Adpatatje schreef:
Men kiest nu om via de media de voorlichting te geven maar dat werkt niet voor iedereen.
Op de sites van de banken zelf vind je ook veel informatie over phishing. En volgens mij krijg ik ook wel met enige regelmaat mails van de bank (ik heb meerdere betaalrekeningen, dus word van meerdere kanten gewaarschuwd).
Ik denk dat de banken echt wel veel doen aan preventie. Is ook in hun eigen belang tenslotte.
Maar het is een feit dat veel mensen nu eenmaal niet te helpen zijn. Klinkt rot maar het is nu eenmaal zo.
Moet je die dan maar toegang ontzeggen tot internetbankieren? Een leeftijdsgrens of intelligentietest vooraf? Dacht het niet. Al wie juridisch gesproken handelingsbekwaam is mag internetbankieren.
Het spreekwoord 'door schade en schande wijs worden' is al heel oud........en het geldt nog steeds. En ik snap best dat de banken niet voor alles willen opdraaien. Dat kost hun veel geld en uiteindelijk de andere klanten ook.
Trouwens het geldt niet alleen bij internetbankieren maar ook met babbeltrucs aan de deur of andere oplichting. Het zijn altijd de kwetsbaren, vaak alleenstaande ouderen, die er in tuinen.