Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu wo 11 sep 2024 3:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 apr 2024 3:39 pm 
Knaak

Ik zie op de RABO site dat de rentes voor Doelsparen zowaar weer omhoog gaan naar 3,25% (vanaf 15 jaar) en naar 3% (vanaf 3 jaar).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2024 6:18 pm 
Daalder

Ook Rabobank verlaagt per 16 september de depositotarieven: 3 jr 3,0 --> 2,5%. Alleen op 20jr wordt nog 3,0% gegeven. https://www.rabobank.nl/particulieren/s ... ewijziging

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2024 6:26 pm 
Knaak

Nee he, precies de dag dat ik beschikking krijg over een vrijgevallen deposito bij CB, gaat dus niet meer lukken. :evil:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2024 7:18 pm 
Knaak

Een kortlopende lening kan misschien uitkomst bieden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2024 7:42 pm 
Knaak

Goeie tip! Ik heb een offerte aangevraagd bij ING, met meteen wat extra, want anderhalve maand later zou ik dat ook wel weer terug kunnen betalen, en dan kan ik meteen een grotere depo openen. Het vreemde vind ik alleen dat ik bij ING minimaal een looptijd van 24 maanden moest kiezen, maar zo te lezen kan ik vrij aflossen, dus dan zijn we gauw klaar he.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2024 8:57 pm 
Knaak

@henrid
Dit zie ik nu. Voor jou zeer relevant!
Je opent een Rabo DoelSparen met nummer NL RABO. Op 09-09-2024, leg je €1,00 in van rekening NL18 RABO op naam van stuiver. Onderteken je later? Dan leg je op die datum in.
De looptijd van deze rekening is 15 jaar. Over je inleggingen binnen drie weken ontvang je een rente van 3,25%. De rente verrekenen we ieder jaar in januari. Het tegoed op deze rekening staat vast tot en met 08-09-2039. Wil je eerder geld opnemen? Dan betaal je opnamekosten.

Ik heb even getest, als ik opnieuw doelsparen open met een looptijd met een andere rente, dan wordt aangegeven dat ik in dat geval ook nog drie weken mag inleggen met die andere rente.
Dat laatste "je betaalt opnamekosten" is aan de orde als de actuele rente hoger is als de middelrente.
In de voorwaarden staat dit als volgt:
"Opnamekostenpercentage
Dit is het verschil tussen de actuele rente en de middelrente. Is dit verschil kleiner dan 0,00% of negatief?
Dan hanteren wij 0,00% als opnamekostenpercentage."
Bijzondere formulering: kleiner dan 0,00 is altijd negatief. Daar had beter kunnen staan "is dit verschil 0,00% of negatief?".

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2024 9:50 pm 
Knaak

Tja dat is wel aanlokkelijk in zulke situaties. Ik heb wat zitten zoeken en kan het in de voorwaarden zo niet vinden. Maar als ik via de app een doelsparen wil openen met 1 Euro, lees ik wel de tekst: Rentegarantie, De rente die je bij de looptijd ziet staan, is geldig voor elke inleg die je vanaf nu binnen 3 weken doet... Maar ik vind het wel tricky, want ik kan nauwelijks bewijzen als het misgaat.
Update: Ik zie het nu hier ook staan: https://www.rabobank.nl/particulieren/s ... doelsparen (ik weet niet of ik het aandurf)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 09 sep 2024 10:22 pm 
Knaak

Terwijl mijn 1e reactie was: oh, ik mag nog drie weken wachten? Komt mij eigenlijk beter uit (en het staat nog bijna drie weken uit tegen 0,25% meer).
Toch ga ik gewoon voor de verlaging inleggen.
Ik zie via de website de middelrente 3,25% via Instellingen > Spaarrekeningen > Spaarrekening wijzigen > Doelsparen. Zolang de middelrente na stortingen vanaf 16 september niet wijzigt, weet je zo zeker dat de hele inleg tegen dat percentage is.
Ik mag toch aannemen dat er wekelijks duizenden Rabo depositospaarders dezelfde tekst zien, dat je binnen drie weken nog in mag leggen tegen hetzelfde percentage. Het zal er ook al jaren staan.
En ik zie het niet direct staan, maar een deposito mag je wet koop op afstand binnen 14 dagen kostenloos ongedaan maken;
daarnaast kun je het deposito sowieso kostenloos ongedaan maken, omdat de rente per 16-09 lager is dan de middelrente (de huidige rente).
Wat ik eerder had kunnen testen? Hoe gemakkelijk een opzegging wordt verwerkt...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]