Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu di 23 apr 2024 6:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rabo perkt skim-schade
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 9:46 am 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 1978
Rabo perkt skim-schade
De bank zette vorige maand de mogelijkheid om buiten Europa te pinnen uit voor bijna alle wereldpassen. Rabobank wist zo de schade door skimming in één maand met 85 procent terug te dringen van €1,4 miljoen naar nog slechts 2 ton. Door de pas uit te zetten voor verre overzeese gebieden, kunnen de criminelen daar nu geen geld meer opnemen. Rabobank schat dat zo voor 1500 tot 2000 klanten skimmingellende is voorkomen

bron telegraaf


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 10:43 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Al is bij RABO voor deze maatregel Europa zelfs nog een stuk kleiner dan ik ooit op school heb geleerd, ze mogen van mij nóg wel een stap verder gaan en de passen ook standaard "uit" zetten voor b.v. alle niet aan Nederland grenzende landen.
De meeste pashouders zullen, dacht ik, niet dagelijks naar landen als Roemenië reizen en mét de mogelijkheid zelf direct in het menu van internetbankieren de pas "aan" en "uit" te zetten is van hinder nauwelijks te spreken.
Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat de crimineel met die geskimde pasgegevens (en de afgekeken pincode) kennelijk wel geld kan opnemen van je rekening, maar niet (met behulp van een RABO-randomreader) kan inloggen om zelf de pas "aan" te zetten.
Misschien vormt het pasnummer nu een nieuwe hindernis voor ze, want het vergt wel erg goeie ogen om dat op een afstandje te lezen, .... :)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 11:07 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Rekeningnummer, pasnummer, pincode en chip zijn nodig om in te loggen met de randomreader.
In het verre buitenland werken ze nog met een magneetstrip of wellicht zelfs alleen met de handtekening (op een postkantoortje)

Van mij mogen ze inderdaad alle landen buiten Benelux en Duitsland standaard uit zetten.
En schadeloos stellen als klanten onnodig Afrika, Azie of America hebben geactiveerd zonder er zelf naar toe te gaan hoeft wat mij betreft ook niet.

En misschien is het een idee om voor het buitenland een andere pincode te gaan gebruiken dan voor Nederland. Dan heeft afkijken in Nederland weinig zin meer....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 11:23 am 
Stuiver

Geregistreerd: di 11 dec 2007 5:00 pm
Berichten: 99
1500 schreef:
Ondernemer Jan Meurs stelt in het Financiële Dagblad dat hij de uitvinding om pinnen buiten Europa uit te zetten juridisch heeft vastgelegd.

Meer op: http://www.nu.nl/economie/2806415/anti- ... giaat.html


Patenten op triviale ideeën, zoals deze, zouden nooit mogen worden toegekend. Het is geen uitvinding en het is geld plukken van de gewone echt hard werkende man.

Overigens heeft de Rabobank wel succes: http://nos.nl/artikel/397063-rabobank-antiskimbeleid-werkt.html


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 12:30 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Blikoortje schreef:
Misschien vormt het pasnummer nu een nieuwe hindernis voor ze, want het vergt wel erg goeie ogen om dat op een afstandje te lezen, .... :)


No problemos.

Woonde vroeger nabij een benzinepomp (50 meter afstand) en kon met een sterrenkijker vanaf mijn zolder zonder al te veel problemen de pincode afkijken van de mensen die via de terminal wilden tanken.

Uiteraard had ik niets een deze info, maar met deze kennis scherm ik zelf bij het intikken van de codes met mijn andere hand toch maar het toetsenbordje af.

NB met de nieuwe touchsreens wordt het btw voor de crimineel weer een stuk makkelijker.
Als ze het screentje eerst reinigen, blijven er 4 vingerafdrukken achter op het scherm. :shock:
( je gaat dan terug van 10000 opties naar 24)

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 2:08 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Het afkijken van de pincode tijdens het intoetsen ervan lijkt me toch eenvoudiger dan het pasnummer vaststellen, want die "verdwijnt" immers tijdens de transactie - helemaal of voor het grootste deel - in de flappentap of de pinautomaat.
Je moet dus als crimineel wel haast een foto of filmpje maken op een moment dat de hele pas nog zichtbaar is.
Maar zoals Bill schreef, de chip zou inderdaad (momenteel nog) een te hoge drempel kunnen zijn, dat skimmen lukt met dank aan de onveilige magneetstrip.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 3:16 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 okt 2008 10:51 am
Berichten: 1803
Woonplaats: Rockall
Je zou je pasnummer kunnen afplakken met een stickertje. Het pasnummer heb je volgens mij toch bijna nooit nodig.
Hetzelfde heb ik trouwens ook gedaan met mij cvc code achter op mijn creditcard.

_________________
Als je jong bent, denk je dat geld belangrijk is! Maar naarmate je ouder wordt, weet je het zeker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 5:34 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Skimmen heeft niets van doen met een pasnummer.

Skimmen in het kort:
1) Laat de magneetstrip door een "voorzet mond" of gemanipuleerde lezer inlezen.
2) Hang er een camera boven om de bijbehorende PIN-code verstandig af te kijken.
3) Neem bijv. een klantkaart van Ikea en schrijf op die magneetstrip de verzamelde informatie van 1) weg.
4) De Ikea-kaart + afgekeken PIN-code zijn dan gereed voor opnames bij geldautomaten, welke (nog) magneetstrippen leest.

En als men denkt met de introductie, i.p.v. met een magneetstrip, met een (EMV)chip te werken en daarmee van het skimmen af te zijn, daar is ook wat op gevonden:
1) Lees de informatie van de chip in.
2) Hang er een camera boven om de bijbehorende PIN-code verstandig af te kijken, of lees die gelijktijdig uit in een gemanipuleerde paslezer.
3) Neem bijv. een klantkaart van Ikea en schrijf op die magneetstrip de verzamelde informatie van 1) weg.
4) De Ikea-kaart + afgekeken PIN-code zijn dan gereed voor opnames bij geldautomaten, welke (nog) magneetstrippen leest.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012 5:48 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
1500 schreef:
Skimmen heeft niets van doen met een pasnummer.

Dat klopt, maar de vraag van Blikoortje was of de crimineel ook kan inloggen en dan het Buitenland kan activeren. En dat kan niet zonder pasnummer en rekeningnummer en de bijbehorende chip met informatie...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO