Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu ma 29 apr 2024 3:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 1:30 pm 

Geregistreerd: vr 28 jan 2011 4:34 pm
Berichten: 39
Eergisteren kreeg ik - na inloggen - in mijn Rabobank betaalrekening de mededeling dat er bij het inlogprocess een probleem was gebeurd en of ik opnieuw wilde inloggen. Het inlogscherm, echter, toonde 2 controlegetallen en ik moest de S button (signeren) gebruiken. Het scherm was 100% Rabo, zeer professioneel!

Ik heb direct de bank gebeld en ben doorverbonden met de Rabo Internet Helpdesk.
Deze bevestigde dat ik een virus had op mijn computer en stuurde mij een E mail met 2 antivirusprogramma’s. Deze heb ik laten draaien volgens het Rabo protocol maar het virus werd niet gedetecteerd. Voor Rabobank is daarmee de kous af. Ik moest maar naar een professioneel bedrijf gaan voor hulp.
Op aandringen van mij heb ik daarna een lang gesprek gehad met een leidinggevende medewerker van de helpdesk.

Hier enige conclusies en statements welke voor iedereen van belang kunnen zijn.

1)Hoe kan het virus op mijn computer zijn gekomen. Als voorbeeld werd een recente besmetting van de website nu.nl genoemd waar als men programma’s als java, adobe, etc op deze site gebruikt het virus mee automatisch mee kan uploaden.

2)Hoe kan de crimineel het 1ste controlegetal kennen? Volgens de Rabocomputer ben ik normaal ingelogd. Het virusprogramma maakt snel een betalingsvoorstel klaar en stuurt dit naar de Rabocomputer met de opdracht verzenden. Dit alles heb ik niet kunnen zien en ontving alleen het verzoek weer in te loggen maar dan met een S toets en een tweede controlegetal van 5050 (zijnde de betaling).

3)Ik had geen € 5050 op mijn bankrekening staan? Het bedrag wordt dan in de wacht gezet tot dat er € 5050 op de rekening staat en na een x periode doorgehaald.

4)Moeten de bank en ik geen aangifte doen bij de politie van poging tot diefstal? De Rabobank doet niets en is blijkbaar ook niet geïnteresseerd welke bankrekeningen van de begunstigde van deze betalingen in het virus programma zitten. Dan zouden deze direct geblokkeerd kunnen worden.

5)Gaat de Rabobank mij helpen om het virus op mijn computer te vinden en te verwijderen. Neen. Dit is niet onze (Rabo) taak. Ik heb verwezen naar valse Bankbiljetten en het werk van de Ned. Bank. Aan de ene kant geeft de Centrale Bank informatie hoe valse biljetten ontdekt kunnen worden (Rabo accepteert deze taak) en aan de andere kant worden drukkerijen opgespoord en gesloten (Rabo ziet dit niet tot haar taak want haar taak is niet het beveiligen van het gehele communicatie traject maar stopt bij mijn computer).

Graag hoor ik van jullie argumenten waarom Rabo wel of niet een verantwoordelijkheid heeft voor het gehele communicatie traject en niet tot aan mijn computer.

Het virus zit nog op mijn Computer!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 2:45 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Het valt me nog mee dat Rabobank je account niet per direct op slot heeft gezet.

Dat is me namelijk overkomen bij de (Duitse) DKB. Die hadden namelijk ontdekt dat mijn inloggegevens waren ontvreemd door derden (ausgespäht of zoiets) en bij wijze van voorzorg werd mijn account geblokkeerd. Ik kwam er pas weer in nadat ik per telefoon plechtig had beloofd een deskundige IT'er naar mijn computer te laten kijken en (betere) anti-virus programmatuur te installeren.

Een computer is een stuk gereedschap wat door Raboklanten wordt aangeschaft en de Rabo kan natuurlijk nooit instaan voor alle gebrekkige apparatuur die in omloop is en voor eventuele slordigheden van de gebruikers zelf. Ze kunnen tot op zekere hoogte assistentie verlenen en dat hebben ze ook gedaan. Voor de rest is de klant verantwoordelijk voor zijn eigen systeem en voor het schoonhouden daarvan.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 6:56 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2119
Terbang schreef:
1)Hoe kan het virus op mijn computer zijn gekomen. Als voorbeeld werd een recente besmetting van de website nu.nl genoemd waar als men programma’s als java, adobe, etc op deze site gebruikt het virus mee automatisch mee kan uploaden.

Als men de aanwijzing volgt op:
viewtopic.php?f=65&t=5878
is de kans op malware een stuk minder.

Terbang schreef:
Het virus zit nog op mijn Computer!!!

Wat je er zelf nog aan zou kunnen doen:
1) Secunia downloaden, laten scannen en verouderde software laten updaten.
Daarmee is de deur voor een nieuwe besmetting redelijk gesloten.
2) Programma zoals:
http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free met de nieuwste definities
en/of
http://www.surfright.nl/nl (Hitmanpro)
en/of
http://www.microsoft.com/downloads/nl-n ... b8eb148356
draaien om de narigheid op te sporen en eventueel te laten verwijderen.

Het is te hopen voor je dat zich geen narigheid in de bootsector van je harddisk heeft genesteld.
Da's pas echt een vrijwel hopeloos karwei.
Een nieuwe disk en een vers besturingssysteem is daar meestal de snelste oplossing voor.
(Overigens ter geruststelling, van de besmette disk zijn eventueel belangrijke data nog wel te redden.)

Voor Firefox gebruikers nog de volgende tip:
Met add-on Flagfox krijgt men direct te zien of men niet omgeleid wordt naar een buitenlandse server, terwijl men een Nederlandse verwacht of mag verwachten.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 04 mei 2012 8:06 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: do 25 dec 2008 11:34 am
Berichten: 538
De administratief medewerker op mijn werk had recentelijk hetzelfde probleem. Ook hij kreeg van rabo 2 programma's om het virus an de pc te krijgen. Het virus werd verwijderd, samen met een aantal wel goede bestanden. :?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO