Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 19 apr 2024 7:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011 10:22 pm 

Geregistreerd: zo 04 sep 2011 4:20 pm
Berichten: 4
Afgelopen woensdag, 02-11-2011, werd ik door een medewerker van de SNS bank gebeld omdat er geld van mijn rekening was afgeschreven. Volgens deze medewerker was er 230 EURO van mijn rekening afgeboekt doordat mijn PC besmet zou zijn met een virus.
Vervolgens moest ik een programma van de SNS website downloaden die het virus van mijn PC zou kunnen verwijderen. Het programma gaf aan dat er geen virus op mijn PC aanwezig is.
De medewerker heeft mijn rekening geblokkeerd en sinds dien zijn er enkele e-mails heen en weer gegaan. Ik heb diverse keren telefonisch contact met de SNS bank opgenomen en hen gezegd dat ik dit maar vreemd vond omdat ik een calculator heb en dacht dat dit het internet bankieren de maximale veiligheid zou geven maar helaas is dit niet zo. :shock:

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is dit afgelopen?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011 12:25 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: di 08 jun 2010 9:43 am
Berichten: 774
Vooropgesteld, ik heb geen rekening bij SNS.

Ik zou echter nooit ingaan op een telefonisch verzoek van een bankmedewerker om een programma te downloaden om virussen te verwijderen van mijn PC. Bovendien zeg je zelf dat er geen virus op je PC aanwezig is. Ik neem aan dat je een goed virus en spyware bescherming hebt. Dan zit de fout bij SNS en ze moeten zelf voor zorgen dat je rekening veilig is.
Alle kosten zijn ook voor de rekening van de bank, dat wil zeggen dat het afgeschreven €230 moet ook teruggestort worden op je rekening, door de bank.

Ik zal naar andere bank uitkijken in zo'n geval.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011 11:01 am 

Geregistreerd: zo 04 sep 2011 4:20 pm
Berichten: 4
Het verzoek om het programma te downloaden kreeg ik telefonisch en per email. Tevens moest ik het programma van hun site downloaden. Verder moet ik het resultaat van dit programma naar hen sturen om mijn rekening te deblokkeren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011 11:55 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 04 okt 2009 10:35 am
Berichten: 260
Je kunt ook nog eens kijken met bijvoorbeeld de virusverwijderaar van ING (https://www.ing.nl/particulier/internet ... index.aspx) of van McAfee of Kaspersky.

Ik heb geen ervaring met je probleem maar even zoeken op het internet levert wel vergelijkbare verhalen op, ook dat het virus niet gedetecteerd wordt door de scanner. Er duiken in ieder geval drie mogelijkheden op om dan geld af te schrijven. Kijk eens hier, hier of hier. (Het gaat veelal over ING maar SNS wordt ook genoemd.)

Overigens moet je tegenwoordig bij ING elke grotere overboeking met een aparte TAN-code bevestigen, misschien juist om te voorkomen dat door een virus een groot bedrag wordt overgemaakt als onderdeel van een hele lijst overboekingen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011 12:27 pm 

Geregistreerd: zo 04 sep 2011 4:20 pm
Berichten: 4
Bedankt voor de informatie.
De door jou genoemde virusverwijderaar is dezelfde als die ik van de SNS bank heb gebruikt, alleen het logo is anders. Dit programma ziet het virus dus niet die op mijn computer aanwezig zou zijn.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 05 nov 2011 3:00 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2117
Zoals ik al eerder schreef in viewtopic.php?f=65&t=5878 was ook ik getroffen door malware.
O.a. Spy Eye werd gedetecteerd door het programma Microsoft Security Essentials.
Ook Malwarebytes kan het één en ander aan verkeerde zaken op een PC aan het licht brengen.
Het is aan te raden voor beide programma's met de nieuwste definities een volledige scan te draaien en niet alleen een quick scan.

Hoe de inbrekers een poot dwars te zetten?
Verander de inloggevens van de sites die de belangstelling van de fraudeurs hebben.
Uiteraard nadat het virus of malware verwijderd is.
Het veranderen van inloggegevens kan bijv. ook heel goed helpen als mensen uit je adresboek klagen over mails/uitnodigingen die zogenaamd uit jouw naam gezonden zijn m.b.t. Facebook e.d., waarvan jezelf geen weet hebt.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2011 2:55 pm 

Geregistreerd: ma 19 sep 2011 10:45 am
Berichten: 23
Beste SpaarOok en andere forumlezers,

Graag reageren we op de discussie over malware. We kunnen ons voorstellen dat het enorm schrikken is als je getroffen wordt door malware. Erg vervelend. Voor alle duidelijkheid, lichten we graag de procedure toe die gehanteerd wordt bij (vermoedelijke) malware.

Gedupeerde klanten van SNS Bank ontvangen van ons een viruscleaner. Na het downloaden hiervan, wordt de computer na 30 seconden automatisch opnieuw opgestart. Het is mogelijk dat het programma hierna aangeeft dat er geen malware is gevonden. Dit wil echter niet zeggen dat er geen malware op de computer heeft gezeten. De computer heeft de malware dan al ‘gecleand’. Hierna stuurt de klant een report uit de cleaningssoftware terug naar SNS Bank. Wanneer de computer weer ‘schoon’ is, kan de klant weer veilig internetbankieren.

Meer informatie over malware en een optimale beveiliging van je computer vind je via https://www.snsbank.nl/particulier/klan ... lware.html. Heb je nog vragen of zijn er onduidelijkheden, dan lichten wij deze graag telefonisch toe. Stuur in dat geval je contactgegevens naar webcare@sns.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact op.

Met vriendelijke groet,

Tibor
SNS Bank Webcare


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2011 4:14 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik vind dit allemaal maar raar.
Dat een bank jou gaat bellen over deze zaken.
Of het moeten personen zijn die je persoonlijk kent.
Ik ben al zeer achterdochtig als de bank mij gaat bellen om bepaalde softw. te downloaden. Zeker als ik de persoon niet ken. :shock:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2011 10:48 pm 

Geregistreerd: zo 04 sep 2011 4:20 pm
Berichten: 4
De afhandeling van dit probleem door SNS wordt niet accuraat opgelost. Ik heb diverse malen gebeld en ik zou door de beveiliging dienst van SNS terug gebeld worden maar tot op heden heb ik niets van hen gehoord. Inmiddels heb ik begrepen dat het geld terug gestort wordt maar dit kan enige weken duren. (Erg vreemd dat dit zolang moet duren)
Verder heb ik mijn bedenkingen over de zogenaamde malware, de SNS cleaner vond niets.
Omdat ik nu weer toegang tot internet bankieren heb zie ik wat er daadwerkelijk gebeurd is. Het zogenaamde virus heeft eerst op 1 november 230 EURO van de spaarrekening naar de privé rekening proberen te boeken maar dit is niet geaccepteerd omdat de spaarrekening onvoldoende saldo had. Op 2 november heeft het virus 230 EURO naar rekening 1497876 C K FIABLE overgemaakt.
Van de SNS bank zou ik de tijden van overboeken wel graag willen weten, als dit in mijn werktijd of slaaptijd valt kan het virus niet via mijn PC de overboekingen gemaakt hebben omdat de PC dan uit staat.
Zit het virus wel op mijn PC of is er iets anders aan de hand?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 09 nov 2011 11:16 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 dec 2010 12:18 am
Berichten: 2117
SpaarOok schreef:
Zit het virus wel op mijn PC of is er iets anders aan de hand?

Het kan bijvoorbeeld ook d.m.v. een zgn. (éénmalige-)incasso-opdracht gebeurd zijn.
Inderdaad, best wel interessant hoe het één en ander in z'n werk is gegaan.
Helemaal als je gedwongen wekenlang moet investeren in de oplichter(s).
Misschien wil webcare je achter de schermen nog enige specifieke informatie verschaffen.

Je geld is denk ik wel goed terecht gekomen.
Vertaling FIABLE van het Frans naar Nederlands:
'un ami fiable'
een betrouwbare vriend
http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/FR/NL/FIABLE
Je kan niet zeggen dat de boefjes geen humor hebben.

_________________
Transfinancieel. Opgesloten in het lichaam van een miljonair, maar een banksaldo van een arme sloeber.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 nov 2011 1:01 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 07 mei 2009 12:16 pm
Berichten: 1412
ger schreef:
Ik vind dit allemaal maar raar.
Dat een bank jou gaat bellen over deze zaken.
Of het moeten personen zijn die je persoonlijk kent.
Ik ben al zeer achterdochtig als de bank mij gaat bellen om bepaalde softw. te downloaden. Zeker als ik de persoon niet ken. :shock:

Als er een probleem geconstateerd wordt lijkt me bellen en/of mailen wel het snelst. Moeten ze persoonlijk langs komen anders ? Is dat dan wel vertrouwd ?

Software downloaden en uitvoeren is natuurlijk geen probleem zolang je zelf maar oplet dat het inderdaad van een echte en veilige site komt van de betreffende bank.
Niet zomaar links intikken of aanklikken die in mails staan. Door dat laatste wordt de meeste rommel binnengehaald.

_________________
Pecunia olet! Geldt niet voor Crypto :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 10 nov 2011 4:19 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: wo 17 sep 2008 9:28 am
Berichten: 229
piet_pecunia schreef:
Als er een probleem geconstateerd wordt lijkt me bellen en/of mailen wel het snelst.

Ik zou dat op zich ook wel prettig vinden. Ik had bij Rabobank ook een keer zoiets aan de hand: er was blijkbaar malware op mijn PC terecht gekomen en Rabo had daarom mijn internetomgeving geblokkeerd. Rabobank stelde mij daarvan per brief (juist, op papier) op de hoogte. En die brief vond ik dus op vrijdag op de deurmat toen ik van mijn werk thuiskwam. Daarin dan een link naar een cleaner-tooltje en een telefoonnummer dat ik moest bellen om mijn rekening weer te blokkeren. En daar was tijdens het weekend natuurlijk niemand bereikbaar, waardoor ik het hele weekend mijn internetbankieren niet heb kunnen gebruiken.

In mijn telefoongesprek op maandag heb ik ook aangegeven dat ik er alle begrip voor had dat mijn rekening geblokkeerd werd, maar dat ik wel zeer op prijs zou stellen om daar bij een eventuele volgende keer direct over geïnformeerd te worden (telefonisch of per mail), zodat ik er ook direct actie op kan ondernemen en niet het hele weekend geblokkeerd ben. Dat de SNS-bank in zo'n geval de mensen wel direct persoonlijk benadert vind ik erg netjes. En zolang de software die je downloadt rechtstreeks (en controleerbaar, dus liefst https) van de site van de bank afkomstig is lijkt mij daar ook niets mis mee.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO