Lastige kwestie.
Depositorente voor 1 tot 2 jaar is inderdaad niet hoog vergeleken met 1 jaar terug.
Het is toch een (klein) gokje dat een deposito van 1 tot 2 jaar aan het eind van de looptijd toch meer heeft opgebracht dan de vrije spaarrekening. Uit dat oogpunt, voorwaarde dat het gemist kan worden, toch doen.
Of 10 jaar DSB 5,25%.
Leven is keuzes maken; 10 jaar is een vrij lange tijd. Hoewel ik me als de dag van gisteren dat Armstrong en Boogerd in 1992 om de WK-titel streden.
Ik ben 31. 29 jaar spaarde ik braaf bij (ABN-) Amro en Rabobank. Vorig voorjaar ging ik over naar Akbank, vervolgens CEB, NIBC, MoneYou en nu AES. Dus je kent mijn strategie voor het vrije sparen: bank met de hoogste rente vertrouw ik het toe. IceSave niet.
11 maanden geleden nam ik een paar deposito's, dit jaar heb ik er nog een paar bij genomen, looptijd 6 tot 24 maanden.
Een simpele berekening leert mij dat mijn spaarrendement dit jaar 50% hoger is als vorig jaar. Misschien zijn de rentes dit jaar gemiddeld genomen iets hoger dan vorig jaar, toch niet veel hoger lijkt mij, en mogelijk ook minder.
Citaat:
Ik onderga om meerdere (persoonlijke) redenen -hoewel mijn gevoel anders zegt- grotendeels mijn 'lot' maar 'gewoon'. Ik hoop en verwacht de schade weer een beetje in te kunnen halen als de weg naar boven weer gevonden is. Het kan vriezen, het kan dooien.
Dus dingen niet overhaast doen. Zeker.
Op SI forum is reeds t.a.v. DSB 10 jaar aangevoerd dat het beeindigen van het deposito mogelijk is tegen 5% opnamekosten.
Dus, in de onwaarschijnlijke situatie dat de rente stijgt tot, zeg, 10% per jaar voltrekt zich geen onoverkomelijke "ramp". Leuk is anders, maar..
Wat zegt DSB in art. 13, "ten alle tijde bevoegd de voorwaarden te wijzigen". Als ik dat lees denk ik, daar kan ik dus niks mee. Maar heb ik bij een wijziging van bankvoorwaarden
altijd het recht om op
een vrij eenvoudige manier van een overeenkomst (bv deposito) af te komen?
Vermoedelijk hier al vaak ter sprake genokomen
De vraag of 10 jaar interessant is, vergt wat meer studie naar oa voorwaarden van de banken.