Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 29 maart 2024 12:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 9:04 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Mijn dochter werd onlangs 12 en er moest dus een pasje komen bij de door oma voor haar geopende Rabo rekening. Nu internetbankier ik al een tijdje, ook heb ik graag enig zicht op de transacties van dochterlief, heb zelf geen Rabo rekening en bij de Rabo kun je pas vanf je 15e internetbankieren. Dat was dus exit Rabobank en we hebben nu een Eurostyle rekening geopend bij de ABNAMRO, die ik ook netjes in mijn internetbankieromgeving zie. So far, so good. ;)

Nu stond er op de Rabo rekening zo'n 2k aan spaargeld, in de loop der jaren gestort door oma, bijgstort na verkopen op koninginnedag en dergelijke, bedoeld voor bijvoorbeeld het halen van een rijbewijs op je 18e. Geld dat dus best 5 jaar vast mag staan, maar een deposito is wel erg vast en bijstorten kan niet.

Ik zoek nu dus een manier om die 2k zo weg te zetten dat het nog wat rente oplevert én dat dochterlief het niet zomaar kan pinnen, dus laten staan op de Eurostyle rekening (a 1,8% rente overigens) is geen optie.

Ik heb tot nu toe bedacht:
- een Internetjaar Spaarrekening voor haar openen, met 2,5% rente als je geld een heel jaar blijft staan (bijstorten mag)
- een aparte spaartpot openen bij mijn Aegon Eigen Stijl rekening, max 2,52% rente (maar dan meot ik wel elke maand de boel heen en weer boeken om dat te bereiken)

Tot nu toe lijkt de Internetjaar Spaarrekening het makkelijkste alternatief, die 0.02% rentewinst bij AES is te verwaarlozen. AES wordt pas bij grotere bedragen interessant, voor 2k ligt de bonus voor minimum saldo gewoon te laag.

Maar: heeft iemand nog andere ideeën?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 10:58 am 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Kijk voor een looptijd welke wél acceptabel is en een fatsoenlijke rente eens naar het lijstje op http://www.spaarinformatie.nl/sparen/re ... p_looptijd .
Bijv. een jaartje tegen 3% / 2 jaar tegen 3,25% / 5 jaar tegen 4% (allen met een minimum inleg €1000) is momenteel zo gek nog niet.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 11:03 am 
Knaak
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008 12:05 pm
Berichten: 2500
Ja, Lease Plan Bank. Die heeft op de gewone spaarrekening 2,5% rente met maandelijkse bijschrijving. Of een eenjarig deposito tegen 3,0% rente. Bijstorten kan in geval van een deposito niet, maar storten naar de spaarrekening van Lease Plan Bank kan wel en genereert dan dus 2,5%.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 12:22 pm 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Mijn gedachten gaan het eerst richting Jeugdsparen van ASN, 3,5%.

Edit: Excuses voor deze te gehaast geplaatste reactie. Mijn gedachten gingen wel uit naar ASN, maar mijn parate kennis van Jeugdsparen is kennelijk onvoldoende. Ik heb geen kinderen, maar dat mag niet uitmaken. Blijkbaar heb ik informatie verward en had ik de voorwaarden eerst opnieuw moeten doornemen.
Deze rekening sluit duidelijk niet aan bij de wensen en de voorwaarden zijn op zijn zachtst gezegd erg eenzijdig.


Laatst bijgewerkt door Hadjememaar op wo 28 apr 2010 12:43 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 12:29 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Citaat:
De rekening ASN Jeugdsparen staat op naam van het kind (van 0 tot 18 jaar). Tot zijn of haar achttiende verjaardag staat het geld vast. Tussentijds opnemen van spaartegoed is niet mogelijk, behalve voor aantoonbare studiekosten vanaf het voortgezet onderwijs.

Dat is niet helemaal de voorkeur van TS, zo begreep ik.
En 6 jaar vastzetten tegen 4% (NIBC deposito) is nog altijd meer dan 6 jaar tegen 3,5% bij ASN.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 3:19 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Paul209 schreef:
Kijk voor een looptijd welke wél acceptabel is en een fatsoenlijke rente eens naar het lijstje op http://www.spaarinformatie.nl/sparen/re ... p_looptijd .
Bijv. een jaartje tegen 3% / 2 jaar tegen 3,25% / 5 jaar tegen 4% (allen met een minimum inleg €1000) is momenteel zo gek nog niet.


Nee, da's waar. Alleen blijf je dan zitten met het niet kunnen bijstorten en heb je dus daarvoor alsnog een "gewone" spaarrekening nodig. ;)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 3:20 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
stuiver schreef:
Ja, Lease Plan Bank. Die heeft op de gewone spaarrekening 2,5% rente met maandelijkse bijschrijving. Of een eenjarig deposito tegen 3,0% rente. Bijstorten kan in geval van een deposito niet, maar storten naar de spaarrekening van Lease Plan Bank kan wel en genereert dan dus 2,5%.


Da's inderdaad zo gek nog niet. Dank!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 3:20 pm 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
Paul209 schreef:
Citaat:
De rekening ASN Jeugdsparen staat op naam van het kind (van 0 tot 18 jaar). Tot zijn of haar achttiende verjaardag staat het geld vast. Tussentijds opnemen van spaartegoed is niet mogelijk, behalve voor aantoonbare studiekosten vanaf het voortgezet onderwijs.

Dat is niet helemaal de voorkeur van TS, zo begreep ik.
En 6 jaar vastzetten tegen 4% (NIBC deposito) is nog altijd meer dan 6 jaar tegen 3,5% bij ASN.


Correct. ;)

Dank voor alle suggesties tot zo ver al.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 27 apr 2010 10:36 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
elsinga schreef:
Nee, da's waar. Alleen blijf je dan zitten met het niet kunnen bijstorten en heb je dus daarvoor alsnog een "gewone" spaarrekening nodig. ;)

Ach, zolang het gratis is ........ :mrgreen:

Je kunt ook nog besluiten de rekening en deposito op je eigen naam te nemen, om eventueel tussentijds 'plunderen' te voorkomen.
Mocht je bijv. zaken gaan doen met LPB kan je telkens als er weer 1000 euro in kas is desgewenst een nieuwe deposito aanschaffen.
Het blijft natuurlijk altijd maar de vraag of je in de toekomst nog wel zaken blijft doen met LPB.
Want wil je zo veel mogelijk het beste rendement behalen zal je bereid moeten zijn regelmatig te shoppen en hoppen.
Misschien stuit je in de toekomst toch nog op één van de vele banken waar de minimum inleg voor een deposito bijv. 500 is.

Misschien is dochterlief best wel blij als pa het heft een beetje in handen neemt voor een hogere opbrengst.
Alhoewel ik er voor waak niet al te opdringerig te zijn, zijn mijn kinderen (overigens, met alles op hun eigen naam) met m'n hobby altijd wel gelukkig geweest.
Uiteraard bespreken wij de voordelen en de achterliggende redenen van switchen meestal wel uitvoerig, opdat ze uiteindelijk dit soort zaken ooit ook zonder mijn bemoeienis kunnen uitvogelen.
Het geld ligt immers vaak op straat.

Nog even terugkomend op:
Citaat:
En 6 jaar vastzetten tegen 4% (NIBC deposito) is nog altijd meer dan 6 jaar tegen 3,5% bij ASN.

ASN Jeugdsparen is eigenlijk nog veel gruwelijker.
ASN kan tijdens de (verplichte) looptijd besluiten -los van de economie, euribor of marktconform- de variabele rente tot een ernstig dieptepunt te laten afglijden, c.q. de rekening laten doodbloeden.
En dan? Dan kan je geen kant uit!
M.i. moet je met zo'n gijzeling alleen akkoord gaan als ook rente voor de gehele gijzelingsperiode van tevoren vast staat.
En dan spreken we eigenlijk van een deposito.
Ik vermoed dat dit soort wanproducten puur drijven op het sentiment van pappa, mamma, opa of oma, want een beetje redelijk denkend mens begint er op de ASN-manier gewoon niet aan, lijkt mij.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2010 3:25 am 
3 Kwartjes

Geregistreerd: ma 20 jul 2009 8:40 am
Berichten: 780
Mijn eerdere bericht is gewijzigd, svp terugbladeren.

Argenta heeft nog een Jongerenspaarrekening met 2,65%. Nogal bewerkelijk om te openen, bovendien is die 0,15% bij 2k gelijk aan 3 Euro per jaar, hooguit 20 Euro over zes jaar dus. Dan nog eerder de OHRA Maandspaarrekening, de eerste 6 maanden 4,1%. 6 maal 250 storten en de eerste 5 Euro extra zijn binnen, daarna terugschakelen naar 50 of 25 Euro per maand tegen 2,6%.

Alle kleine beetjes helpen natuurlijk, maar die 2K moet omhoog!

Ik loop het risico me te bemoeien met zaken die me niet aangaan, maar ik zou voor mijn eigen dochter (als ik die had) wel mogelijkheden zien voor een hogere rente en daarnaast ook nog bonussen.

- Enkele tienden van procenten als ze maandelijks een vast deel van haar zakgeld zou sparen.
- Een tiende procent extra bij een opgeruimde kamer, ook bij een schoon konijnenhok.
- Een bonus bij een mooi rapport, een prestatie in de sportvereniging.

Afijn, ik denk dat je wel begrijpt waar ik heen wil: "De Hadjememaar-Bank", maar die heeft dus een cliëntenstop. :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 28 apr 2010 8:54 am 
2 Kwartjes

Geregistreerd: za 17 jan 2009 6:30 pm
Berichten: 531
:mrgreen: :mrgreen: @ Hadjememaar.

Het verschil tussen een deposito bij LPB en de Internetjaar spaarrekening bij ABNAMRO is zo klein dat ik de boel waarschijnlijk lekker "intern" hou. Scheelt 10 euro op jaarbasis (2k @ 0.5%), maar wel een hoop moeite. Mocht de rente bij AA teveel zakken en het verschil groter worden, dan zien we wel verder.

(eigenlijk is 2k spaargeld gewoon te weinig om echt op de tienden van procenten te letten...)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO