Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 8:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 4:52 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
Nieuws
Verbetering van de voorwaarden Rabobank Ledencertificaten
Heeft u Rabobank Ledencertificaten I, II of III in uw portefeuille? Dan hebben wij goed nieuws voor u. Op 30 september zijn de voorwaarden van deze producten herzien. Voor u betekent dit een verbetering van de oorspronkelijke voorwaarden. De kosten van het verbeteren van de voorwaarden komen geheel voor rekening van de Rabobank. Als blijk van waardering, omdat u als lid van de Rabobank belegt in Rabobank Ledencertificaten.

De belangrijkste wijzigingen:

er zal naar verwachting een minimum dividend gelden van 5% op jaarbasis. Deze voorwaarde gold al voor Ledencertificaten I en is nu ook van toepassing op Ledencertificaten II en III
een verwacht dividend op jaarbasis gelijk aan het driemaands gemiddelde effectieve rendement van de meest recente Nederlandse staatslening met een resterende looptijd van 9,5 tot 10,5 jaar en dit wordt verhoogd met minimaal 1,5%. Voor Ledencertificaten I en II was deze opslag minimaal 1% en voor Ledencertificaten III bedroeg de opslag 0,25%
de einddatum van de achtergestelde lening aan Rabobank Nederland, waarin door Rabobank Ledencertificaten I, II en III N.V. wordt belegd, is in beginsel 29 september 2040. Vervroegde aflossing van de achtergestelde lening is niet eerder mogelijk dan op 29 september 2035. Dit laat het eeuwigdurende karakter van de ledencertificaten ongewijzigd
Bij aankoop van Rabobank Ledencertificaten op de interne markt is geen aankoopprovisie verschuldigd
Bovenstaande wijzigingen gelden met ingang van de eerstvolgende dividendperiode van 30 september 2008.

Handelsdag uitgesteld
Op basis van de wijzigingen heeft de Stichting Toezicht Interne Markt Rabobank Ledencertificaten besloten de eerstvolgende handelsdag van 1 oktober 2008 uit te stellen tot 15 oktober 2008. Dit betekent dat orders tot woensdag 8 oktober 2008 10.00 uur kunnen worden ingelegd, teruggetrokken of gewijzigd.

Meer informatie?

Bekijk de wijzigingen in het prospectus en in de overige documentatie
's Hertogenbosch, 3-10-2008


Toch een beetje geldgebrek?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 5:18 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2222
Nee, geld teveel!

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 8:51 pm 

Geregistreerd: ma 06 okt 2008 8:49 pm
Berichten: 38
Majoor Kees schreef:
Nieuws

Toch een beetje geldgebrek?

Volgens mij levert deze 'actie' de Rabobank niets op. De ledencertificaten zijn al verkocht, dus het geld is al binnen.
Het kost ze zelfs geld omdat er meer rente uitgekeerd wordt !


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: ma 06 okt 2008 9:59 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
ZeRoC00l schreef:
Volgens mij levert deze 'actie' de Rabobank niets op. De ledencertificaten zijn al verkocht, dus het geld is al binnen.
Het kost ze zelfs geld omdat er meer rente uitgekeerd wordt !
Helemaal mee eens. Het is een manier van RABO om het lidmaatschap van de bank te belonen. Doen ze wel op meer manieren, zoals het verstrekken van kaartjes voor gratis museumbezoek het komende weekend.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 7:23 pm 

Geregistreerd: ma 20 okt 2008 6:49 pm
Berichten: 2
Het lijkt wel een manier om de leden te belonen, maar er zit een adder onder het gras: Tegelijk met de geringe dividend verhoging wordt voor Ledencertificaten I en II de termijn van de achtergestelde lening verlengd. Voor Ledencertificaten I betekent dit dat de vroegste aflossing met meer dan 29 jaar naar achter geschoven wordt. Dat is niet een voorwaarden wijziging, dat is een nieuw product. En dat mag je niet ff zo doorvoeren eenzijdig.

Het is een goed verbloemde poging van Rabo om met deze kredietcrisis een bestaand krediet kanaal stiekem te verlengen. Ik ken betere manieren om je leden te belonen. Dit is achterbaks.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 7:52 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2222
Begrijp ik niet. De looptijden van de certificaten waren toch sowieso oneindig? Alleen het tijdstip waarop de Rabobank kan besluiten om tot aflossing over te gaan is naar achteren geschoven.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 8:31 pm 

Geregistreerd: ma 20 okt 2008 6:49 pm
Berichten: 2
De eeuwigdurendheid van de certificaten is alleen om te zorgen dat je je geld niet kwijt kan raken doordat de certificaten verlopen. De bedoeling was dat Rabobank Ledencertificaten N.V. zichzelf na terugbetaling op zou heffen onder uitbetaling van de terugontvangen lening aan de certificaathouders. Het is Rabobank Ledencertificaten N.V. volgens de prospectus namelijk niet toegestaan om na de terugbetaling opnieuw een lening aan Rabobank Nederland te verstrekken. Door de terugbetaling ernstig te vertragen vertraag je ook de opheffing, en dus het terugbetalen van de oorspronkelijke inleg aan de certificaathouders.

Het hele idee achter de operatie is een obligatie achtige constructie voor Rabobank Nederland te creeren. Het idee achter obligaties is dat je je geld een keer terug krijgt. Het is een leningsvorm. Nu neem je met ledencertificaten wel erg indirect deel aan de lening, maar het terugbetaal concept is zeker bij de eerste uitgifte door de aangesloten banken benadrukt.

Als je een staatsobligatie koopt die 10 jaar loopt en de staat zegt ineens dat ze pas na 40 jaar gaan terugbetalen dan heb je een situatie die vergelijkbaar is met wat de Rabo nu probeert te flikken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 8:49 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
Het is een paar jaar geleden dat ik mij verdiept heb in de Rabo-ledencertificaten, maar ik herinner mij dat je eerst lid moest worden van de Rabobank. Dat heb ik toen gedaan. Toen ik verder ging vragen bleek ook dat je een beleggingsrekening moest openen.
Toen ik ging kijken naar de koersvorming van de certificaten bleek dat die toch min of meer bepaald werden door vraag en aanbod. Dat betekende dat wanneer je opdracht gaf voor aankoop, je nooit van te voren wist wat ze zouden gaan kosten.
Hetzelfde verhaal bij verkoop. Bovendien werden er ook nog behoorlijke aan en verkoopkosten berekend.
En met de kennis van nu weet ik ook nog dat ze niet onder het Depositogarantiestelsel vallen.

Toch kan dit voor sommige mensen een mooi product zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: ma 20 okt 2008 9:03 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep 2007 10:02 pm
Berichten: 2222
@hugovdb : Mij was niet bekend dat de certificaten een bepaalde looptijd hadden. Ik heb de brochure nog eens nagelezen en daar wordt met geen woord over gerept. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik de prospectus niet gelezen heb, normaal doe ik dat altijd wel.
Ik voel mij door de wijziging van de voorwaarden dan ook niet benadeeld, maar ik kan me voorstellen dat dat voor iemand anders anders ligt.

_________________
Luister naar dj doboy


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ledencertificaten
BerichtGeplaatst: di 21 okt 2008 6:57 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul 2008 2:01 am
Berichten: 618
Woonplaats: Helmond
De ledencertificaten

De ledencertificaten worden uitgegeven door Rabobank Ledencertificaten N.V, Rabobank Ledencertificaten N.V. belegt het grootste deel van hun vermogen in achtergestelde leningen aan Rabobank Nederland.

Een achtergestelde lening

Een achtergestelde lening is een krediet waarbij de schuldeiser in het geval van faillissement van de schuldenaar pas zijn geld terug kan krijgen als alle andere schuldeisers zijn betaald. Als er onvoldoende geld aanwezig is uit de opbrengst van de boedel, krijgt de schuldeiser helemaal geen geld terug.

Deposito garantiestelsel

Een achtergestelde lening valt niet onder het deposito garantiestelsel.

Slechte verhandelbaarheid

Heel erg liquide dat is: makkelijk verhandelbaar zijn de ledencertificaten niet.
Alleen voor 'leden' van de Rabobank.

Renterisico

Het dividendrendement op de certificaten hangt af van de ontwikkeling van de marktrente.
Gaat die omlaag, dan is ook het uitgekeerde dividend lager.

Credit ratings

De koers van het ledencertificaat is daarnaast "zeer" gevoelig voor een verandering van de 'credit rating' van Rabobank Nederland. Stellen kredietbeoordelaars deze rating zeg maar: hun oordeel over de kredietwaardigheid van Rabo Nederland neerwaarts bij, dan zal dat zeker een negatieve invloed hebben op de koers van de certificaten, waarschuwt Rabobank Groep.

Winst gevoeligheid

Als Rabobank geen of onvoldoende winst maakt, zal geen of minder dividend worden uitgekeerd.

Kosten

- Verkoopkosten (minimaal) 0,3%
- Bewaarloon 0,2%

Tier 1

Op 29 september 2007 zijn alle beleggingen van Rabobank Ledencertificaten N.V. omgezet in diep achtergestelde leningen aan Rabobank Nederland. Het bedrag van de achtergestelde Leningen zal beschouwd worden als tier 1 vermogen van de Rabobank groep. (is kernkapitaal)

_________________
ik denk soms, dus ik besta soms


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO