henrid schreef:
Op zich ben ik al wel met 2% tevreden, maar dan wel met zeer weinig risico en niet voor zoveel jaar vast.
@henrid
Naar aanleiding van dit bericht kwam ik met mijn suggestie (Bigbank 10 jaar vast tegen 2%), die jij meende te moeten kwalificeren als 'bizar'.
Je toelichting / onderbouwing: 'Geen NL garantiestelsel' en 'slechts 2% voor 10 jaar is nauwelijks beter dan hier'.
Mijn tegenargumenten:
- de 2% voldoet (ben je 'tevreden' mee, zo schreef je);
- zeer weinig risico: Bigbank heeft een duidelijk businessmodel, bestaat reeds sinds 1992, is financieel gezond (24,6% eigen vermogen) en met verschillende awards onderscheiden. Zij is gevestigd in het financieel gezonde en stabiele Estland (10,2% is de kleinste staatsschuld in de EU in verhouding tot het BBP) met de euro als munt;
- 2% geldt bij 10 jaar vast en niet pas bij 20 jaar vast zoals bij de Rabobank ('niet voor zoveel jaar vast');
- Estland heeft een met Nederland vergelijkbaar depositogarantiestelsel (is niet inferieur) en de website van het Tagatisfond (Guarantee Fund) is in het Engels te raadplegen;
- 2% is 0,3% meer dan andere, Nederlandse, banken bieden bij een rentevastperiode van 10 jaar. Dat is meer dan 'nauwelijks beter dan hier'. (Als je dat zou beweren over de depositorente bij 5 jaar vast - verschil 0,05% - zou je een punt hebben.)
Gelet op het vorenstaande kan ik slechts concluderen dat voor het gebruik van de kwalificatie 'bizar' elke redelijke grond ontbreekt.
A penny saved is a penny earned.