Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 11:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Jaaropgave 2009.
BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010 12:37 pm 
Vijfje

Ik leg alle mutaties vast in een boekhoudprogramma, en houd daarbij zoveel mogelijk rekening met de valutadatum van de rentebijschrijving.
De totaaltelling van de lijst die daar het gevolg van is, geef ik 1 op 1 aan in de aangifte bij box 3. Zonder details te noemen.

Met zoveel bankrekeningen als ik heb is dat verreweg de meest practische manier.
Als ik me ergens een paar dubbeltjes of desnoods een paar euro zou vergissen, daar wordt de Fiscus niet zenuwachtig van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010 1:08 pm 
Gulden

obligataire schreef:
Ik leg alle mutaties vast in een boekhoudprogramma, en houd daarbij zoveel mogelijk rekening met de valutadatum van de rentebijschrijving.
De totaaltelling van de lijst die daar het gevolg van is, geef ik 1 op 1 aan in de aangifte bij box 3. Zonder details te noemen.

Bij mij idem. Maar dan in een spreadsheet, met indrukwekkend kleine lettertjes en vele kolommen, afwisselend wit en lichtgroen (net als die ouwe printervellen). Voor elke dag een rij. De totaaltellingen gaan automagisch door naar/van sheets met aangifte, salarisstrook, witte maandtabellen, etc. etc.

Meten is weten, gissen is missen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010 1:16 pm 
Vijfje

Inderdaad zeer nuttig en tevens best leuk om te doen, als je er aardigheid in hebt om met getallen te knutselen. :D

De volgende stap is trouwens om een handmatige aangifte op te zetten in excel en deze te koppelen aan de cijfers van de andere sheets.......maar dat doe je vast al?

EDIT: inderdaad dus :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010 2:57 pm 
2 Kwartjes

In beginsel neem ik de door de banken verstrekte gegevens ten aanzien van mijn vermogenspositie per 31 december één op één over, tenzij deze evident onjuist zijn.
Alleen de totaalbedragen vermeld ik bij de elektronische aangifte.
In Excel houd ik en detail de vele spaarrekeningen en deposito's bij.
Ik weet niet wat 'gijlieden' doet, maar het totaalbedrag van 1 januari is bij mij gelijk aan het totaalbedrag van de daaraan voorafgaande 31e december.

A penny saved is a penny earned.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 09 jan 2010 5:20 pm 
3 Kwartjes

Bij mijn opgave in Box 3 is het saldo van 1 januari ook altijd hetzelfde als dat van 31 december van het voorafgaande jaar.
Volgens de Akbank was het saldo op 1 januari 2009 niet gelijk aan dat van 31 december 2008.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010 10:55 pm 
Kwartje

Bij mij hetzelfde. Akbank rekent met verschillende bedragen. Het eindsaldo van 2008 is lager dan het beginsaldo 2009. Ik vermoed, dat ze de rente over 2008 hebben meegerekend. Wat nu te doen bij de belastingopgave? Toch eindsaldo 2008 aangeven als beginsaldo 2009 of uitgaan van de jaaropgave?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 12:37 pm 
Kwartje

Als de rente met valutadatum 1 januari wordt bijgeschreven, dan is het saldo op 1 januari toch ook hoger dan op 31 december, dus dan geef je dat toch ook zo op conform het jaaroverzicht van de bank.
Ik doe dit al jaren zo en dat gaf nooit discussie, bovendien waarom zou je met die data gaan rommelen?
En wat is het voordeel als je dat wel doet?
Het maakt het alleen maar ingewikkelder en je schiet er hoegenaamd geen cent mee op (of je moet elk jaar een paar euroton rente ontvangen, en dan moet je zeker met de juiste data werken)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 1:09 pm 
Gulden

@Majoor Kees:

Je hebt natuurlijk gelijk, maar er zijn mensen (waaronder ik) die het "gewoon" willen weten (zie "meten is weten"). Als ik m'n spreadsheet maak wil ik gewoon weten hoe het zit, da's toch niet teveel gevraagd?

En jouw opmerking over het saldo op 1-1 klopt dus niet, zelfs banken die de rente op 1-1 bijschrijven "horen" die rente niet bij het (fiscaal-)saldo op te tellen.

Dus ik weet het, het is muggenzifterij, maar ja, als het op dit forum (en in dit topic) niet kan, waar dan? Bovendien vind/vond ik het opmerkelijk dat zelfs de belastingdienst hier niet altijd hetzelfde antwoord over geeft. Maar goed, dit is allemaal al eerder behandeld, dit topic is dus eigenlijk vooral voor de "kenners/ mierenneu...ers).

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 1:45 pm 
Kwartje

Mijn ervaring is dat de belastingdienst blind vaart op de opgave(n) van de bank(en) zelfs als die aantoonbaar onjuist is, dan moet je maar zorgen dat de bank het corrigeert, en dan nog heb je een lange weg te gaan, bezwaar beroep enz. enz. alleen als het echt de moeite waard is ga je tot het gaatje, anders jammer pech gehad.

Onhandig dat de fiscus elk jaar twee data hanteert, 1-1 en 31-12 ik dacht dat ze daar volgend jaar mee stoppen, ook jammer dat de meeste banken op zo'n onhandig en vaak onvoordelig moment van het jaar rente uitkeren, ze zouden wat meer aan hun klanten kunnen denken, ze praten over de klant die centraal zou staan ....... woorden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 2:31 pm 
Vijfje

Voor alle duidelijkheid:
Zowel voor het 'eindsaldo' als voor het 'beginsaldo' is bepalend het nul uur nul tijdstip, dus het ondeelbare moment waarop het nieuwe jaar aanvangt.
Wat op (in de loop van) 1 januari gebeurt is niet relevant.

Eindvermogen jaar x is dus altijd gelijk aan beginvermogen jaar x+1.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010 11:44 pm 
2 Kwartjes

AK bank heeft er op dit punt, boekhoudkundig geen kaas van gegeten.
Het saldo op 31 dec. om 0.00 uur moet gelijk zijn aan het saldo van 1 januari om 0.00 uur, zoals door obligataire terecht is opgemerkt.

Het was mij aanvankelijk niet eens opgevallen dat er verschil in zit.
De begin saldo's voor de nieuwe aangifte neem ik altijd over van de eindsaldo's uit de aangifte van het voorgaande jaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 1:07 pm 
Gulden

De jaaropgave van ATB (Amsterdam Trade Bank) is beschikbaar op de site.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 2:22 pm 
Kwartje

De opgave van de RABOBANK is GEHEEL ONJUIST!!!
Mijn saldo heeft er NIET het gehele jaar gestaan en toch hebben ze zogenaamd over dat geld rente uitgekeerd. Nou ik heb geen XXX aan rente gehad!!!

Wat nu?
De jaaropgave is ONJUIST en zo geven ze dat dus ook door aan de Belastingdienst!!!
:(

*** telefonisch in onderzoek.
Deze rente schijn ik dus in het jaar daarvoor bijeen te hebben 'gespaard' en die krijg je dus in 2009 te verwerken????

??? Dus de rente die je over je geld in 2009 hebt gekregen ... moet je in 2009 belasting gaan betalen? Zo ziet het er nu tenminste uit.

Computers maken geen fouten volgens de Rabo.

Laatst bijgewerkt door DeVries op wo 13 jan 2010 2:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 2:28 pm 
Dubbeltje

Het maakt toch geen r**t uit wat je aan rente hebt gehad voor de belastingdienst? Begin en eindsaldo van 2009 is bepalend en hoeveel rente jij hebt ontvangen, maakt voor je aangifte niets uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 2:54 pm 
Kwartje

Dus als je overal voor 31-12-XXXX je geld 'tijdelijk' wegtrekt hoef je nooit over verkregen RENTE belasting te betalen???

De belastingdienst krijgt nu toch ook via de BANK een (via de computer) alle bedragen van mensen en uitgekeerde renten op die rekeningen doorgestuurd?

Ze maken toch geen simpel rekensommetje van begin X eind Y = RENTE ???

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]