Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu di 17 jun 2025 12:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 9:16 pm 
Vijfje

Vanaf wanneer mogen banken niet meer valuteren?

Ik heb een nieuwe pas, waarme je ook kan pinnen via de chip.

Ik was afgelopen vrijdag verplicht deze chip te gebruiken bij 'We Men' omdat de magneetstrip niet geaccepteerd werd.
(onbekend, betaal anders)

Nu kwam ik tot de ontdekking dat de rabo nu het bedrag pas vandaag afgeboekt heeft..
boekdatum 22-09-09
verwerkingsdatum 22-09-09
valutadatum 18-09-09

Nu heb ik dus 4 dagen (achteraf) 150 euro roodgestaan (hebben zij mij dus voor 18% debit rente opgelicht)
Ik zet het saldo op mijn betaalrekening aan het einde van de dag altijd op 0, Ik sluis constant geld heen en weer betaalrekening/telesparen, om nog een beetje aan mijn centen verdienen.
Als dit na (ingang valuteringsverbod) nog gebeurd overtreed de rabo dan de wet?

Dit mag toch niet gebeuren bij betalingen binnen nederland bij het pinnen met de chip (net als bij credit card betaling)?

Kan ik over bovenstaand geval nog een klacht in dienen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 9:21 pm 
Dubbeltje

Vanaf 1 november 2009

PS Zo verbaas ik me er ook iedere keer weer over dat de Rabobank de hypotheek afschrijving regelmatig een paar dagen na de eerste van de maand pas laat zien via internetbankieren, maar wel gewoon de eerste van de maand als valutadatum aanhoudt.

Laatst bijgewerkt door Forfun op di 22 sep 2009 9:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 9:22 pm 
Vijfje

En kan ik hier nog mijn beklag over doen?

Want nu brengt de rabo dus debet rente in rekening aan het einde van de maand.. onterecht..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 9:30 pm 
Dubbeltje

Beklag kan je altijd doen, maar ik denk niet dat je kans maakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 10:34 pm 
Stuiver

juanj schreef:
En kan ik hier nog mijn beklag over doen?

Want nu brengt de rabo dus debet rente in rekening aan het einde van de maand.. onterecht..

Waarom onterecht het mag helaas nog steeds?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 10:51 pm 
Vijfje

Doe dat eens bij een bedrijf?

Sorry maar maar die 20 miljoen was er eigenlijk vorige week al af.. ipv vandaag...

Hebben ze weer goed verdient bij de Rabo..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 12:36 am 
Gulden

Ingeval van een pinbetaling kijk ik toch wat anders tegen de situatie aan en is er naar mijn mening in dit geval geen sprake van valutering.
Er is gepind op de 18e en dat is de dag waarop de betaalrekening is belast; het is dus terecht dat het geld op die datum van het tegoed afgaat. Met jouw werkwijze was het dus beter geweest het tekort op de avond van de 18e aan te zuiveren, dan was een roodstand vermeden.
Anders is het "met terugwerking" afschrijven van bepaalde posten, ook al gaat het om vaste en terugkerende bedragen. Rabo doet dat o.a. ook met de periodieke kosten van een betaalrekening. Ik zelf ervaar dat als onbehoorlijk. Daar staat tegenover dat men in de regel weet of kan weten op welke datum men bepaalde bedragen verschuldigd is. Je kunt er dan ook simpelweg voor zorgen dat het geld er die dag staat. Erop gokken dat de bank het vergeet of het een dagje later komt halen is als regel een illusie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 7:10 am 
Vijfje

Blikoortje...

Het was een pinbetaling die op 18-9 gedaan is, maar pas op 22-9 afgeschreven werd. (met valutadatum 18-9)

Dus de pinbetaling was op 18-9 niet zichtbaar. Maar pas gisteren zichtbaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 8:50 am 
Dubbeltje

Je vraagt je af wat in deze tijd nog het probleem is, om dezelfde dag nog de betaling in te zien via internet. In het geval van Juanj had de betaling gewoon op de 18e zichtbaar moeten zijn (en als valutadatum uiteraard ook de 18e).

Maar ik snap ook nog steeds niet waarom er in het weekend geen overschrijvingen kunnen worden gedaan? We leven in 2009 en voor een computer maakt het echt niet uit of er op zaterdagnacht met getalletjes moet worden geschoven of op bijv. dinsdagnacht.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 9:12 am 
Gulden

juanj schreef:
Het was een pinbetaling die op 18-9 gedaan is, maar pas op 22-9 afgeschreven werd. (met valutadatum 18-9)
Dat had ik prima begrepen, Juanj. Maar valutering betekent dat een bank voor de renteberekening een andere datum aanmerkt als dag waarop het geld is bijgeschreven of afgeschreven dan in werkelijkheid. Dat is hier niet het geval. De 18e gepind = de 18e valutair afgeschreven, dat ze je dat pas de 22e laten zien is zéker voor kritiek vatbaar, maar niet als valuteren te kwalificeren. Vandaar mijn eerdere reactie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 9:37 am 
Vijfje

Juanj mag blij dat ie een kredietfaciliteit heeft.
Vroeger toen betalen met kas- of eurocheques ook enigszins gebruikelijk was, was betalen met ongedekte cheques strafbaar.
Alhoewel cheques tegenwoordig uit het straatbeeld zijn verdwenen, is 'betalen' zonder dekking heel officieel nog steeds strafbaar.
Dat had een klap gegeven voor iemand die niet meer weet wat ie die dag precies gedaan heeft. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 2:19 pm 
Daalder

Toch moet je het anders zien denk ik.
Als je met de magneetstrip pint, is dat als je thuis komt, meteen zichtbaar op internet.
Als je om één of andere reden met die chip moet pinnen, de chip die we in de toekomst allemaal gaan gebruiken omdat de magneetstrip verdwijnt, zou dat m.i ook meteen zichtbaar moeten zijn, en legt dit een mankement bloot van de integratie van de EMV chip bij de Rabo.

Ik zou de Rabo absoluut op de hoogte stellen van dit voorval.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 4:33 pm 
Stuiver

Volgens mij moet je het inderdaad direct kunnen zien.
Maar... als je weet dat je saldo 0 is en je besteed EUR 150, dan weet je toch ook dat je dat z.s.m. aan moet vullen om niet rood te komen staan. Als je dat niet doet, tja, dan betaal je debetrente.

Dus, ik denk dat hier op 2 vlakken iets niet helemaal gegaan is zoals het zou moeten gaan.

Greetz,
Jacqueline.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 5:33 pm 
Dubbeltje

Ja, dat was mijn idee ook. Als je op vrijdag 150 euro moet betalen, terwijl je het niet op de rekening hebt staan, dan moet je niet zeuren dat je als 4 dagen later het bedrag pas aanvult over die 4 dagen debetrente moet betalen, lijkt me vrij logisch.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 23 sep 2009 6:11 pm 
Vijfje

Wie het onderste uit de kan wil.........je wacht net zolang met aanzuiveren totdat de uitgaaf zichtbaar wordt in internetbankieren, dat is de tactiek.
Echter Rabo wacht daar lang mee maar gebruikt wel de juiste valutadatum.
Volgende keer gewoon direct bijstorten :idea:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]