Citaat:
President-commissaris Lense Koopmans uitte zware kritiek op de Commissie Maas die aanbevelingen heeft gedaan om het bankwezen te behoeden voor fouten die leidden tot de financiële crisis. "Cees Maas deed 35 jaar geleden tentamen bij mij. Na het lezen van zijn rapport heb ik me afgevraagd of ik daar wel goed aan heb gedaan."
De leidende gedachte in het rapport Maas is dat het belang van de klant boven die van de aandeelhouder gaat. Koopmans: "Hoe ver ben je afgedreven als je bankiers moet oproepen eerst aan klanten te denken?" De echte vraag is volgens hem of een beursnotering wel passend is voor een bank. Koopmans: "Het coöperatieve model is crisisbestendig gebleken."
Als Koopmans dit inderdaad letterlijk zó heeft gezegd, is daarmee voor mij ondubbelzinnig de vraag beantwoord waar die ongehoorde arrogantie, die veel Rabo-bestuurders ten toon spreiden, toch zijn oorsprong heeft...................
Beter had de man gezegd: "Hoe ver ben je als bankiers afgedreven dat je moet oproepen eerst aan klanten te denken?"
Een subtiel verschil, tikje meer in overeenstemming met de werkelijkheid dacht ik zo.....