Paul209 schreef:
Even filosoferen.
Ik ben van mening dat het hele gedoe met IceSave geen goed heeft gedaan aan het vertrouwen om geld te parkeren bij -weliswaar in Nederland gevestigde- 'buitenlandse banken'.
Velen zijn m.i. hierdoor weer 'gevlucht' in de armen van 'Nederlandse' banken die zich nooit erg royaal hebben opgesteld naar de klanten.
Persoonlijk vind ik dat erg jammer.
Ja, ik vind dat ook zéér jammer! Mensen trekken nu ook alles uit hun verband, er zijn zelfs mensen die denken dat de overige Nederlandse banken (met een Turkse of Russische oorsprong) óók niet onder het Nederlandse garantiestelsel vallen, etc. Extreem jammer. Icesave was eigenlijk de enige bank op de Nederlandse markt waarbij een buitenlands garantiestelsel gold. Argenta ook, maar die hebben veel minder bekendheid en daarvoor geld het Belgische garantiestelsel. Dat is toch een stuk dichterbij, vertrouwder, etc. Maargoed, de rest van de kleine 'buitenlandse banken' (die gewoon Nederlands zijn) worden nu wel in een slecht daglicht gebracht. (en de Rabo is de lachende derde...omdat ze zo 'safe' zijn). De laatste dagen heb ik me hier op het forum nog wel proberen te verzetten (soms misschien wat té fel) tegen die negatieve signalen, maar daar is geen beginnen aan... Gewoon laten overwaaien is het beste. Je merkt dat op het forum, nu bekend is geworden dat Icesave klanten gecompenseerd worden, die mensen alweer allemaal vertrokken zijn. Ik was eerlijk gezegd een klein beetje bang dat er ook een "run" ging komen op de Nederlandse 'buitenlandse' banken. Als de massa (onterecht) in paniek gaat raken...tsja, daar is geen enkele bank tegen opgewassen. De vaste posters op dit forum weten natuurlijk precies welke regels er zijn en hoe de vork in de steel zit, maar de massa wellicht niet. Het geluk van die banken is dat veel mensen ook deposito's hebben...en daar komen ze gelukkig niet aan.
Enfin, de rust begint nu langzaam weder te keren en er zijn zelfs al Icesave spaarders die zich het beraden zijn op een nieuwe bank en dan zelfs aan die kleine 'buitenlandse' banken denken...dat vind ik dan wel weer stoer. Op de koffie gekomen bij Icesave en het nu dan wel goed willen doen, met een kleine bank die wél 100% onder het NL-garantiestelsel valt. Was een Nederlandse kleine bank omgevallen, dan hadden ze immers nog geen minuut in onzekerheid hoeven te zitten.
Over een hogere rente gesproken...dat verwacht ik niet. 5,25% is nog steeds een hele mooie rente en steekt met kop en schouders boven de Postbank en Rabobank uit. Gelukkig bieden Credit Europe én NIBC die rente...dus verlagen zullen ze 1-2-3 niet (AKBank met 5,20% zit er ook maar nét achter). Voor mij redenen genoeg om bij die kleine 'buitenlandse' banken te blijven. Verder heb ik het goed gespreid over meerdere banken, waardoor een aantal maanden wachten op het geld vanuit het Nederlandse garantiestelsel ook geen enkel probleem is.