Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 9:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 25 okt 2008 2:08 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5822
Woonplaats: Obliville
Spaarders maken spannende tijden door. Er zijn interessante spaarrekeningen en deposito's beschikbaar voor hen die het niet schuwen om hun huiswerk te doen.
Daarentegen zijn er ook risico's, daar waar je daar vroeger bij spaarrekeningen niet aan dacht.

...


http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/b ... ticleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2008/10_oktober/24/binnenland/1024_1810_halve_ton_kwijt.xml

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008 1:31 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
De VEB adviseert particulieren dan ook goed na te denken over hun persoonlijke situatie. "Normaliter beleg je voor de lange termijn, dan moet je dit gewoon uitzitten. Beleg je met geleend geld of geld dat je nu nodig hebt, dan had je het niet moeten doen."

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

De huidige crisis is het aantoonbare faillissement van veel 'financiƫle deskundigen' :D
En faillissement slaat in deze zin op de 'gegeven adviezen' die nooit meer te verzilveren zijn.

Ik snak naar tijden zoals toen oud Fortis-chairman Maurice Lippens zei:
"complete meltdown in de VS binnen dagen of weken".
Hij moest eind september het veld ruimen... omdat deze voorspelling uitkwam.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008 1:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5822
Woonplaats: Obliville
alphons schreef:
.......... toen oud Fortis-chairman Maurice Lippens zei:
"complete meltdown in de VS binnen dagen of weken".
Hij moest eind september het veld ruimen... omdat deze voorspelling uitkwam.

Ik ben hem daar nog steeds dankbaar voor, deze zeldzame vlaag van eerlijkheid.
Hierdoor heb ik hard ingegrepen in mijn eigen porto en het verlies beperkt weten te houden.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008 6:43 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3710
En aangezien bijna iedereen dat deed, kreeg hij nog gelijk ook (?) :shock:
Het blijft toch een soort piramidespel, gokken op iets wat nog niet bestaat, en de laatste die z'n virtuele geld wil verzilveren is de klos.
Maar als je aan je portefeuille van een aantal jaren geleden vasthoudt, hoe lang moet die termijn dan wel niet zijn om weer quitte te spelen...

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008 8:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5822
Woonplaats: Obliville
Er wordt altijd heel makkelijk gezegd dat alles op termijn wel weer goedkomt.
Bij normale 'huis tuin en keuken crisisjes' is dat ook zo. Echter wat nu speelt is heel andere koek vrees ik.

Ik heb ooit ergens gelezen dat het tot na de tweede wereldoorlog heeft geduurd voordat de koersen van 1929 weer op het bord kwamen........
Met andere woorden het komt inderdaad altijd weer goed maar je moet wel tijd van leven hebben. :?

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 okt 2008 9:44 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
obligataire schreef:
Ik heb ooit ergens gelezen dat het tot na de tweede wereldoorlog heeft geduurd voordat de koersen van 1929 weer op het bord kwamen.......


Tot eind 1954 om precies te zijn.....een hele nieuwe generatie groeide op voordat de koersen weer het peil van voor de crash hadden bereikt. Het zou nog veel meer jaren duren voordat de koersen zover gestegen waren dat iemand die op het hoogtepunt van de beurshausse in 1929 in aandelen had belegd meer rendement had behaald dan zijn buurman die zijn geld in 1929 op de spaarbank had gezet. De koersstijgingen die wij sedert enkele decennia (in Nederland vanaf ca. 1983) waarnemen en waaraan we zo gewend zijn geraakt, zijn helemaal niet gewoon. Elke belegger weet dat er perioden zijn dat de koersen dalen, maar weinigen zijn zich er van bewust dat de relatief korte perioden waarin de koersen dalen en de perioden van snelle koerstijgingen die daarop volgen vanuit historisch perspectief bekeken behoorlijk uitzonderlijk zijn. Het verleden kent meerdere langdurige perioden waarin de koersen zijwaarts bewogen en dus min of meer op hetzelfde niveau bleven. Weinig beleggers zullen bijvoorbeeld met veel plezier terugdenken aan de jaren 1965-1983...

Misschien is over vijf jaar het beursleed van nu alweer volkomen geschiedenis en beleven we een nieuwe hausse, maar het zou mij niets verbazen wanneer we nog veel en veel langer moeten wachten vooraleer we het peil van nog geen jaar geleden weer hebben bereikt. Wie weet, misschien zullen aandelen nog jaren voornamelijk nog interessant zijn vanwege de dividenden en moeten we de gestage koersstijgingen waaraan menig belegger gewend aan is geraakt nog vele jaren maar vergeten....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 12:19 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
De mensen welke de flink gekelderde aandelen reeds bezitten dromen uiteraard over koersen van het moment waarop ze die kochten.
Die kunnen naar alle waarschijnlijkheid inderdaad wachten tot ze een ons wegen.
Maar ze kunnen bij een iets opgaande trend hun verlies wel beperken door op een lage koers bij te kopen, om het gemiddelde weer wat vrolijker te maken.

Niet voor de ervaren beursganger, maar om het voor anderen ook begrijpelijk te maken een voorbeeld.
"In de goede tijd" aangekocht: 100 aandelen a 25 euro = 2500 euro.
Koers keldert naar 10 euro.
Nieuwe aankoop: 100 aandelen a 10 euro = 1000 euro.
Bezit: 200 aandelen met een totale aankoopwaarde 3500 euro = gemiddeld 17,50 per stuk.
Door te middelen hoeft de koers dan niet meer op 25 euro te komen om quitte te spelen, maar dat lukt dan al bij een koers van 17,50 euro.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 12:45 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5822
Woonplaats: Obliville
henrid schreef:
En aangezien bijna iedereen dat deed, kreeg hij [ LIPPENS ] nog gelijk ook (?) :shock:
...

Nou nee, dat staat eigenlijk los van wat Lippens voorspelde. Lippens voorspelde een meltdown van Amerikaanse banken als gevolg van de 'slechte leningen en wantrouwen' problematiek.
Als alle Nederlandse huisvaders op hun aandelen waren blijven zitten, dan had die meltdown in de VS toch wel plaatsgevonden.
Probleem is dat onrust in de VS ook de beurzen in Europa aantast. Wie dan het eerst bij de uitgang is, redt tenminste nog het grootste deel van zijn belegde vermogen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 okt 2008 1:37 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
obligataire schreef:
.... bij normale 'huis tuin en keuken crisisjes' ....


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Soms kom ik echt niet meer bij van het lachen alhier :D

Trouwens vandaag in de States, Dow 10% up, dus die Warren Buffet is zo gek nog niet, maar het zou zomaar een sucker rally kunnen zijn :?

Ik hoop dat het forum beheer me toestaat te zondigen tegen regel 11a, maar toch wil ik dit stukje Amerikaanse aandelen humor jullie niet besparen. (Is van 1 uur geleden!)

happybob007 schreef:
Definitely not a sucker rally.

The Economic fundamentals have improved dramatically over the past few days:

Unemployment is down
Consumer confidence is up
Household debt is down
Median income is up -- even after adjusting for inflation

Oh silly me.... None of that stuff happened.

Instead, here's what happened, the Fed started buying commercial paper -- short term debt issued by major corporations. The shortage of buyers for this debt had put a serious crimp on things. Now though, you're currency is going to be devalued to make sure businesses don't go under. But, not all businesses though, just those the Federal Reserve decides to help.

The solvency risk is being transfered from failing businesses to the Federal Reserve and the Treasury. I'm sure this is a good thing. :)

Okay, maybe not.

On the other hand, it's a great opportunity to use exchange traded funds to short the market and take advantage of all the suckers who just signed up to get hammered.


Regel 11a forumbeheer.

vrolijkebob007 schreef:
Absoluut geen sucker rally.

De economische fundamentals zijn aanzienlijk verbeterd gedurende de afgelopen paar dagen:

De werkloosheid is minder
Het vertrouwen van de consument is hoger
Huishoudelijk schuld is minder
Het modale inkomen is hoger - zelfs na correctie voor inflatie

O stomme ik .... Geen van deze dingen zijn gebeurd.

In plaats daarvan, dit is wat er werkelijk gebeurd is, de Fed is begonnen met het kopen van commercieel schuld papier - korte termijn schuld papier, uitgegeven door grote ondernemingen. Het tekort aan kopers voor deze schuld hadden een ernstige weerslag op de zaak. Nu zal alleen uw valuta worden gedevalueerd om ervoor te zorgen dat bedrijven niet verder ten onder gaan. Maar niet alle bedrijven, alleen die bedrijven waarbij de Federal Reserve besluit om te helpen.

Het solvabiliteits risico wordt overgedragen van falend ondernemerschap aan de Federal Reserve en de Schatkist. Ik ben er zeker van dat dit een goede zaak is.

Oke, misschien ook niet.

Aan de andere kant kan het ook een geweldige gelegenheid zijn om gebruik te maken van de ter beurze verhandelde fondsen op de markt om short te gaan en te profiteren van alle sukkels die alleen maar ondertekend hebben om ervan langs te krijgen.

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO