Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu zo 28 apr 2024 9:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008 12:04 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Vingerbetaling bij supermarkt.
Uitgegeven: 17 juni 2008 11:10

UTRECHT - Klanten van een Albert Heijn in Breukelen kunnen sinds maandag met hun vingertoppen betalen. Het supermarktconcern en betalingsverwerker Equens maakten dinsdag bekend een proef te zijn gestart.

...

Bron: http://www.nu.nl/news/1616308/37/Vinger ... markt.html

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008 8:31 pm 
Kwartje

Geregistreerd: do 19 jul 2007 5:44 pm
Berichten: 272
Die vingers zijn heel makkelijk na te maken .
Iets wat na een drankje in een bar ook dan zal gebeuren .
Uiteraard moet iemand van z`n nagemaakte vingerafdruk wel staan geregistreerd bij AH maar lijkt mij niet echt safe .


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008 10:27 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Inter schreef:
Die vingers zijn heel makkelijk na te maken .



Daarom is het ook een proef :wink:
Als jij gelijk hebt, gaat het dus niet door.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008 11:28 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Procent schreef:
Inter schreef:
Die vingers zijn heel makkelijk na te maken .



Daarom is het ook een proef :wink:


Als ze ook middelvingers registreren doe ik graag mee. :lol:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008 11:35 pm 
Gulden
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 jul 2007 8:07 am
Berichten: 1061
Paul209 schreef:
Als ze ook middelvingers registreren doe ik graag mee. :lol:


Die zag ik aankomen :oops:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008 11:20 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Inter schreef:
Die vingers zijn heel makkelijk na te maken .
Iets wat na een drankje in een bar ook dan zal gebeuren
Bij James Bond gaan de dingen soms iets 'eenvoudiger' dan bij de doorsnee boef. De werkelijkheid is een stuk gecompliceerder. Zo is aan een afdruk niet zo simpel te zien welke vinger van iemand je voor je hebt, dus wordt het een soort lotto, ook al zou je erin slagen (er is best flink wat techniek voor nodig) een soort siliconen reproductie te maken, op welke van de tien toppen de kopie 'uitgeprobeerd' moet worden. Al zal het merendeel van de gebruikers er wel voor kiezen een van beide wijsvingers (links- of rechtshandig) in de betaalcomputer op te laten nemen. Maar daar heb je niks aan als je de afdruk van een andere vinger als kopie op die wijsvinger hebt geplakt. Ik vrees dat je snel door de mand zou vallen.
Dit aspect neemt overigens niet weg dat ik nogal wat bedenkingen en vragen heb voor tot een afgewogen standpunt over deze 'nieuwigheid' te komen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008 2:23 pm 
Stuiver

Geregistreerd: vr 18 apr 2008 10:51 am
Berichten: 92
Inter schreef:
Die vingers zijn heel makkelijk na te maken .


ja daarom ben ik ook eerder voor een kontafdruk. Het zal een beetje raar gezicht zijn in de supermarkt, maar onwijs veilig, want dat maken ze niet zomaar na in een cafe!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008 5:50 pm 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
Blikoortje schreef:

Dit aspect neemt overigens niet weg dat ik nogal wat bedenkingen en vragen heb voor tot een afgewogen standpunt over deze 'nieuwigheid' te komen.


Die bedenkingen heb ik ook wel. Vragen ook. Maar aan de andere kant: reken er maar op dat AH hier zelf verschrikkelijk goed over nadenkt. Misschien ben ik naief, maar als na de proef dit echt doorgaat, dan zal AH er heus wel voor zorgen dat het veilig is. Ze zullen nooit willen, dat ook maar 1 van de 100 klanten zal verdwijnen, omdat ze dit gedoe niet zien zitten. En als er misbruik van gemaakt zou kunnen worden, dan zal AH het ook nooit invoeren. Want dan zijn ze meer tijd kwijt met gedoe van klanten die komen klagen, dat er geld is afgeschreven voor boodschappen die ze niet gedaan hebben. Bovendien zullen ze er heus wel voor zorgen dat mensen, die om wat voor reden dan ook, dit niet willen, gewoon kunnen pinnen. Komt nog bij, dat gewoon met geld betalen altijd kan. Als ik mij niet vergis, is dat zelfs wettelijk zo geregeld. Ik maak me dus geen zorgen.

Wat ik me wel afvraag of dit nou zo vreselijk veel tijdwinst, en dus besparing (personeelskosten) oplevert. Zomaar even uit de losse pols, met wat gegokte cijfers. Iedere klant is gemiddeld 2 minuten bezig aan de kasssa. (sommigen halen alleen een pak melk, anderen komen met een volle kar aanzetten).
Hoeveel tijd van die 2 minuten ben je nou kwijt met pinnen? Pasje doorhalen, 4 keer klikken en op JA drukken. Ik schat dat dat 10 seconden is. Ook als je met je vinger betaalt, zul je het bedrag in het schermpje moeten checken en ook op de een of andere manier dit moeten bevestigen. Dat duurt dan 5 seconden bijelkaar.
Totale tijdwinst is 5 seconden op 120 seconden. Dat betekent dat er in een mega-super-AH met 24 kassa's er door vingerafdruk-betaling één van die 24 kassa's dicht kan. Ik vind het niet spectaculair.... :wink:
Maar misschien zie ik iets over het hoofd? Roept u maar.........


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008 7:08 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 8:18 pm
Berichten: 172
AH bij mij in de buurt heeft zelfscanners. Nooit meer wachttijden bij de kassa! Dat vind ik echt de beste uitvinding sinds jaren. Ik doe sinds maanden niet anders meer. Ze hebben een kassa of 3 opgeofferd om er zelfscanterminals neer te zetten. Naar eigen zeggen is dat zelfscannen niet ingevoerd vanwege kostenaspecten maar omdat de klacht nummer 1 van klanten de wachttijden bij de kassa was. Betalen met vingerafdruk heeft misschien ook meer te maken met de klantervaring (gemak?) dan met kostenbesparing.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 jun 2008 7:27 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Procent schreef:
...... Maar aan de andere kant: reken er maar op dat AH hier zelf verschrikkelijk goed over nadenkt. ........, maar als na de proef dit echt doorgaat, dan zal AH er heus wel voor zorgen dat het veilig is. En als er misbruik van gemaakt zou kunnen worden, dan zal AH het ook nooit invoeren.
Banken hadden bij de invoering van de 'flappentap' ook niet bedacht dat criminelen het ' skimmen' zouden uitvinden, een cameraatje plaatsten om de pincodes af te kijken of betaalautomaten manipuleerden, om zo maar een paar voorbeelden te noemen. Wat dat betreft is er niks vindingrijker dan een mens....los van de ongetwijfeld 'goeie bedoelingen' van AH.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 7:19 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 14 feb 2008 6:54 am
Berichten: 73
kuripot, je hebt wel een punt. Want als het een beetje kosten-voordeel oplevert, maar ook prettig is voor de klanten, dan is het dus 2 maal raak. Als de bonus-kaart dan ook niet meer nodig is, dan lijkt het mij inderdaad, als klant, ook best handig.

Blikoortje, daar ben ik het wel mee eens. Je kunt proeven nemen tot je een ons weegt, maar later blijkt pas dat er dingen gebeuren, die je niet had voorzien. Maar ja, om het daarom nu te laten, lijkt me ook niet goed. Mensen met verkeerde bedoelingen, weten nu ook wel hoe ze een start-blokkering in een auto kunnen forceren, en als dat niet lukt, breken ze gewoon in, in het huis om de autosleutels mee te nemen. Ik denk dat je fraudeurs in geen enkel systeem kunt tegenhouden. Het enige wat je kunt doen, is proberen om mensen met minder goede bedoelingen het zo lastig mogelijk te maken.
En ach, dat lukt ook best aardig hoor. Die cameraatjes bij pin-automaten, sleufjes met copieer apparatuur, en al die fratsen meer, dat kost de banken een paar miljoen per jaar. Zelfde als met pishing op het internet, en fraude met credit-cards; dat loopt ook niet echt in de miljarden. Ik vertrouw erop dat AH snel maatregelen neemt, net zoals banken, als er iets uit de hand loopt. Niks krijg je 100% veilig, en als het voor 99,9% lukt, dan is dat prima.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 9:25 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
En je hoeft niet meer met (plastic) geld over straat. 3e voordeel is de directe veiligheid voor de winkel en de klant.

Dan is het nog maar een kleine stap naar de automatische scanners.
Je rijdt je karretje door een poortje, karretje wordt gescanned, en je betaald met je vinger-code. Ik kan niet wachten. Geen rij van 20 minuten meer op zaterdag. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 10:45 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Procent schreef:
Als de bonus-kaart dan ook niet meer nodig is, dan lijkt het mij inderdaad, als klant, ook best handig.
Dat is dus een ander zorgpunt, de privacy... Nu kun je nog 'anoniem' winkelen bij AH, met een bonuskaart die niet op naam staat, of, als je toevallig geen kaart bij je hebt, is de cassiere zo vriendelijk de bij de kassa liggende kaart door de scanner te halen om jou toch je korting te geven. Kortom het is zeker niet 100% wat AH aan kennis over jouw aankoopgedrag hoeft te hebben. Dat verandert wel met aan de vingerscan gekoppelde aankopen: op naam, adres en bankrek.nr weten ze het precies.....! En vervolgens.......? Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het de (veel verdergaande) verfijning van de bonuskaart is, die AH tot deze stap beweegt en niet in de 1e plaats de (mogelijke) kostenbesparing voor het betalingsverkeer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 5:38 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 16 mei 2008 8:18 pm
Berichten: 172
Over kennis van het aankoopgedrag gesproken: tot mijn verbazing zag ik een aantal maanden geleden op de site van AH dat je de boodschappen die je hebt gedaan tot geloof ik een aantal weken terug, online kunt bekijken. ALLES wordt dus vastgelegd via je bonuskaart! Zal me toch een schat aan informatie opleveren voor AH. De vraag is of dat zo erg is. Ze zijn er in ieder geval open over want je kunt het gewoon op de site bekijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 6:39 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5825
Woonplaats: Obliville
Pierewiet schreef:
Inter schreef:
Die vingers zijn heel makkelijk na te maken .

ja daarom ben ik ook eerder voor een kontafdruk. Het zal een beetje raar gezicht zijn in de supermarkt, maar onwijs veilig, want dat maken ze niet zomaar na in een cafe!

Tenzij ze sensoren aanbrengen op de WC bril :idea:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO