Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 15 jun 2025 11:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 1:04 am 
Daalder

Geld van grote spaarders niet heilig

Het kan vaker voorkomen dat grote spaarders een deel van hun spaargeld verliezen als een bank gered moet worden.
Voor meer klik hier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 8:53 am 
Vijfje

Wat is er feitelijk nieuw aan? Als je 100K aan spaargeld garandeert, dan impliceert dat dat je het meerdere niet garandeert. En dat kan pijn doen. Iedere slimme spaarder houdt daar allang rekening mee.

Opmerkelijk trouwens dat Rehn rustig het woord 'richtlijn' gebruikt, terwijl het woord 'blauwdruk' zo zwaar omstreden was. Het tij keert........

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 9:16 am 
Dubbeltje

Het nieuwe er aan is volgens mij dat het eerst 100K per bank was en nu per persoon?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 9:37 am 
Kwartje

Het lijkt me niet gegarandeerd dat een krantenartikel precies genoeg is om die conclusie te trekken. Ik hou het op 100k per persoon per bank. Dat is toch precies wat er in Cyprus gebeurd is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 9:56 am 
Knaak

Onduidelijk artikel. Je kan de 100.000 euro grens zien per persoon, maar ook per bank. Staat niet duidelijk vermeld.
Daarnaast vermeld men dat beleggers ook aansprakelijk zijn. Ook weer onduidelijkheid. Waarschijnlijk bedoelen ze dus beleggers die een aandeel hebben in de bank, maar niet beleggers die aandelen/beleggingsfondsen van andere banken/maatschappijen in beheer hebben bij deze bank. Het zou toch te gek voor woorden zijn dat als je aandelen van zeg Heineken in beheer hebt bij de SNS-bank en de SNS-bank failliet gaat je een gedeelte of alles moet afstaan omdat de SNS-bank zo zijn schulden kan afbetalen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 10:48 am 
Vijfje

Volgens mij is het DGS 100k pp.

Is gunstig als je een e/o rekening hebt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 10:50 am 
Kwartje

juanj schreef:
Volgens mij is het DGS 100k pp.
100k pp per bank.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 11:49 am 
Vijfje

inderdaad... maar dan is 100k pp beter...

spreiding is dan wel nodig

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 12:10 pm 
Knaak

???
spreiding over meerdere personen ofzo...
???

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 12:15 pm 
Vijfje

Per persoon, per pank.

100k bij de rabo
100k bij de ing (verstandig?)
100k bij abn

300k garandeerd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 12:39 pm 
Kwartje

[color=#0000BF]In de situatie die Juanj schets is 300k gegarandeerd, maar wanneer Rabo, ING en ABN tegelijkertijd omvallen wie moet dan opdraaien voor de garantie? Hoe onrechtvaardig het ook is ben ik bang dat onze onbetrouwbare overheden - welke enorme schulden hebben - in dat geval zomaar geen 300k, maar slechts 100k uitkeren.

Mijn verwachting is dat de garantie van 100k op een gegeven moment niet meer houdbaar zal zijn en verlaagd gaat worden naar 50k. Leuk voor wie meer dan 50k voor langere tijd heeft weggezet bij bijvoorbeeld Rabo Doelsparen. Ten tijde van het afsluiten van een deposito valt het onder het depositograntiestelsel, later niet meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 12:58 pm 
Vijfje

ErikVries schreef:
Mijn verwachting is dat de garantie van 100k op een gegeven moment niet meer houdbaar zal zijn en verlaagd gaat worden naar 50k.

Waar baseer je deze verwachting op? Gezien de felle reacties op het eerste reddingsplan in Cyprus, denk ik dat de 100K grens dermate heilig is dat niemand daar meer aan zal durven tornen.

Het is natuurlijk wel zo dat door inflatie dit bedrag over pakweg 10 jaar al veel minder betekenis heeft. Dus door niet aan te passen voor inflatie wordt de garantie vanzelf uitgehold. Dat is minstens zo effectief en het veroorzaakt minder paniek op de markten. Al viel dat achteraf gezien allemaal reuze mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 1:19 pm 
Kwartje

@ErikVries: Als die banken om zouden vallen dan heb je een veel groter probleem dan de dekking van het DGS. De facto zouden alle tegoeden van alle niet 'kleine' ondernemingen in de failliete boedels zitten en daarmee onbereikbaar zijn: het DGS dekt alleen particulieren en 'kleine' ondernemingen. Bedrijven, supermarktketens, enz. kunnen niets meer inkopen. Daarbij vergeleken zijn de storingen van afgelopen week volstrekt onbenullig.

Het zijn niet voor niets systeembanken. De overheid zal die dus altijd op de een of andere manier openhouden om anarchie te vermijden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 1:53 pm 
Daalder

ErikVries schreef:
[color=#0000BF]In de situatie die Juanj schets is 300k gegarandeerd, maar wanneer Rabo, ING en ABN tegelijkertijd omvallen wie moet dan

Mijn verwachting is dat de garantie van 100k op een gegeven moment niet meer houdbaar zal zijn en verlaagd gaat worden naar 50k. Leuk voor wie meer dan 50k voor langere tijd heeft weggezet bij bijvoorbeeld Rabo Doelsparen. Ten tijde van het afsluiten van een deposito valt het onder het depositograntiestelsel, later niet meer.

Er gaan inderdaad steeds meer geluiden op om de 100K weer terug te schroeven. Nu voornamelijk bij de financiele pers en columnisten (ook internationaal) bv Peter Verhaar, marike stellinga (nrc), ZeroHedge (twitter) en natuurlijk bij de banken, met name RABO, die hier altijd tegen heeft geageerd. Als er een kleine bank omvalt dan komt voornamelijk ten laste van RABO via het omslagstelsel. Maar ook ex-politici (bv Ruding) stellen dat 100k 'op termijn' niet houdbaar is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 07 apr 2013 2:45 pm 
Gulden

Er wordt steeds vaker door overheidsdiensten en ministers gesproken over boven 100.000 is je spaargeld niet veilig en aandeelhouders moeten ook meebetalen.

Zijn wij sprookjesboek lezers dat dit 100.000 per persoon per bank is en aandelen veilig zijn?
Ik kan gaan enkel artikel voinden waar dat staat. Wel zijn er artikelen die mijn mening ondrsteunen dat een garantie van 100.000 onhaalbaar is als het echt mis gaat.

Wie heeft er een concreet bericht van?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]