Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 9:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2012 5:48 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Zaterdag in Kassa: Rabobank weigert compensatie bij phishing

14 september 2012

Als je slachtoffer bent van internetfraude, dan wordt je bij de Rabobank niet automatisch schadeloos gesteld.

Zaterdag in Kassa: Rabobank weigert compensatie bij phishing
Iedereen weet dat hij of zij de pincode geheim moet houden. Criminelen hebben echter al veel slimmere manieren bedacht om in je computer te komen en zo je rekening te plunderen. Kassa kreeg de afgelopen maanden duizenden e-mails van consumenten doorgestuurd. Deze nepmails lijken van je bank te komen en zijn tot in de details nagemaakt. De Rabobank blijkt echter consumenten niet te compenseren als zij slachtoffer zijn geworden van phishing. Die schade kan oplopen tot in de duizenden euro's.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 15 sep 2012 7:43 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4540
Heb je vanavond kassa gezien? Terecht dat er niet gecompenseerd wordt/

Citaat:
De telefoon gaat:
Hallo Met Janssen

Met Vanessa van de Rabobank. Wilt u even uw bankpasje pakken. Wat is uw rekeniningnummer en welk nummer staat er op het pasje? Wilt u nu even uw bankpas in de identifier stoppen, op I drukken en de pincode intoetsen? Nee ik hoef de pincode niet te weten.
Welke code verschijnt er nu in beeld?
Momentje....
Druk nu op S en voer het volgende getal in. 3521452. Druk 2x op OK. Welke getal verschijnt nu in beeld? OK dank u alles werkt perfect. Goedemiddag...


Vind je het gek dat je dan niet vergoed wordt? Als je te dom bent om te internetbankieren, moet je er van afblijven en gewoon geld op kantoor gaan storten en halen.

Citaat:
Met Kimberly van de ING bank.Ik wil even controleren of uw internetbankieren nog werkt. Wat is uw gebruikersnaam. En wat is uw wachtwoord? Momentje.... U krijgt nu een SMS van ons. Nee u hoeft niet op het bedrag te letten en alleen maar de 6 cijferige code op te noemen. Dit is een test. Dank U. Het werkt weer perfect. Goedenavond meneer Janssen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2012 9:34 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 31 mei 2008 10:13 pm
Berichten: 1699
BillGates schreef:

Vind je het gek dat je dan niet vergoed wordt? Als je te dom bent om te internetbankieren, moet je er van afblijven en gewoon geld op kantoor gaan storten en halen.


Maar dat is nu juist het probleem. Iedereen wordt richting "alles via internet" gedreven terwijl een heleboel mensen daar gewoon niet aan toe zijn (en helaas, in veel gevallen ook nooit zullen zijn). Ondertussen worden de alternatieven opgeheven, uitgekleed of heel duur gemaakt.

Dit gaat een steeds groter probleem worden in onze maatschappij.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2012 10:22 am 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
Tsja, en voordat ik de telefoontjes kreeg had ik een email VAN dé Bank ontvangen met daarin een link waarop ik MOEST klikken ... en dat heb ik gedaan.... "daar heb ik toen (ter controle) al mijn persoonsgegevens ingevuld".

Ben het ook wel eens met de opmerkingen van @groentje maar ja dit gaat soms wel erg ver. Hoe "naief" kan (en mag) iemand zijn als het over geld en persoonsgegevens gaat?

Zouden deze mensen in het verleden bij het verlaten van een bankfiliaal op verzoek van een vreemde voorbijganger hun portemonnee hebben getrokken, geopend en omgekeerd in een jutte zak, onder het mom van: "even controleren of het allemaal klopt mevrouwtje" ??

Ik heb het niet over mallware die wel heel slim kan zijn (daar maken de banken ook geen probleem van trouwens). Lastig hoor.....

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2012 11:56 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 jul 2011 10:29 am
Berichten: 238
Woonplaats: Westland
Ik denk zelf dat banken meer moeten investeren in persoonlijke voorlichting over veilig internetbankieren.
Men kiest nu om via de media de voorlichting te geven maar dat werkt niet voor iedereen.
Een mailtje sturen schijnt te veel moeite te zijn voor een bank, in ieder geval wel voor mijn bank, of zouden ze mij slimmer inschatten als de gemiddelde nederlander :lol: :mrgreen:

_________________
Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 16 sep 2012 12:38 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Adpatatje schreef:
Men kiest nu om via de media de voorlichting te geven maar dat werkt niet voor iedereen.


Op de sites van de banken zelf vind je ook veel informatie over phishing. En volgens mij krijg ik ook wel met enige regelmaat mails van de bank (ik heb meerdere betaalrekeningen, dus word van meerdere kanten gewaarschuwd).
Ik denk dat de banken echt wel veel doen aan preventie. Is ook in hun eigen belang tenslotte.
Maar het is een feit dat veel mensen nu eenmaal niet te helpen zijn. Klinkt rot maar het is nu eenmaal zo.
Moet je die dan maar toegang ontzeggen tot internetbankieren? Een leeftijdsgrens of intelligentietest vooraf? Dacht het niet. Al wie juridisch gesproken handelingsbekwaam is mag internetbankieren.

Het spreekwoord 'door schade en schande wijs worden' is al heel oud........en het geldt nog steeds. En ik snap best dat de banken niet voor alles willen opdraaien. Dat kost hun veel geld en uiteindelijk de andere klanten ook.

Trouwens het geldt niet alleen bij internetbankieren maar ook met babbeltrucs aan de deur of andere oplichting. Het zijn altijd de kwetsbaren, vaak alleenstaande ouderen, die er in tuinen.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO