Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu zo 27 apr 2025 6:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 feb 2025 1:43 am 

Geregistreerd: do 06 feb 2025 12:44 am
Berichten: 1
Bij deze een waarschuwing. De automatisering van de Yapi Kredi bank lijkt structureel geen rekening te houden met door henzelf eerder verwerkte verzoeken om een deposito NIET automatisch te verlengen.
Vorig jaar in Januari had ik deze bank via mail gevraagd mijn deposito NIET automatisch te verlengen. Dit hebben ze verwerkt, waarna ik een screenshot had gemaakt van de deposito. Daarin stond netjes; “Principal and interest should be transferred to the account after the maturity date”. Met andere woorden de basis som en opgebouwde rente zou worden uitgekeerd.
Een paar dagen geleden hebben ze tot mijn verbazing toch een nieuwe 10 jaars deposito gemaakt (van bedrag + rente). Voor een bank vind ik dit een tamelijk grote fout. Ook omdat het hier volgens mij gaat om een geautomatiseerde en dus structurele fout.
Na een mailtje reageerde ze overigens wel gelijk de volgende ochtend vroeg al en hadden ze de nieuwe deposito ontbonden.
Zorg dus voor bewijs van deze afspraken, anders ben je afhankelijk van de 2 weken bedenktijd die ingaat op het moment dat Yapi je een (tamelijk vage!) mail stuurt met info over de nieuwe deposito. Want de mail van zo’n automatische verlenging is nauwelijks te onderscheiden van een reguliere voortgangsmail die je eerder van je deposito krijgt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 feb 2025 7:51 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3809
Mee eens. Vele deposito's afgesloten en altijd met onduidelijke dubbelzinnige informatie over wel/niet verlengen na afloop, zelfs na extra opdracht geven tot uitkeren. Je moet het echt in je agende gaan zetten voor zoveel jaar in de toekomst. Hun systemen zijn soms ondoorgrondelijk en ik vermoed zelfs opzet/beleid om zoveel mogelijk automatisch te gaan verlengen. Medewerkers via de mail en aan de telefoon zijn wel altijd vriendelijk.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 06 feb 2025 10:34 pm 
Daalder

Geregistreerd: do 30 jun 2011 4:38 pm
Berichten: 2028
Nog nooit gehad en ik heb pm. 100 deposito's bij ze gehad gedurende tientallen jaren.
Weinig moeite om even bij te houden wanneer de deposito's verlopen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2025 12:14 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4660
Ik heb het ook nog nooit gehad maar in de voorwaarden staat tegenwoordig:
Citaat:
8.4 Indien de Bank voor het einde van de Depositotermijn
geen verzoek van de Cliënt heeft ontvangen om het
Depositobedrag vrij te geven, dan zal het Depositobedrag,
inclusief de eventuele opgebouwde Depositorente, automatisch
worden verlengd onder een nieuw Termijndeposito met een
gelijke Depositotermijn tegen de Depositorente die dan door de
Bank voor dit soort Termijndeposito’s wordt aangeboden.
Vroeger kon je bij het online openen nog kiezen wel of niet verlengen, maar die optie is niet meer altijd aanwezig. Afhankelijk van het soort deposito wat je afsluit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2025 9:56 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 545
Tegenwoordig kun je bij het aanvragen van een deposito aangeven wat er aan het einde moet gebeuren. Ik kies dan voor overboeken naar de standaard spaarrekening.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2025 11:27 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 dec 2007 8:20 pm
Berichten: 3809
Een keuze maken is iets anders dan het ook krijgen, en kort geleden had ik die keuze niet eens. Ik heb het altijd gedaan, maar op de site of in de app staat anders aangegeven dan in mails. Ik heb opdrachten gegeven om al mijn deposito's zo in te stellen, maar zonder resultaat. Bij navraag blijkt het technisch onmogelijk te zijn, en dat is ook alweer lang geleden, dus misschien binnenkort nog maar eens verzoek doen. Dus je moet bij deze bank wel zelf blijven opletten bij aflopen van deposito's.

_________________
<als het glas half leeg is, past er meer bij in dan wanneer het half vol is>


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2025 3:18 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 545
Zal binnenkort een screenshot van de deposito gegevens opslaan. Dan kan ik in elk geval aantonen dat ik een deposito op die manier heb aangemaakt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO