Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu zo 27 apr 2025 6:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 feb 2025 1:43 am 

Bij deze een waarschuwing. De automatisering van de Yapi Kredi bank lijkt structureel geen rekening te houden met door henzelf eerder verwerkte verzoeken om een deposito NIET automatisch te verlengen.
Vorig jaar in Januari had ik deze bank via mail gevraagd mijn deposito NIET automatisch te verlengen. Dit hebben ze verwerkt, waarna ik een screenshot had gemaakt van de deposito. Daarin stond netjes; “Principal and interest should be transferred to the account after the maturity date”. Met andere woorden de basis som en opgebouwde rente zou worden uitgekeerd.
Een paar dagen geleden hebben ze tot mijn verbazing toch een nieuwe 10 jaars deposito gemaakt (van bedrag + rente). Voor een bank vind ik dit een tamelijk grote fout. Ook omdat het hier volgens mij gaat om een geautomatiseerde en dus structurele fout.
Na een mailtje reageerde ze overigens wel gelijk de volgende ochtend vroeg al en hadden ze de nieuwe deposito ontbonden.
Zorg dus voor bewijs van deze afspraken, anders ben je afhankelijk van de 2 weken bedenktijd die ingaat op het moment dat Yapi je een (tamelijk vage!) mail stuurt met info over de nieuwe deposito. Want de mail van zo’n automatische verlenging is nauwelijks te onderscheiden van een reguliere voortgangsmail die je eerder van je deposito krijgt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 feb 2025 7:51 pm 
Knaak

Mee eens. Vele deposito's afgesloten en altijd met onduidelijke dubbelzinnige informatie over wel/niet verlengen na afloop, zelfs na extra opdracht geven tot uitkeren. Je moet het echt in je agende gaan zetten voor zoveel jaar in de toekomst. Hun systemen zijn soms ondoorgrondelijk en ik vermoed zelfs opzet/beleid om zoveel mogelijk automatisch te gaan verlengen. Medewerkers via de mail en aan de telefoon zijn wel altijd vriendelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 06 feb 2025 10:34 pm 
Daalder

Nog nooit gehad en ik heb pm. 100 deposito's bij ze gehad gedurende tientallen jaren.
Weinig moeite om even bij te houden wanneer de deposito's verlopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2025 12:14 am 
Knaak

Ik heb het ook nog nooit gehad maar in de voorwaarden staat tegenwoordig:
Citaat:
8.4 Indien de Bank voor het einde van de Depositotermijn
geen verzoek van de Cliënt heeft ontvangen om het
Depositobedrag vrij te geven, dan zal het Depositobedrag,
inclusief de eventuele opgebouwde Depositorente, automatisch
worden verlengd onder een nieuw Termijndeposito met een
gelijke Depositotermijn tegen de Depositorente die dan door de
Bank voor dit soort Termijndeposito’s wordt aangeboden.
Vroeger kon je bij het online openen nog kiezen wel of niet verlengen, maar die optie is niet meer altijd aanwezig. Afhankelijk van het soort deposito wat je afsluit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2025 9:56 am 
2 Kwartjes

Tegenwoordig kun je bij het aanvragen van een deposito aangeven wat er aan het einde moet gebeuren. Ik kies dan voor overboeken naar de standaard spaarrekening.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2025 11:27 am 
Knaak

Een keuze maken is iets anders dan het ook krijgen, en kort geleden had ik die keuze niet eens. Ik heb het altijd gedaan, maar op de site of in de app staat anders aangegeven dan in mails. Ik heb opdrachten gegeven om al mijn deposito's zo in te stellen, maar zonder resultaat. Bij navraag blijkt het technisch onmogelijk te zijn, en dat is ook alweer lang geleden, dus misschien binnenkort nog maar eens verzoek doen. Dus je moet bij deze bank wel zelf blijven opletten bij aflopen van deposito's.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 07 feb 2025 3:18 pm 
2 Kwartjes

Zal binnenkort een screenshot van de deposito gegevens opslaan. Dan kan ik in elk geval aantonen dat ik een deposito op die manier heb aangemaakt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]