Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 11:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Als alles gelijk blijft?
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 6:10 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
BillGates schreef:
Als Rabo iedere dag (behalve de 31e) 1/360 deel van het jaarbedrag vergoedt, zou je denken dat je, bij gelijkblijvend saldo, iedere dag hetzelfde bedrag aan rente moet krijgen.

Dat zou wel moeten ja, en bij mij is dat normaal ook altijd zo (op wat afrondingsverschillen na).

BillGates schreef:
Toch heb ik over 2 januari 4 cent meer gekregen dan over 1 januari.

Als er geen bijboekingen met valutadatum 2 januari zijn geweest, dan is dat inderdaad erg vreemd. Er wil normaal wel eens een cent verschil inzitten, maar dat is dan altijd afronding. Maar 4 cent verschil is met afronding natuurlijk niet te verklaren.

Om wat voor rekening gaat dit? Van mijn berekeningen weet ik dat ze kloppen voor de 'Rabo spaarrekening', 'Rabo internetsparen' en de 'Opbouwspaarrekening' bij mijn hypotheek, maar het zou natuurlijk best kunnen dat Rabo bij andere rekeningsoorten ook andere dingen doet. Ik zag dat je het in een ander topic ook over doelsparen hebt. Is Rabo hier wellicht aan het rommelen met de rentepercentages, waardoor op 1 en 2 januari met verschillende percentages is gerekend?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 03 jan 2012 6:43 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Doelsparen ja, en de bedoeling is dat er niet gerommeld wordt met de percentages maar 16 of 20 jaar hetzelfde % geldt. Feitelijk is het een deposito waar je op bij kunt, maar niet hoeft te storten. Zoals Obligataire ook doet, stort ik niet bij want bijstortingen krijgen andere % en dat heeft in mijn geval een drukkend effect op het % en dat wil ik voorkomen. Semper idem dus.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 1:05 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
BillGates schreef:
Als Rabo iedere dag (behalve de 31e) 1/360 deel van het jaarbedrag vergoedt, zou je denken dat je, bij gelijkblijvend saldo, iedere dag hetzelfde bedrag aan rente moet krijgen. Toch heb ik over 2 januari 4 cent meer gekregen dan over 1 januari. Ik kan er geen logica in ontdekken. Of is er geen logica en moet ik de "opgebouwde rente 2012" met een kilo zout nemen? Vergoeden ze over weekenddagen minder dan over werkdagen of zo?

Komt het verschil misschien door de rente die per 1-1 is bijgeschreven?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 1:12 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Nee. Inmiddels is dag 3 achter de rug en is alweer een ander rentebedrag berekend. Ik heb over de eerste 3 dagen nu al 3 verschillende dagrente bedragen voorbij zien komen. Het totaal na 3 dagen klopt wel als ik het in het voordeel van de bank naar beneden afrond. Ik snap alleen niet waarom het dagbedrag iedere dag anders is, als het gewoon 1/360 deel van het jaarbedrag is...
Zeer obscure rekenmethode die 360 dagen methode van Rabo. Volledig gespeend van iedere logica.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 09 jan 2012 11:56 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Inmiddels kan ik de rentefout van Rabo voorspellen. Ze begaan een blunder bij het afronden op centen.
Normaal worden op centen afgerond volgens de handelsafronding: >=0.5 naar boven en < 0.5 naar beneden.
Een bank zou ook nog kunnen beslissen om altijd naar boven (klantvoordeel) of altijd naar beneden (bankvoordeel) af te ronden.

Rabo heeft een geheel eigen methode bedacht op basis van de handelsafronding, hoewel het waarschijnlijker is dat de betreffende programmeur een typfout heeft gemaakt, dan wel de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

De handelsafronding in eenvoudige programmeertaal:
resultaat = integer(eurobedrag*100+0.5)/100
Hier ligt het absolute verschil tussen 0 en 0.5 cent.

Rabomethode:
resultaat = integer(eurobedrag*100-0.5)/100
Hierbij ligt het absolute verschil tussen 0.5 en 1.5 cent.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 8:04 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Feitelijk pikken ze je dus elke dag 1 cent rente af (onafhankelijk van je saldo!).
Dat is 3.60 euro per jaar bij de beschreven 360-methode dus.
Lijkt me voldoende reden om ze daarop aan te spreken.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 10 jan 2012 10:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Nee nee, afgezien van het feit dat bij doelsparen ze de afgesproken vaste rente jaarlijks toch verlagen.......

Ze geven per dag een tussenstand van de opgebouwde rente weer. Dus totaalbedrag t/m 9 januari bijvoorbeeld.
Dit bedrag is 1/360 van het jaarbedrag x 9 dagen en dan dit bedrag naar beneden afgerond tussen 0.5 en 1,5 cent dus.
Daarom komt er de ene dag 2 cent meer bij dan de andere dag. ipv iedere dag hetzelfde bedrag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Praktijkervaring
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2012 6:16 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Zojuist heb ik de eerste post van dit topic aangepast met enkele bevindingen vanuit de praktijk. Het blijkt dat Centraal Beheer in een schrikkeljaar dezelfde methode gebruikt als Credit Europe en dus ook rekent met 365 dagen (wat in een schrikkeljaar dan in feite een extra rentedag oplevert). Bank of Scotland rekent met 366 dagen, en SNS rekent met Plussparen ook met 366 dagen. Andere SNS-rekeningen zitten nog op 360 dagen, conform met de voorwaarden van SNS. Ik heb geen idee waarom de SNS daar met Plussparen dan van afwijkt...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 maart 2012 8:53 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Ook ik heb rara rentebedragen bij de rabo gezien.

Terwijl er bv 3 dagen geen mutaties zijn, kan het zijn dat ik de ene dag 0,91 ct opgebouwd heb, en de volgende dag 0,90 ct opgebouwd, terwijl er dus niets is bij of afgeschreven

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 maart 2012 3:23 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
Bij het inloggen bij SNS krijg ik vandaag een info-scherm over nieuwe voorwaarden. Daarin staat nu inderdaad ook de afwijkende renteberekening voor de Plus-rekening vermeld. Dat was in januari nog niet zo. Volgens de voorwaarden van SNS:

365/366-dagen-methode:
  • SNS Plussparen
  • SNS Jeugd Sparen

360-dagen-methode:
  • SNS Klimrente
  • SNS Keuzesparen
  • SNS Jaarsparen
  • SNS Keuzedeposito

Onduidelijk:
  • SNS Maxisparen ("De rente wordt per kalenderjaar berekend volgens een door de Bank te bepalen berekeningsmethode, met inachtneming van een door de Bank te bepalen valuteringsregeling.")
  • SNS Internet Sparen ("De door de Bank te vergoeden rente wordt per kalenderjaar berekend volgens de dagelijkse methode.")

Nu blijft dus de vraag staan waarom een bank verschillende rekenmethodes gebruikt voor verschillende rekeningen...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 12 maart 2012 11:10 am 
Kwartje

Geregistreerd: ma 03 mei 2010 4:57 pm
Berichten: 371
Ik had nog geen eerdere ervaringen met deposito's en schrikkeljaren, maar bij LPB krijg je op je deposito 1 dag extra rente.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO