Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 10:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 jun 2009 8:04 pm 

Geregistreerd: wo 10 jun 2009 7:46 pm
Berichten: 2
Beste forumleden,

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het in elkaar bouwen van een digitaal kasboek in Excel.

* Het hoe en waarom van dit digitale kasboek
Vanuit mijn omgeving hoor ik regelmatig berichten van mensen die eigelijk helemaal niet weten wat er met hun financiën gebeurt. Maandelijks zien ze hun salaris binnenkomen waarna het banksaldo toeneemt, en een maand later zorgen ze dat het saldo weer ongeveer gelijk is aan die maand ervoor. Maar erg greep erop krijgen doen ze niet.

Daarom DigiKasboek, ik wil met die kasboek proberen mensen meer inzicht te kunnen geven in hun financiën en vanuit hier betere beslissingen te kunnen laten nemen over hun financiën.

* De eerste opzet
Met deze post laat ik mijn eerste concept zien. De basis van het kasboek is de begroting per 1 januari van het lopende jaar. Mensen moeten dan kijken wat de te verwachtten inkomsten en uitgaven voor dat jaar zijn.

Vervolgens word maandelijks de werkelijk inkomsten en uitgaven geboekt en dit word afgezet tegen de begroting.

Het begrip sparen kent het kasboek niet, wel het begrip reserveren / afschrijven. Van het volgende principe ga ik uit. Koop ik nu een TV van € 1.200,-- en gaat die tien jaar mee, dan moet ik maandelijks ervoor zorgen € 10,-- te reserveren voor de toekomste nieuwe inverstering. Dit bedrag mag ook eens per jaar worden gereserveerd.

* Jullie mening en tips

Graag ontvang ik van jullie tips wat er nog meer in het kasboek dient te komen, waar behoefte aan is. Ik denk dan o.a. aan grafieken en tabellen. Tevens moet er nog een koppeling komen met de betaalrekening, spaarrekening en kas.

Digikasboek is te downloaden op http://www.digiprogress.nl/digikasboek

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

_________________
Digikasboek @ www.digiprogress.nl/digikasboek


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 9:05 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Welkom op Spaarinformatie.
Ik denk dat je met je opening meteen een punt hebt,

"Vanuit mijn omgeving hoor ik regelmatig berichten van mensen die eigelijk helemaal niet weten wat er met hun financiën gebeurt. Maandelijks zien ze hun salaris binnenkomen waarna het banksaldo toeneemt, en een maand later zorgen ze dat het saldo weer ongeveer gelijk is aan die maand ervoor."

Ik heb het kasboek even bekeken, en het ziet er, op wat schoonheidsfoutjes na, goed uit. (Waarom staat januari in font-size 8 en de andere maanden in size 10?)
De reden waarom ik deze niet zou gebruiken, is dat je maandelijks moet invullen. Dat was toch juist het probleem.
Ik zou een programma of excell document zoeken waar ik dagelijks kan invoeren wat ik financieel doe, en waarin ik dan wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse overzichten heb.

Maar dat zouden mijn eisen voor een kasboek zijn.
Ieder heeft zijn eigen wensen.

(site ziet er goed uit trouwens, hobby of werk?)

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 7:09 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 okt 2007 10:11 pm
Berichten: 331
Woonplaats: emmeloord
Bedankt voor de tip!

De excel ziet er mooi uit en denk dat het voor mij als aanvulling kan dienen op WinBank wat ik sinds 2008 voor mijn bankzaken gebruik.

Ik ga er binnen korte tijd eens mee stoeien..


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 jun 2009 8:24 pm 

Geregistreerd: vr 29 mei 2009 2:42 pm
Berichten: 27
Ziet er aardig uit. Zou alleen het budget ook per maand willen kunnen muteren ipv 1/12
van het jaarbedrag. Je inkomsten en uitgaven zijn dan wat beter te monitoren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 jun 2009 1:14 pm 
Kwartje

Geregistreerd: wo 11 jun 2008 10:29 am
Berichten: 259
Ik gebruik al jaren een eigengemaakt excel sheet.
Dit is gebaseerd op kosten en inkomsten (= negatieve kosten).
Het is een soort KBG (=Kas/Bank/Giro boek) met een V/W en grootboek.
Mutaties geef je in het eerste sheet in.
Met het bedrag op de juiste grootboek rekeningen en voorzien van
een kostenplaats en kosten soort code.
De overige sheets worden dan automatisch bijgewerkt en bevatten:
Een balans sheet.
Een kosten per maand sheet.
Een Kostenplaats sheet (ook per maand).
Een Kostensoort sheet (ook per maand).

Interesse? Stuur maar ff een PB en ik stuur wel een kopie op.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2009 9:35 am 
Kwartje

Geregistreerd: za 28 jun 2008 5:35 pm
Berichten: 425
@PeCoNe;

Als je het aan iedereen beschikbaar wilt stellen kan ik het wel voor je op internet plaatsen net als de rentesheets in dit forum.
Zo ja, stuur maar even een pb'tje :wink:

Jan.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 17 jun 2009 7:59 am 

Geregistreerd: wo 10 jun 2009 7:46 pm
Berichten: 2
Afgelopen week heb ik van PeCoNe zijn kasboek mogen ontvangen.

Gisteravond ben ik hier eens mee aan het stooien geweest en ik heb er zeker een aantal zaken uitgehaald die ik wel kan gaan gebruiken voor het kasboek in de vorm zoals ik heb zou willen hebben.

Volgens mij werkt het principe van een 'echt' grootboek zoals PeCoNe die gebruikt zeer goed. Komende tijd er even mee stooien, binnenkort plaats ik de nieuwe versie dan!

_________________
Digikasboek @ www.digiprogress.nl/digikasboek


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 12:54 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Digitaal huishoudboekje: wat is handig?

21-08-2009 | Gepubliceerd 10:59
21-08-2009 | Laatst bijgewerkt 11:35

Grootbanken ING en ABN Amro ontplooien initiatieven om orde te scheppen in de financiële huishouding van consumenten. Maar ze staan niet alleen op de markt voor digitale huishoudboekjes. Z24 vergeleek vijf alternatieven.

Waar hebben harde werkers, met of zonder druk gezinsleven, chronisch gebrek aan? Tijd. Niet in de laatste plaats als het over de eigen financiële besognes gaat. Hoe zit het met m'n uitgavenpatroon? Maak ik onnodige kosten? Veel mensen hebben geen idee.

ABN Amro lanceerde donderdag 20 augustus een online hulpmiddel, gericht op jonge gezinnen die lijden aan 'regelstress': de website Familiekompas.nl. HIerop is onder meer het digitale huishoudboekje Uitgavenkompas beschikbaar.

Collega ING kondigde afgelopen mei al een verwant initiatief aan met Tim, een digitaal kasboekje voor eigen klanten dat eind dit jaar van start moet gaan.

Met hun elektronische kasboekjes bieden grootbanken ABN Amro en ING alternatieven voor softwarepakketten die al op de markt zijn. Zoals de GeldManager van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en de programma's C@shflow Manager en Penningmeester. Voor meer mogelijkheden, zie de site Kasboeksoftware.nl

Z24 keek en vergeleek.

Meer op: http://www.z24.nl/z24geld/artikel_88747 ... ndig_.html

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 22 aug 2009 3:32 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Zo ben ik erg benieuwd naar welke digitale huishoudboekjes de banken zelf gebruiken.
Kan m.i. niet veel soeps zijn. :lol:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 11 mei 2010 4:12 pm 

Geregistreerd: di 11 mei 2010 4:10 pm
Berichten: 1
Voor ING gebruikers is er nu ook de INGtool:
http://www.ingtool.nl
Dit is een gratis te downloaden programma, dat al je financieën vanzelf op een rijtje zet.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 mei 2010 3:52 pm 

Geregistreerd: di 18 mei 2010 3:50 pm
Berichten: 1
Een overzicht van digitale kasboekjes staat hier:
http://www.overzicht-digitale-kasboekjes.nl


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2010 10:05 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 07 aug 2007 1:09 pm
Berichten: 291
ingtool schreef:
Voor ING gebruikers is er nu ook de INGtool:
http://www.ingtool.nl
Dit is een gratis te downloaden programma, dat al je financieën vanzelf op een rijtje zet.


Jammer dat die site niets meer doet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2010 5:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Misschien heeft ie een hoop gedonder met ING.
Een programmaatje dat domweg een CSV-bestand kan inlezen, een bestandsformaat welke meerdere banken aanbieden, en vervolgens de naam van de website of programma specifiek te koppelen aan de naamsbekendheid van ING vraagt m.i. om problemen.
Soms kan iemand ook een beetje té handig willen zijn.

Over onhandigheid gesproken.
Het was mij opgevallen dat zowel ingtool, als overzicht-digitale-kasboekjes bij http://www.sidn.nl op naam van dezelfde registrant staan.
Om het over de identiteitscrisis van de melder van die 2 linken maar even niet te hebben. :roll:

Ivar van Duuren, wordt het niet eens tijd dat je net als ieder ander zichzelf-respecterend-bedrijf een reclamebudget gaat reserveren, i.p.v. telkens o.a. op dit forum te spammen?
Je naam komt mij voor die activiteit inmiddels al redelijk bekend voor.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 03 jun 2011 5:17 pm 

Geregistreerd: vr 03 jun 2011 5:12 pm
Berichten: 2
barbaraf schreef:
ingtool schreef:
Voor ING gebruikers is er nu ook de INGtool:
http://www.ingtool.nl
Dit is een gratis te downloaden programma, dat al je financieën vanzelf op een rijtje zet.


Jammer dat die site niets meer doet!

Dat is verandert, je moet nu hierheen voor het ING kasboek


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO