obligataire schreef:
Misschien IS groen beleggen wel helemaal niet interessant, puur commercieel gezien dan.
Logisch omdat ze zichzelf bepaalde beperkingen opleggen?
Je kan veel beter beleggen in bedrijven die (grof) verdienen aan sex, wapens en tabak.
Zonder fiscale regelingen, die hebben dat niet nodig
Ben ik niet met je eens. Ik geloof namelijk niet dat er alleen met 'foute' zaken geld te verdienen valt. Ook duurzaam en maatschappelijk verantwoord bankieren kan heel rendabel zijn. Ik denk dat met name ASN dat laat zien. Alleen is de belangstelling voor maatschappelijk verantwoord bankieren (die behoorlijk toenam sinds de Zembla uitzending vorig jaar zomer) inmiddels dankzij de krediet crisis weer flink afgenomen.
Bovendien, en dat is het hele punt waar het nu om gaat, is de overheid nooit erg enthousiast geweest over het maatschappelijk verantwoord en duurzaam bankieren. Weliswaar bestaat er al jaren de mogelijkheid van fiscaal voordeel, maar de overheid zelf zorgt er wel voor dat dit voordeel maar voor een heel klein aantal (onaantrekkelijke) producten geldt.
Als je alleen maar kijkt naar ASN Bank, een bedrijf dat zegt te werken volgens duurzame criteria (en ik heb in dit verband geen reden om daaraan te twijfelen). De overheid beschouwt de overgrote meerderheid van de producten van ASN Bank als 'niet-duurzaam' en 'niet-maatschappelijk verantwoord' (alleen het Novib-fonds en het Groenprojecten-fonds kunnen genade vinden in de ogen van de fiscus). De spaarrekeningen vallen niet onder de vrijstelling terwijl, als ik ASN mag geloven, ze wel duurzaam en verantwoord zijn. Wanneer deze duurzame spaarrekeningen ook fiscaal op een duurzame manier zouden worden behandeld zouden we een rendement krijgen van minimaal 6,5%.
Ik begrijp de reden niet waarom dit niet gebeurt. De enige reden die ik kan bedenken is dat de fiscus bang is dat er dan teveel duurzaam wordt gespaard. Blijkbaar wil men dat toch niet en is die hele vrijstellings regeling een grote schijnvertoning. Hoogstens geldig voor onaantrekkelijke producten die niemand wil hebben, daar kan de fiscus zich ook geen buil aan vallen.