Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 18 mei 2024 2:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 maart 2011 1:24 pm 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 736
De 1 maands euribor van 30 maart is 0,96 %. Dus het euribor deel van de rente voor april is bekend. Dat geldt echter nog niet voor de hoogte van de opslag van het 2e kwartaal van 2011.
Wanneer LPB de opslag niet wijzigt komt de nominale rente uit op 2,71 % (effectief is dat 2,74% per jaar). Aangezien andere banken de rente van de LPB benaderen (Frieslandbank met name) verwacht ik niet dat de opslag veel zakt. Wanneer dat wel gebeurt verwacht ik dat er geld weg gaat vloeien bij de bank en zij weer nieuwe rekeninghouders toelaten. En dat heeft weer extra kosten voor de bank tot gevolg, en mogelijk in de toekomst "teveel" ingelegd spaargeld. Ook interessant: wat zou er met de deposito rentes gebeuren ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 30 maart 2011 5:03 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Correct, ik zat vanaf maandag al scherp naar de 1-maands Euribor te kijken en die is t/m vandaag prachtig opgelopen naar 0,96. ALS de kwartaalopslag van de LPB (Q1: 1,75%) hetzelfde blijft, kom je dan idd nominaal
uit op 2,71%, dat begint er op te lijken, maar is nog niet wat het moet zijn.
Ik geef je ook gelijk dat er geld gaat wegvloeien bij de LPB als ze de kwartaalopslag gaan verlagen, want de concurrentie nadert de LPB met rasse schreden, maar de LPB heeft nog steeds die maandelijkse rentebijschrijving als enorm pluspunt, maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Vastzetten (deposito o.i.d.) zou ik op dit moment nog even NIET doen, want de geldmarktrente gaat absoluut omhoog, daarmee doelende op de Euribor en de verplichtingen van Basel III waardoor de banken de druk beginnen te voelen om ECHT geld (en dus geen gebakken lucht-geld) aan te trekken.
Hierdoor worden spaarders weer gelokt en dat hebben we dus nu in de afgelopen maanden al gezien, de rentevergoedingen op spaarrekeningen zonder voorwaarden zijn behoorlijk gestegen, i.m.o. gaat die stijging langzaam maar gestaag door, waardoor VASTZETTEN nogmaals naar mijn eigen mening, niet verstandig is.
Ook de hypotheekrente markt is zeer interessant om te volgen, je ziet daar ook al verhoging na verhoging, wederom een indicatie dat het inkopen van geld voor de banken duurder geworden is.


Verder ben ik ZEER benieuwd of LPB nu ook de DEPOSITO's gaan aanpassen, die zijn nog steeds hetzelfde en ook daar loopt de concurrentie al op in, de NIBC-Direct streeft de LPB zelfs al voorbij op de 5-jarige deposito's die daar nu 4,10% op jaarbasis zijn t.o.v. 4,00% van de LPB!

Ergo, beetje spannend is de rente-mail wel die ik morgen verwacht van de LPB.
Houden ze de opslag van 1,75 voor Q2 ongewijzigd, verlagen ze deze of verhogen ze deze.
Bij verlaging ga ik zonder meer shoppen (deels althans) en ook lokaal gooi ik visjes uit bij o.a. de SNS en de Rabobank, die lokaal soms andere vergoedingen op spaargeld hanteren dan de standaard rente-percentages zoals je die vinden kunt op de reguliere website van de Rabobank.
Vergeet niet, de Rabobank is en blijft de meest veilige bank van Nederland!

Ps, ik vraag de moderators beleefd om een klein stukje off-topic, voor diegenen die een pensioentekort hebben en fiscale jaarruimte, kijk eens naar het Toekomst Sparen van de Rabobank (dit is NIET bedoeld als SPAM!), ik heb daar begin maart zo'n (kosteloze) rekening geopend en een storting gedaan mét fiscale aftrek die ik nog kon meenemen in mijn aangifte IB2010, met bovendien een rentevergoeding van 4,60% op jaarbasis. Let wel, dit is een geblokkeerde spaarrekening, dus van een heel andere orde als een vrij opneembare spaarrekening en dient een héél ander doel.

Weer on-topic: (dank U moderators!)

Ik kijk uit naar leuke en interessante reacties op dit topic, Appeltje, hartelijk dank voor het openenen van dit topic, je was me net voor, maar dat is onbelangrijk, we delen dezelfde interesse!!!!

Groeten van de Moneymaker!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 9:17 am 
2 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 aug 2007 6:53 am
Berichten: 736
Mail van LPB:
Citaat:
De renteopslag in het tweede kwartaal van 2011
Ieder kwartaal wordt de vaste renteopslag bij LeasePlan Bank opnieuw vastgesteld. Voor het tweede kwartaal blijft deze renteopslag ongewijzigd op 1,75%.

Internetsparen
De 1 maands Euribor® is de afgelopen maand gestegen van 0,87% naar 0,96 %. Op grond van de stand van de 1 maands Euribor® op 30 maart 2011 komt de spaarrente voor april 2011 hiermee uit op 2.71% nominaal op jaarbasis. Dat is inclusief de opslag van 1,75%.
Dus geen uittocht van spaargeld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 12:14 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
Ik ben nog steeds erg tevreden met LPB.
Ben wel erg benieuwd wanneer ze hun depositorente gaan verhogen voor de 3-4-5 jarige deposito's.
Voorlopig neem ik in ieder geval geen nieuwe.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 3:03 pm 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 nov 2008 3:46 pm
Berichten: 184
Mja is natuurlijk wel mooi dat de rente stijgt :)
florijn schreef:
Ben wel erg benieuwd wanneer ze hun depositorente gaan verhogen voor de 3-4-5 jarige deposito's.
Voorlopig neem ik in ieder geval geen nieuwe.
Dat is natuurlijk een ander puntje, ben ook zeer benieuwd naar de deposito's van LPB.
Hoplelijk gaan ze omhoog, de korte deposito's zijn bijna gelijk aan de nu geboden rente van LPB.

We wachten het maar weer af ;)

Greetz,
Viper
:mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 4:01 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
Zoals ik al verwachtte en min of meer ook hoopte.
Een verstandig besluit van de LPB, het is echt een volwassen bank, dat blijkt wel.

Ze weten natuurlijk ook dat er geld gaat wegvloeien als ze de Q2-opslag hadden verlaagd, de concurrentie zit al op 2,60% en zal ongetwijfeld alleen maar dichterbij komen de komende maanden.

En ook ik ben nieuwsgierig naar de -tot nu toe lang uitgebleven- verhogingingen op de deposito-tarieven.
Zoals ik gisteren al meldde, is de NIBC met 0,10% de LPB voorbijgestreeft m.b.t. het 5-jarige deposito.

Overigens zou ik persoonlijk in deze fase niet langer dan 1 tot 2 jaar vastzetten, of er moet een dusdanig goed renderend deposito op de markt komen dat je simpelweg niet kunt negeren.

Ok, in het geval van LPB blijven we Euribor slaafjes -wat op zich prima is- en in mijn geval betekent dat elke dag de Euribor grafiekjes en de hypotheekrentes in de gaten houden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 4:31 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3715
Ik vind die hele opslag een wassen neus geworden. Ze doen alsof ze zo transparanter met de rente zijn, maar in feite kijken ze nog net zo naar de concurrentie. Het zou pas nut hebben als LPB trendsetter was met een hoge opslag die niet variabel is (ongeveer zoals vorig jaar), waarbij de rest van de banken kon volgen of niet.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 5:01 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6751
///
The interest rate mark-up in the second quarter of 2011
LeasePlan Bank determines the fixed interest rate mark-up each quarter. The fixed interest rate mark-up will be unchanged at 1.75% for the second quarter of 2011.

Internet savings
The 1-month Euribor® increased from 0.87% to 0.96% during the past month. On the basis of the 1-month Euribor® rate on 30 March 2011, the interest rate for savings for April 2011 will be 2.71% nominal on an annual basis. This includes the 1.75% mark-up.

///

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 5:37 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 jan 2009 7:38 pm
Berichten: 467
@Juanj
Waarom herhaal je het bericht dat Appeltje vanmorgen om kwart over 9 al plaatste?
En dan ook nog in het Engels?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 5:41 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6751
Ik had dat bericht niet gezien.. :oops:

En in het engels is toch ook leuk... ??? (het is trouwens een raadsel waarom)

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 6:46 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
henrid schreef:
Ik vind die hele opslag een wassen neus geworden. Ze doen alsof ze zo transparanter met de rente zijn, maar in feite kijken ze nog net zo naar de concurrentie. Het zou pas nut hebben als LPB trendsetter was met een hoge opslag die niet variabel is (ongeveer zoals vorig jaar), waarbij de rest van de banken kon volgen of niet.


Hmm, ik ben het maar ten dele met je eensch....er is enige glans van de trendsetting verloren gegaan door de verandering van de vaste opslag bovenop de 1-maands Euribor rente.
De enige verandering is dat er nu 4x per jaar ipv 1x per jaar aan de opslag gesleuteld kan worden...ze bewijzen NU wel degelijk dat ze niet kinderachtig gaan doen en nog meer gaan verlagen.....dus ik snap het probleem niet zo. Elke bank moet haar concurrenten in het oog houden, zo ook een kleine bank als de LPB; ik vind het een wijs besluit en bovendien is hun beleid zo enorm succesvol gebleken dat ze noodgedwongen een klantenstop moesten instellen wegens de enorme belangstelling....dat zegt iets over hun aanbod en beleid!

Maar ik vind dat zij nu nog steeds uitstekend informeren en als klant van de LPB is het best interessant om die Euribor (en andere tarieven uiteraard ook) te volgen en aan de hand daarvan WEET je, ANDERS dan bij andere banken, hoe hoog de vergoeding op je spaargeld volgende maand zal zijn.
De één-na-laatste werkdag is dan ook altijd een "geinig" momentje, die dag stelt de LPB haar vergoeding op spaargeld (buiten de kwartaal-opslag) voor de volgende maand vast.

Bovendien is dit één van de weinige banken die de rentebijschrijving MAANDELIJKS doet, een naar mijn mening ZEER belangrijk punt van onderscheiding.
Als zij dit nu OOK zouden doen bij hun deposito's én de klantenstop opheffen.....zul je verbaasd zijn over de hoeveelheid geld die ze DAN zouden binnenhalen!

Het enige dat ik gemist heb bij de LPB is de aanpassing van de deposito-rente over de 1 t/m 5 jarige looptijden. Wellicht komt dat door -zoals zij dat zelf omschrijven- de verwachtingen over de geldmarkt-ontwikkelingen in 2011.
Ook wat dat betreft zitten ze weer helemaal goed, want we hebben toch een stijging in de rentevergoeding van veel banken gezien, sinds januari van 2,10-2,20% naar nu 2,60%.


Dus Henrid, ik vind dat die transparantie nog steeds bestaat en ik ben een tevreden klant.

(onder voorbehoud, want zodra ik een beter product met een hogere vergoeding krijg aangeboden OF zelf vind, dan overweeg ik wel een deel of de gehele som van mijn LPB-rekening te halen, maar dat is niet meer dan logisch, toch? Het draait uiteindelijk om de rentevergoeding én de betrouwbaarheid!)

Groeten van de Moneymaker... :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 7:44 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6751
Ik ben ook zeer tevreden (zolang ze een hogere rente bieden..;-))

Ik had eigenlijk wel een verlaging van de opslag verwacht, (naar 1,7% toch zeker) maar dit is nog beter...

Ik hoop dat ze dit vast blijven houden

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 7:54 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 18 apr 2010 12:11 pm
Berichten: 134
juanj schreef:
Ik ben ook zeer tevreden (zolang ze een hogere rente bieden..;-))

Ik had eigenlijk wel een verlaging van de opslag verwacht, (naar 1,7% toch zeker) maar dit is nog beter...

Ik hoop dat ze dit vast blijven houden




Juanj,

Ik vind het besluit om de opslag voor Q2 ongewijzigd op 1,75% te houden een goed teken naar de bestaande klanten toe.
Daarom ben ik erg tevreden, want we zien allemaal langzaam, soms met wat schommelingen naar beneden en dan weer naar boven, de 1-maands Euribor stijgen.

Belangrijk is het komende rentebesluit van de ECB, meer hierover in dit stukje, een analyse van
Goldman Sachs, geen kinderachtig bankje dus ;)
http://www.telegraaf.nl/dft/9419893/__Angst_voor_monetair_voorzichtig_beleid_overdreven__.html

Let op de laatste zin! Langzaam, maar gestaag......

Groeten! Moneymaker gaat eten!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 31 maart 2011 11:43 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 10:50 am
Berichten: 127
Volgens mij is de aanpassing de opslag per kwartaal vast te stellen ingegeven door de forse euribor stijging eind vorig jaar. Toen liepen ze wel erg uit de pas (gelukkig) met de overige banken.
Vond de verlaging begin dit jaar trouwens nog best meevallen....
Nu maar hopen dat de euribor weer forse stappen gaat maken....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 apr 2011 7:32 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3715
Moneymakert schreef:
Hmm, ik ben het maar ten dele met je eensch....er is enige glans van de trendsetting verloren gegaan door de verandering van de vaste opslag bovenop de 1-maands Euribor rente.
De enige verandering is dat er nu 4x per jaar ipv 1x per jaar aan de opslag gesleuteld kan worden...
Dus Henrid, ik vind dat die transparantie nog steeds bestaat en ik ben een tevreden klant.

Klopt, en ik ben ook nog steeds tevreden, maar dan is het voor de helft een wassen neus geworden, en ze waren niet echt eerlijk over de reden van die wijziging per kwartaal, waar ik ze destijds nog over gemaild had, vandaar mijn wrok. Des te kleiner de termijn dat de opslag gewijzigd kan worden, dus te gelijker ze aan andere banken zijn. Als de euribor maandelijks erg zou gaan fluctueren, dan zullen ze de opslag maandelijks gaan wijzigen. Zij bepalen het gebruik van het instrument naar hun voorkeur, en niet zozeer in ons belang, zo bedoel ik het. Het leuke is wel dat je kan verwachten wat de rente zal gaan doen, terwijl je bij een andere bank zomaar onverwachts met een daling geconfronteerd kan worden. Ik ben ook blij met de maandrente en zou dat ook op m'n deposito's wel willen. Wat dat betreft mogen ze bij ATB en CEB afkijken. Verder TOP-bank, tot nu toe.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO