Het valt me op dat ING/Postbank zelf nog steeds niet weet aan te geven waar nu het echte voordeel van de samenvoeging voor de klant ligt. Op de website zijn een aantal vragen en antwoorden te vinden. Een kleine bloemlezing:
Citaat:
Waarom verdwijnt het sterke merk Postbank?
Postbank is inderdaad een sterk merk. Daarom wordt de nieuwe ING gebouwd op de kracht van Postbank en versterkt met het deskundig en persoonlijk advies van ING Bank. De naam verandert, maar de kracht van Postbank blijft dus bestaan.
Citaat:
Wordt nu alles duurder door deze samenvoeging?
Het uitgangspunt is dat wij blijven zorgen dat u tegen lage kosten uw bankzaken kunt regelen. Dat is juist één van de redenen voor de krachtenbundeling. Hierdoor kunt u nog efficiënter uw bankzaken regelen.
Citaat:
Kan ik blijven internetbankieren via Mijn Postbank.nl?
Ja, u kunt gewoon blijven internetbankieren.
En zo gaat het nog even door...
Wat mij opvalt is dat de vragen heel concreet zijn, maar dat de antwoorden bewust heel vaag en weinigzeggend worden gehouden. De klant die zich afvraagt waarom een bedrijf als ING zelf een sterk merk om zeep helpt en vraagt of de bejubelde samenvoeging ook stijgende tarieven tot gevolg heeft, voelt zich door deze (ontwijkende) manier van antwoorden geven niet echt serieus genomen. De antwoorden blinken uit in vaagheid en wolligheid en draaien om de (duidelijke) vragen heen.
Als dit de manier van luisteren naar de klanten is die ING voor ogen heeft, ziet het er niet best uit (niet alleen voor de Postbank klanten, maar ook voor ING zelf). Vanwaar deze suicidale neigingen van een bedrijf als ING midden in deze tijd waarin klanten meer dan ooit behoefte hebben aan transparantie en duidelijkheid?
http://www.postbankdownload.nl/bundelingkrachten/postbank_antwoorden.html