Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 6:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 7:24 am 
Dubbeltje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 21 maart 2008 6:10 pm
Berichten: 173
Paul209 schreef:
Ik wil niet dramatisch doen, maar DSB had zichzelf m.i. ook zonder Lakeman uiteindelijk wel in een moeilijke positie gebracht.
Maak zelf maar eens een optelsom van de wegvallende inkomsten van deze bank.
Lakeman heeft alleen dat proces op een niet-elegante manier versneld.
Ik ben inmiddels wel ontzettend benieuwd naar de werkelijke cijfers van geld dat weggenomen is.


Bovenstaand bericht is een reactie van je op mijn bericht hier: viewtopic.php?f=9&t=4071&p=37004#p37004 . Daar je dat draadje hebt gesloten, plaats ik mijn reactie hier.

Waarschijnlijk zou DSB ook zonder Lakeman in een moeilijke positie zijn gebracht, maar dat doet helemaal niet terzake. Je mist de essentie van mijn bericht volledig. Een vorige schrijver stelde dat hij geen medelijden zou hebben met houders van achtergestelde deposito's bij DSB wanneer deze bank failliet zou gaan, ongeacht de oorzaak daarvan. Mijn reactie was dat je van spaarders (inclusief deposito-houders) niet mag verwachten dat zij in de afweging van hun besluit om geld al dan niet bij DSB onder te brengen een eventuele actie zoals die van van de heer Lakeman betrekken. Een dergelijke actie is m.i. niet te voorzien geweest en is in dat opzicht te vergelijken met een terroristische actie. In mijn bericht vergeleek ik het optreden van de heer Lakeman met dat van een gedrogeerde automobilist die met hoge snelheid zijn auto plotseling de verkeerde rijbaan opstuurt. Kun je het de tegemoetkomende automobilist, die zich keurig aan de verkeersregels houdt, verwijten als dan een botsing volgt? Natuurlijk niet.

Paul209 schreef:
Een achtergestelde deposito afsluiten bij DSB?
Misschien bezit ik een bijzondere gave of speciale antennes, maar dat zou ik bij een bedrijf als DSB nooit gedaan hebben.
Mij te cowboy-achtig.
Je kunt er dan gewoon op wachten ......


Tot op heden zijn mensen die een achtergesteld deposito bij DSB hebben afgesloten er niet slechter van geworden en het is maar de vraag of dat in de (nabije) toekomst anders zal worden. Mijn eigen achtergesteld deposito liep in 2007 af, nadat ik 5 jaar van een zeer aantrekelijke rente had genoten. Ik heb destijds besloten geen nieuw deposto af te sluiten, omdat ik het risico (afgezet tegen de geboden rente) te hoog vond worden. Dat neemt niet weg dat ook ik een actie van de heer Lakeman niet had voorzien.


Laatst bijgewerkt door marnix op di 06 okt 2009 12:50 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 9:08 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
@Marnix
Ik heb je essentie meen ik wel goed begrepen en heb er geen woord tegenin gebracht.
Wel heb ik de zaak enigszins gerelativeerd door in te brengen dat men ook kon incalculeren dat DSB ooit tegengas zou gaan krijgen, op welke manier of welk tijdstip dan ook.
Op een m.i. redelijk gematigde manier is dat o.a. geweest door allerlei wettelijke maatregelen in te voeren.
Hierbij denk ik aan o.a. maximaal te vragen rentepercentage voor leningen, benadrukken van zorgplicht, aanscherping van reclame-uitingen, Wet Oneerlijke Handelspraktijken en verplicht moeten openbaren van ontvangen provisies.
Kortom, allemaal zaken waarvan je mag veronderstellen dat het óók DSB omzet c.q. winst is gaan kosten.

Op je voorbeeld met auto's ben ik bewust niet ingegaan, omdat ik geleerd heb dat vergelijkingen waarin auto's voorkomen vrijwel altijd spaak lopen, hoe gek het misschien in 1e instantie ook klinkt.

Ik handhaaf mijn eerder gedane uitspraken, als aanvulling (doekje voor het bloeden) op je eerdere inzending.
Verder hulde voor je besluit de achtergestelde deposito niet te verlengen.
Voor mij een teken dat je evenals ik de problemen -in welke vorm dan ook- al aan zag komen.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 10:47 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Voor "buitenstaanders" is het (reële) risico dat een bank failliet gaat nauwelijks in te schatten, is mijn gedachte. Dat bleek ook overduidelijk bij aanvang van de kredietcrisis. Het is nu ten ene male een duistere zaak welke risico's banken nemen of hebben genomen, voordat het zich als probleem manifesteert.
In mijn ogen is geld onderbrengen als achtergesteld deposito daarom een bewust genomen risico op verlies daarvan, hoe groot of klein dat risico is, blijft een persóónlijke afweging, ongeacht met welke risicofactoren iemand wél of niet bekend is.
De voorspellende waarde van deze risicofactoren (o.a. ratings) hebben we met z'n allen wel gezien, dacht ik zo :wink:
Vanuit dit perspectief snap ik de opmerking over "geen medelijden hebben" prima; ik denk er net zo over. Het onderste uit de kan willen betekent soms het lid op de neus..... :mrgreen:
Het is als met onverzekerd autorijden, je kunt je leven lang geen schade rijden, maar het kan ook eens tegenzitten. Net als bij speculeren op de beurs. Bij winst hoor je niemand klagen.....
Dat neemt uiteraard niet weg dat de druiven wel verschrikkelijk zuur kunnen zijn..........


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 11:00 am 
Stuiver

Geregistreerd: do 12 jun 2008 2:05 pm
Berichten: 54
Paul209 schreef:
Op een m.i. redelijk gematigde manier is dat o.a. geweest door allerlei wettelijke maatregelen in te voeren.
Hierbij denk ik aan o.a. maximaal te vragen rentepercentage voor leningen, benadrukken van zorgplicht, aanscherping van reclame-uitingen, Wet Oneerlijke Handelspraktijken en verplicht moeten openbaren van ontvangen provisies.

Er zouden meer wettelijke maatregelen moeten komen om te voorkomen dat wij allemaal slachtoffer worden van malafide praktijken.
Als de mensen koopsompolissen en hypotheek rente gaan aftrekken van de belasting, betalen wij daar allemaal aan mee!
Ook komt er minder geld binnen via box 3 als er geld verloren gaat in b.v. Palm invest en taek plantages.
Misschien zou er vanuit Den-Haag scherper gekeken worden naar dit soort zaken als de weg naar een zeer goed betaalde baan bij een financieele instelling wordt af gesneden. Ik krijg sterk de indruk dat er op dit moment meer gekeken wordt naar de mogelijkheid om straks ook een baantje te krijgen met de Zalm norm van 750.000,00 p/j. en minder naar het belang van de burgers.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 11:44 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Franky schreef:
Als de mensen koopsompolissen en hypotheek rente gaan aftrekken van de belasting, betalen wij daar allemaal aan mee!

De illusie dat als men het niet zou doen wij daardoor minder belasting gaan betalen, heb ik inmiddels al een beetje achter mij gelaten.
Althans, het roept bij mij maar bitter weinig 'wij-gevoelens' meer op.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 12:54 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Stichtingen azen op DSB-gedupeerden.

Uitgegeven: 6 oktober 2009 12:51
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2009 12:50

RIJSWIJK - Tussen de Stichting Hypotheekleed van Pieter Lakeman, ook wel DSB Leed genoemd, en de stichting Steunfonds van Jelle Hendrickx, die ook opereert onder de naam DSB Ramp, is een strijd gaande.
Beide partijen willen gedupeerden van DSB Bank bijstaan.

...

Bron: http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/20963 ... erden.html

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 06 okt 2009 6:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
DSB wil er voor vrijdag uit zijn met stichting.

Uitgegeven: 6 oktober 2009 18:36
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2009 18:36

WOGNUM - DSB Bank heeft de ''intentie'' om er voor vrijdag uit te komen met de stichting Steunfonds Probleemhypotheken. Dat zei woordvoerder Klaas Wilting dinsdagavond.

...

Bron: http://www.nu.nl/economie/2096715/dsb-w ... hting.html

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2009 9:17 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Om 10:30 uur persconferentie Hypotheekleed.
Te bekijken bij RTLZ (RTL7).


Sorry, moest zijn live via streaming op de website van RTLZ.
http://www.rtl.nl/components/financien/ ... m/insb.xml


laatst gewijzigd: 05-10-2009 20:05
Door Hella Hueck.

Meneer Nijpels: vragen staat vrij, toch?

Ed Nijpels duikt weg als er kritische vragen gesteld worden over zijn periode als commissaris bij DSB en zijn plotselinge vertrek.

DSB,
Ed Nijpels sprak vandaag voor het eerst als kersverse bestuursvoorzitter van het ABP in de Grote Kerk in Den Haag over ‘werken aan vertrouwen‘ in de pensioenwereld. Zijn eigen transparantie is echter ver te zoeken. Een interview met Nijpels aan RTL Z ging niet door omdat we vragen over zijn rol bij DSB wilden stellen en dat wilde Nijpels niet.
Video: Nijpels duikt bij vragen over DSB

...

Bron.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2009 11:12 am 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Citaat:
"We hebben zelf besloten om geen aandacht aan DSB te besteden", zegt een woordvoerder stellig. We hadden hem uitgenodigd om te spreken over het pensioenfonds ABP en dat onderwerp is al ingewikkeld genoeg".
Ingewikkeld genoeg.......? Voor wie eigenlijk......? :mrgreen:
Erg geloofwaardig......helemaal in lijn met de jounalistieke praktijk direct in te gaan op de actualiteit....... :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2009 11:21 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Deel van de persconferentie gezien, vanaf het moment dat Lakeman het woord voerde.
Hypotheekleed gaat als uitbreiding op de reeds lopende acties tevens o.a. DNB, Zalm en Nijpels juridisch onder vuur nemen.
Persoonlijk vond ik dat Lakeman een goed verhaal had.
Later meer.....

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2009 12:07 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 okt 2008 9:38 am
Berichten: 291
Woonplaats: Friesland
Bron: http://www.volkskrant.nl/economie/article1299424.ece/Het_merk_DSB_is_niet_meer_te_redden

‘Het merk DSB is niet meer te redden’

ACHTERGROND, Van onze verslaggeefster Yvonne Hofs
Gepubliceerd op 07 oktober 2009 08:50, bijgewerkt op 7 oktober 2009 11:52


AMSTERDAM - De website van de DSB Bank doet na de gebeurtenissen van afgelopen week enigszins surrealistisch aan. ‘Bij DSB spaart u bij een betrouwbare bank’, prijst de bank zichzelf aan. De homepage maakt geen letter vuil aan klagende DSB-klanten en hun strijdvaardige stichtingen.


...

_________________
De goudstandaard moet weer ingevoerd worden


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 07 okt 2009 1:16 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
DNB ook schuldig aan DSB-affaire.

Uitgegeven: 7 oktober 2009 11:39
Laatst gewijzigd: 7 oktober 2009 12:26

DEN HAAG - Voorzitter Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed noemt De Nederlandsche Bank (DNB) als toezichthouder ''medeplichtig'' aan het duperen van mensen die een verzekering afsloten bij de DSB-Bank.
DSB-Bank zal volgens hem niet aan alle schulden kunnen voldoen en De Nederlandsche Bank zal daarom moeten bijspringen.

...

Bron: http://www.nu.nl/economie/2097081/dnb-s ... faire.html

---
Zie ook: http://www.rtl.nl/components/financien/ ... _plain.xml
Het wachten is nog op een stream van de gehele persconferentie.
Daar kwamen nog meer interessante zaken aan het licht, o.a. m.b.t. de fiscus en de eventuele rol van Zalm daarin.

Z24 LIVEBLOG: Persconferentie Lakeman inzake DSB:
http://www.z24.nl/bedrijven/finance/art ... e_DSB.html

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 8:58 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 apr 2008 11:11 am
Berichten: 918
DSB Bank financiert hobby's Scheringa

Financeel Dagblad 08-10-2009

DSB Bank heeft minstens euro 75 mln uitgeleend aan het moederbedrijf DSB Beheer, dat eigenaar is van structureel verlieslatende activiteiten zoals kunst en voetbal.

...

Het Financieele Dagblad, Cor de Horde

_________________
There is enough for everyone's need but not enough for everyone's greed- Ghandi ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 9:44 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
FD heeft nog iets belangrijks gemist.
Dirk Scheringa is in staat geweest zijn hobby's fiscaal aftrekbaar te maken!
Iets wat een 'normaal mens' niet/nooit voor elkaar zal krijgen.
Dat is gebeurd -als ik mij goed herinner- in de periode dat Gerrit Zalm Minister van Financiën was. :roll:
DS is m.i. een soort tovenaar of er is iets wat hij weet over allerlei hooggeplaatsten, wat wij nog niet weten, zo lijkt het soms wel.
DS(B) is -alles bij elkaar opgeteld- later goed voor een spannend boek én een film.
Een titel weet ik al: "Hoe ik mijn hand overspeelde".

Des te meer er boven water komt, des te minder de wolf in schaapskleren op steun van z'n leger bekende namen kan rekenen.
En het bleef nog lang onrustig.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 08 okt 2009 6:55 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 02 nov 2008 1:05 pm
Berichten: 100
DSB bereikt akkoord met gedupeerde klanten
Uitgegeven: 8 oktober 2009 18:08
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2009 18:20

WOGNUM - DSB Bank en de Stichting Steunfonds Probleemhypotheken hebben donderdag een akkoord getekend over de manier waarop klachten over de bank worden afgewikkeld.

...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 169 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO