tot 10 jaar, met het zwaartepunt op 2 jaar.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:19 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Het voordeel van NIBC is idd dat ze van alle smaken wel wat lekkers in de aanbieding hebben :D

Het geld dat in de deposito's zit is mijn 'vut' geld en heb ik in principe pas over minimaal 10 jaar nodig.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:25 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
In dat geval zou ik zeker inderdaad ook een gedeelte langer wegzetten. Ik heb het bij NIBC netjes verdeeld over 5 t/m 10 jaar. 6% is een hele mooie rente en ook al scheelt het weinig met 5,8% of 5,9%, die 6 voor de komma voelt net even wat lekkerder aan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 10:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Ik heb eigenlijk maar 1 deposito onder de 5% en dat is een 1-jarig deposito van 4,85% bij ATB.
Deze loopt in december af en waarschijnlijk wordt dat een 5-jarig deposito, ook weer bij ATB tenzij er gekke dingen met die bank gebeuren maar dat verwacht ik niet.
Ik ben zeer te spreken over alle aspecten van deze bank.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 11:01 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Ik ben het helemaal met je eens. ATB was mijn eerste 'buitenlandse bank' en sinds ze vorig jaar met internet zijn begonnen heb ik nog geen enkele reden tot klagen gehad.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 11:06 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5823
Woonplaats: Obliville
Wat is eigenlijk jouw overweging (geweest) om het zwaartepunt te leggen op 2 jarige deposito's?
Is dat bijvoorbeeld omdat je nog een verdere rentestijging verwacht(te) de komende jaren waarop je met het dan vrijkomende geld zou kunnen inspelen?

En zo ja, zou je dat nu nog steeds doen?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 15 okt 2008 11:25 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 sep 2008 9:15 am
Berichten: 228
Juister was geweest het zwaartepunt TOT 2 jaar. Ben toevallig begonnen met een Rentecertificaat van de Postbank en de rente was toen duidelijk hoger voor 2-jaars. CE idem dito. Daarna opgevuld met 6 en 9 mnd en met name 1-jaars.

Rente is erg moeilijk te voorspellen, daar doe ik dan ook weinig mee, al vind ik 6% een prima rente om de komende tien jaar te ontvangen. Ik wil niet al te veel geld erg lang missen echter, ook i.v.m. garantiestelsel en 'asset-and-liability-management' (i.e. aansluiting op hypotheekrente die ik voor verschillende periodes heb vastgezet), vandaar de kleinere bedragen voor 5 jaar en langer. En niet elke bank biedt het ook aan (tenminste, niet de banken waar wij ons geld stallen 8) )


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 16 okt 2008 8:19 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 06 jun 2008 12:43 pm
Berichten: 597
Woonplaats: Rivierenland
Jukommerce schreef:
De Rabobank (marktleider hypotheken in Nederland) heeft al eens in Nova gezegd dat 5,25% spaarrente te hoog is.

Waarschijnlijk is de 'top-rente' van 3,6% die ze maximaal willen geven in hun ogen eigenlijk ook al te hoog. Als de Rabo het voor het zeggen zou hebben, zou het waarschijnlijk max. 1% zijn. De rest is bestemd voor de bonus van Bert Heemskerk en consorten. :x
't Is maar goed dat er concurrentie is.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO