Blikoortje schreef:
Dit aspect neemt overigens niet weg dat ik nogal wat bedenkingen en vragen heb voor tot een afgewogen standpunt over deze 'nieuwigheid' te komen.
Die bedenkingen heb ik ook wel. Vragen ook. Maar aan de andere kant: reken er maar op dat AH hier zelf verschrikkelijk goed over nadenkt. Misschien ben ik naief, maar als na de proef dit echt doorgaat, dan zal AH er heus wel voor zorgen dat het veilig is. Ze zullen nooit willen, dat ook maar 1 van de 100 klanten zal verdwijnen, omdat ze dit gedoe niet zien zitten. En als er misbruik van gemaakt zou kunnen worden, dan zal AH het ook nooit invoeren. Want dan zijn ze meer tijd kwijt met gedoe van klanten die komen klagen, dat er geld is afgeschreven voor boodschappen die ze niet gedaan hebben. Bovendien zullen ze er heus wel voor zorgen dat mensen, die om wat voor reden dan ook, dit niet willen, gewoon kunnen pinnen. Komt nog bij, dat gewoon met geld betalen altijd kan. Als ik mij niet vergis, is dat zelfs wettelijk zo geregeld. Ik maak me dus geen zorgen.
Wat ik me wel afvraag of dit nou zo vreselijk veel tijdwinst, en dus besparing (personeelskosten) oplevert. Zomaar even uit de losse pols, met wat gegokte cijfers. Iedere klant is gemiddeld 2 minuten bezig aan de kasssa. (sommigen halen alleen een pak melk, anderen komen met een volle kar aanzetten).
Hoeveel tijd van die 2 minuten ben je nou kwijt met pinnen? Pasje doorhalen, 4 keer klikken en op JA drukken. Ik schat dat dat 10 seconden is. Ook als je met je vinger betaalt, zul je het bedrag in het schermpje moeten checken en ook op de een of andere manier dit moeten bevestigen. Dat duurt dan 5 seconden bijelkaar.
Totale tijdwinst is 5 seconden op 120 seconden. Dat betekent dat er in een mega-super-AH met 24 kassa's er door vingerafdruk-betaling één van die 24 kassa's dicht kan. Ik vind het niet spectaculair....
Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Roept u maar.........