Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 17 jun 2024 12:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2024 7:49 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 707
Phishing-aanvallers opvallend succesvol bij Bunq: 'Veiligheid geen thema'
Phishing-oplichters hebben het gemunt op klanten van onlinebank Bunq, waarbij ze per slachtoffer bedragen van vaak tienduizenden euro's weten buit te maken.
oud-medewerkers zeggen dat de bank veiligheid ondergeschikt maakt aan gebruiksvriendelijkheid, maar Bunq stelt dat dat "aantoonbaar onjuist" is. De aanvallers gebruiken voornamelijk twee methodes.
........
https://nos.nl/artikel/2521727-phishing ... geen-thema

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2024 1:30 pm 
Gulden

Geregistreerd: do 03 maart 2011 9:42 pm
Berichten: 1217
Tja, je moet in deze digitale wereld heel alert zijn. Ik ben via een tikkie bijna € 8000 lichter geworden, toen ze heel snel het geld bij de Abn Amro bank, geld wilden wegsluizen.
Dat was natuurlijk niet slim van mij ( ik beschouw mijzelf toch als oplettend ), maar het liep met een sisser af. De bank had met een algoritme dit gezien en mijn bankpas geblokkeerd.
Die heb ik daarna laten deblokkeren en heb een nieuwe pincode genomen ( die zou je eigenlijk regelmatig moeten wijzigen ).
Gisteren toevallig een phishing sms ontvangen op mijn mobiele telefoon dat ik voor 24 mei mijn betaaldiensten bij de ABN Amro bank moest checken, onbekend nummer maar ik heb het idee na de actie 5 jaar geleden, dat mijn mobiele telefoonnummer met bankrekening nog ergens rond zwerft bij een criminele organisatie. Ik heb nog wel de politie ingelicht en de ING bank die betrokken was via een geldezel, daar is helaas niets uitgekomen. Natuurlijk heb ik de afzender van de SMS gelijk geblokkeerd, je wordt op deze manier erg wantrouwig met de digitale geld wereld.
Bij de ABN Amro bank heb ik voor het spaarbedrag nu een spaarslot aan, je kunt daar pas bij na 24 uur, dus niet interessant voor dieven.
Ik ben nog altijd huiverig om via een app betalingen te doen met mijn mobiele telefoon, eens een duistere handeling met de bank App en je bent de klos.

Edit: ik lees net dat er deze week een grote cyberaanval bij ABN Amro heeft plaatsgevonden, heel toevallig in de week dat ik een nep bericht kreeg, zie volgende weblink: https://www.telegraaf.nl/financieel/1412801156/gegevens-klanten-abn-amro-mogelijk-gelekt-bij-cyberaanval


Laatst bijgewerkt door Martijn op ma 27 mei 2024 11:02 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2024 9:35 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5837
Woonplaats: Obliville
Een goede beveiliging is investeren in deposito's, liefst die niet open te breken zijn. Of crowdfunding.
Daar hebben die ratten niet van terug :mrgreen:

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2024 12:03 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 707
Rabo doelsparen heb ik in het verleden voortijdig laten uitkeren.
Kon toen nog gewoon online.
Weet niet of dit nu nog zo is.

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2024 6:32 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5837
Woonplaats: Obliville
Geen idee, ik heb dat überhaupt nog nooit gedaan, maar dat kost waarschijnlijk wat tijd qua formaliteiten en die criminelen hebben grote haast denk ik dan.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2024 7:31 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6767
Ik snap niet dat mensen bij Bunq willen/gaan.. zo concurrerend is die rente niet, geen 100% iP, en niet 100% kosteloos.
Ook diverse verhalen gehoord, dat mensen niet meer bij hun rekening konden, omdat een betaling aan OpenBank als fraudeleus gezien werd.
Die meneer Ali Niknam gaat over lijken lees ik een interview.. het interessant heb weinig tot niets dat mensen geld kwijt raken, of niet meer bij hun geld kunen
Hij zal waarschijnlijk ook niemand tegemoet komen, die nu een hoop geld kwijt zijn.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2024 4:30 pm 

Geregistreerd: wo 29 nov 2023 2:10 pm
Berichten: 7
We hebben ook een flink bedrag bij Bunq maar in kader van spreiden daar toch maar eens mee gaan beginnen.
Grappige van Bunq app vind ik dat je elke week op feestelijke manier je rente krijgt uitgekeerd maar naar tijdje is dat ook niet meer zo leuk.
Ze zijn inderdaad ook gezakt in het rijtje hoge rentes dus tijd om eens een deurtje verder te kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2024 9:17 am 
Kwartje

Geregistreerd: wo 03 apr 2013 10:21 pm
Berichten: 475
Extra maatregelen bij Bunq.
‐------

Jouw veiligheid heeft bij ons altijd de hoogste prioriteit. In 2023 waren er maar liefst 10.000 gevallen van bankhelpdeskfraude en nog eens duizenden phishing-slachtoffers in Nederland (bron: NVB). Bij bunq waren dit er in totaal 85.
Elk slachtoffer is er één te veel, daarom werken we continu aan verbeteringen. Graag delen we een overzicht van onze meest recente veiligheidsinnovaties met je. Let op: we willen fraudeurs niet onnodig informatie geven, dus we kunnen niet alles delen.
Omdat onze app maximaal beveiligd is, kiezen criminelen er juist voor jou te misleiden. Bijvoorbeeld door zich voor te doen als bunq-medewerker en je te bellen. Zo proberen ze je inloggegevens (en biometrische gegevens) te verkrijgen, vragen je om software te installeren of overtuigen je om zélf geld over te maken.
Om deze vorm van fraude het hoofd te bieden, is waakzaamheid het beste medicijn. Daarom werken we hard aan tal van verbeteringen om het bewustzijn van dit soort fraude te vergroten.
Hierbij een overzicht:
Afkoelingsperiode 2.0
Toen we vier jaar geleden als eerste bank een afkoelingsperiode van 24 uur introduceerden, werd al snel duidelijk dat dit in de praktijk helaas niet het verwachte effect had.
Fraudeurs zijn namelijk meesters in het manipuleren en wisten de wachttijd handig in hun verhaal te verwerken ("Ik bel u morgen even terug om zeker te weten dat alles in orde is."). Elke keer weer bleek (en blijkt) dat mensen pas echt door hebben dat ze misleid zijn als ze hun geld overgeboekt zien worden en hun saldo zien afnemen.
Daarom introduceren we nu iets unieks: uitgestelde betalingen. Bij een uitgestelde betaling lijkt het alsof de betaling al is doorgevoerd (het bedrag lijkt afgeschreven en je saldo is bijgewerkt), terwijl het geld in werkelijkheid nog 24 uur veilig bij ons blijft staan. Zo heb je als gebruiker de tijd om de betaling eventueel alsnog te annuleren via de app.
Verschillende veiligheidssystemen werken samen om te bepalen of een betaling uitgesteld moet worden. Sommige systemen zijn gebaseerd op simpele regels: bijvoorbeeld als je je limiet verhoogt, worden betalingen die boven je oude limiet vallen alsnog uitgesteld. Maar ook als je voor het eerst op een nieuw apparaat inlogt, of als je voor het eerst een betaling doet naar een nieuwe tegenrekening. Bovendien kijkt ons AI systeem mee om je zo veilig mogelijk te houden.
Houd er rekening mee dat in deze gevallen het geld, afhankelijk van de ontvanger, maximaal 2 werkdagen erna op hun rekening staat.
Naam mismatch
We hebben gemerkt dat sommige slachtoffers uit eigen beweging geld overmaken naar fraudeurs. Ze worden overgehaald om geld over te maken onder vermelding van hun eigen naam, ervan overtuigd dat het geld dan op een veilige rekening zou komen te staan.
Daarom hebben we extra waarschuwingsmeldingen toegevoegd voor het geval de naam niet overeenkomt met het IBAN-nummer. Zo krijg je alsnog de kans om de betaling te annuleren (of te bevestigen).
Safety lock
Als bunq een redelijk vermoeden heeft dat er iets mis zou kunnen zijn met je rekening, worden alle betalingen & passen gepauzeerd, en je toegang tot bunq bevroren. Je kunt pas weer verder na het bevestigen van een extra gezichtsscan, in combinatie met je inlogcode.
Derden toegang tot je apparaat
Soms worden slachtoffers overtuigd om software te installeren die derden toegang geeft tot je computer (of telefoon). AnyDesk is hier een bekend voorbeeld van. De oplichter heeft dan toegang tot je hele systeem, zoals al je e-mails, je bestanden en dus ook je bankomgeving. Met behulp van nieuwe beveiliging proberen we te detecteren of dit het geval is. En zo ja, dan beperken we het gebruik van je rekening.
Als het dan toch misgaat, zijn we er voor je
Bij bunq heb jij 24/7 controle over je rekening, zonder dat je een helpdesk of accountmanager nodig hebt. Dankzij realtime pushberichten ben je direct op de hoogte van wat er op je rekening gebeurt.
Daardoor ben je in staat om onmiddellijk je beveiligingscode aan te passen als je vermoedt dat er iets mis is. Dit kan je zelf doen via de app (lees op Together hoe), of door ons noodnummer (+31 208 083 666) te bellen. Als dat om welke reden dan ook niet lukt kan je ook nog contact opnemen met onze SOS-support, die je binnen 10 minuten helpt. Let op: vrijwel alle banken zitten op instant payments, dus elke seconde telt. De app is de veiligste en snelste manier om je geld te beschermen.
Mocht het dan toch misgaan, kijken we of een coulancevergoeding passend is. Tot op heden wachtten we totdat we wisten of we bedragen konden terughalen bij andere banken; vanaf vandaag versnellen en vereenvoudigen we dit proces. We beginnen vanaf nu direct met het vaststellen van een eventuele coulancevergoeding. Alle nog lopende gevallen gaan met terugwerkende kracht mee met dit nieuwe proces.
Je kunt erop vertrouwen dat we onze veiligheidsmaatregelen continu verscherpen. Heb je inzichten in hoe we de bunq app nog veiliger kunnen maken? Deel deze met ons op together.bunq.com.

Stay safe,

bunq
bank of The Free
PS: Als je contact met ons wilt opnemen, gebruik dan altijd de beveiligde in-app chat. We zullen je nooit vragen om gegevens. Alle informatie die je nodig hebt, vind je op bunq.com. Laat je niet misleiden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2024 11:12 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4568
Citaat:
Met behulp van nieuwe beveiliging proberen we te detecteren of dit (gebruik Anydesk of teamviewer) het geval is.
Ik merkte dat Rabo bank dat vorig jaar ook al deed. Zelfs als de handeling van de persoon op afstand de veiligheid alleen maar verhoogde!
Ik hielp iemand met geld naar een X-jaars deposito over te boeken. Die boeking werd wel afgeschreven maar niet bijgeschreven als deposito.
Bleek dus dat ze automatisch gezien hadden dat iemand dat via Hulp op afstand deed.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO