Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 12:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2014 7:39 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
http://www.nu.nl/geldzaken/3918570/nega ... -norm.html

Het zal in de toekomst steeds gewoner worden dat je moet betalen om je geld op de bank te mogen laten staan.

Misschien is het dan wel goedkoper om een kluisje te huren bij de bank en daar je geld cash in te doen. Is dat de reden dat de overheid cash geld steeds meer wil uitbannen. En misschien zelfs afschaffen?

Als de fictieve rente van de VRH inderdaad conform de voorstellen van de Commissie Dijkhuizen op de gemiddelde spaarrente van de laatste 5 jaar wordt gezet, wordt deze vanzelf ook ooit negatief. Dan zouden we logischerwijs geld terug moeten krijgen van de fiscus. In dat geval mag de VRH drempel worden afgeschaft. JandeV kom er maar in....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2014 8:07 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3930
vooral mensen met schulden en hypotheken zullen hiermee ingenomen zijn.

Moet je ook aan het einde van het jaar belasting betalen over je ontvangen hypotheekrente.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2014 9:01 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Als dat echt werkelijkheid word, dan zullen veel mensen hun geld van de bank gaan halen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2014 9:43 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 07 dec 2007 12:34 am
Berichten: 5821
Woonplaats: Obliville
Alleen domme mensen zouden dat doen....Misschien een klein gedeelte voor onvoorziene uitgaven.....
ik denk dat het slimmer is om op zoek te gaan naar alternatieve manieren om van geld geld te maken.
Daarbij denk ik aan investeren of beleggen (al is dat een vies woord hier :) ) of aan uitlenen via crowdfunding bijvoorbeeld.
Men zal noodgedwongen iets meer risico en aktie moeten gaan nemen voor enig rendement.
Lui op de krent zitten en wachten tot het geld vanzelf binnenkomt, zal tot het verleden behoren.

_________________
Pecunia non olet!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2014 10:45 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
JandeV schreef:
Moet je ook aan het einde van het jaar belasting betalen over je ontvangen hypotheekrente.
Kom kom, negatieve spaarrente is nog wel iets anders dan negatieve hypotheekrente. Geld lenen en nog geld toe krijgen ook? Lijkt me niet logisch.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 02 nov 2014 11:13 pm 
Knaak

Geregistreerd: di 24 apr 2012 3:16 am
Berichten: 3930
Sorry, ik had alleen de kop gezien. De rest van de onzin was me even ontgaan.

_________________
D.V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2014 7:38 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
dubbeltje schreef:
Kom kom, negatieve spaarrente is nog wel iets anders dan negatieve hypotheekrente. Geld lenen en nog geld toe krijgen ook? Lijkt me niet logisch.


Dit gebeurd nu toch ook bij sommige rentes?

2 jaars rente, je leent geld, en je krijgt 0,004% toe
http://www.investing.com/rates-bonds/ne ... bond-yield

1 weeks euribor, je leent geld en je krijgt, 0,005% toe
http://www.homefinance.nl/algemeen/info ... -rente.asp
Dus waarom niet?

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2014 9:53 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
Dit gebeurt nu niet. Dit zijn geen tegenvoorbeelden. Staatsleningen zijn voor de consument een vorm van 'sparen', niet van 'lenen'. Van de Euribor begrijp ik niet alle details, maar dit is een interbancaire rente (dus niet rechtstreeks van toepassing voor de burger) en bevat op dit moment een 'incentive' om banken te stimuleren geld in de markt uit te zetten ipv te stallen bij de ECB. Een boeterente voor dat laatste is dan een vrij extreme maar mogelijke keuze. Het feit dat banken daar toch gebruik van blijven maken, betekent mijns inziens dat ze het risico groot achten dat ze meer verlies zouden maken als ze dit geld in de markt zouden hebben gezet (maw het betalingsrisico is dan groter dan de rente die ze daarop kunnen vragen). Let op dat dit alleen voor de kortlopende rente geldt. Ik vind dat overigens nog steeds wel een merkwaardige situatie. Als iemand nog meer details kent over de Euribor dan hoor ik het graag.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2014 11:01 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 aug 2008 11:38 am
Berichten: 4539
Citaat:
maw het betalingsrisico is dan groter dan de rente die ze daarop kunnen vragen

Juist. En daarom moet de ECB rente, en dus de spaar- en leenrente, juist omhoog i.p.v. omlaag. Hoe lager die wordt hoe minder economische activiteit ontplooid.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2014 4:02 pm 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Hogere rente> Hoge rente lasten EU-lidstaten > hogere belastingen voor de burger ....

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2014 8:07 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: ma 01 dec 2008 11:17 am
Berichten: 702
Als die superrijken eerst maar eens normaal belasting zouden betalen.
Laten overheden daar eerst maar eens de vinger achter krijgen.

Hier een voorbeeld hoe de superrijken steeds rijker worden.

..UPC-eigenaar John Malone heeft met een handige fiscale zet voor honderden miljoenen aan belastingheffing omzeild.
....Malone (73 jaar) - privé $7,3 miljard waard. ( $ 7.300 miljoen) .....
....Gat in belastingwet.... ....Over zeker $260 miljoen betaalde Malone geen belasting ...
.....Dat was legaal. Fiscale adviseurs hadden voor hem een gat in de belastingwetgeving ontdekt...


http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... nen__.html

_________________
veel beloven en weinig geven doet veel mensen in vreugde leven


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 03 nov 2014 9:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
dubbeltje schreef:
Dit gebeurt nu niet. Dit zijn geen tegenvoorbeelden. Staatsleningen zijn voor de consument een vorm van 'sparen', niet van 'lenen'. Van de Euribor begrijp ik niet alle details, maar dit is een interbancaire rente (dus niet rechtstreeks van toepassing voor de burger) en bevat op dit moment een 'incentive' om banken te stimuleren geld in de markt uit te zetten ipv te stallen bij de ECB. Een boeterente voor dat laatste is dan een vrij extreme maar mogelijke keuze. Het feit dat banken daar toch gebruik van blijven maken, betekent mijns inziens dat ze het risico groot achten dat ze meer verlies zouden maken als ze dit geld in de markt zouden hebben gezet (maw het betalingsrisico is dan groter dan de rente die ze daarop kunnen vragen). Let op dat dit alleen voor de kortlopende rente geldt. Ik vind dat overigens nog steeds wel een merkwaardige situatie. Als iemand nog meer details kent over de Euribor dan hoor ik het graag.


'iemand' leent 100 euro, in dit geval de overheid, en krijgt uiteindelijk 101 euro terug.
Doet het ertoe 'wie' er leent?

Er word geleend, en de lener, krijgt meer terug, dan dat er geleend is.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2014 3:20 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 maart 2009 1:29 am
Berichten: 3716
Leuk stukje over staatsschuld.

_________________
Je moet niet voor je geld gaan werken, het geld moet voor jou gaan werken!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2014 8:02 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
hmm... lekker crediteuren beheer....

Ik ben 10 euro schulidg, maar aan wie weet ik niet... :shock:

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 04 nov 2014 2:31 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: vr 30 mei 2008 7:31 pm
Berichten: 656
juanj schreef:
'iemand' leent 100 euro, in dit geval de overheid, en krijgt uiteindelijk 101 euro terug.
Doet het ertoe 'wie' er leent? Er word geleend, en de lener, krijgt meer terug, dan dat er geleend is.
Als ik 'spaar', dan 'leent' de bank mijn geld. Als ik 'leen', dan 'spaart' de bank mijn geld niet, maar zij leent het weer van iemand anders.
Dus doet het ertoe 'wie' er leent? Ja dus.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO