Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu vr 26 apr 2024 3:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 1:59 pm 

Geregistreerd: di 13 okt 2009 12:37 pm
Berichten: 6
Ik ben best pissig. Ik heb mijn auto verkocht en de koper heeft het bedrag naar mijn rekenig bij de ABN Amro bank overgeboekt omdat hij daar ook bankiert. Gisteren heb ik het bedrag doorgeboekt naar de Postbank omdat van die rekening het gehele bedrag van de nieuwe auto wordt afgeschreven.
Ik heb meteen een betaling geagendeerd voor vandaag voor de nieuwe auto.
Deze betaling is helaas geweigerd, want het geld van de ABN Amro Bank stond er nog niet op.
Ik vind deze werkwijze zo "asociaal". Ze houden het geld nu gewoon langer vast en op die manier heb je een verkapte valutering.
Ik heb vanmorgen voor de zekerheid maar het bedrag even voorgeschoten van de spaarrekening van MoneYou en dat staat er al op (Pluim voor MoneYou) zodat de betaling voor de auto er alsnog uit kan gaan.

Op deze manier zeg ik, valauteer maar weer, want dan weet ik ienminste waar ik aan toe ben. Nu is het maar afwachten wanneer het geld op de rekening van de Postbank zal staan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 2:09 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Marjan schreef:
Deze betaling is helaas geweigerd, want het geld van de ABN Amro Bank stond er nog niet op.

Staat dit wel in de goede rubriek?
Ik begrijp er namelijk uit dat je probleem met de Postbank hebt.
Al gebeld met de (post)bank over je probleem?
Wat was de reactie?

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 3:39 pm 

Geregistreerd: di 13 okt 2009 12:37 pm
Berichten: 6
Sorry als ik erg onduidelijk ben, maar naar mijn mening staat de melding wel in de juiste rubriek. Het is juist de ABN Amro bank die het geld even lekker laat zweven voordat ze het daadwerkelijk overboeken naar mijn Postbankrekening. Van MoneYou staat het er ook dezelfde dag, waarom dan niet van de ABN Amro Bank?

In de oude situatie werd het bedrag ook direct afgeboekt alleen was de valutering -1. Het stond dezelfde dag op de rekening van de Postbank met valutering +0.

Nu gaat het bedrag er ook direct af, valutering -0, maar komt niet meer op dezelfde dag aan. Dus het geld blijft gewoon een dag langer bij de ABN Amro Bank, dus verkapte valutering.

Het is ook wel heel frapant dat, de betaling die ik gelijk met deze heb uitgevoerd naar MoneYou, ook nog niet binnen is gekomen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 5:00 pm 
Kwartje

Geregistreerd: di 11 maart 2008 8:25 pm
Berichten: 250
Ik heb overboekingen gedaan bij 3 verschillende banken, waarvan een ABN-AMRO, en mijn conclusie is dat we van de regen in de drup gekomen zijn, maw we zijn er helemaal niets mee opgeschoten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 6:12 pm 

Geregistreerd: di 13 okt 2009 12:37 pm
Berichten: 6
Dubbeltje, kan je meer duidelijk gven over hoe lang je overboeking dan heeft geduurd?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 6:54 pm 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Ik maakte al eerder melding van mijn vermoeden in een ander topic
Citaat:
1-11 Van AES naar ABN boek en valuta datm bij ABN 3-11 bij mijn weten is het nooit zolang onderweg geweest, wellicht zijn we van de regen in de drup gekomen voorheen boekten ze vaak de zelfde dag hooguit een dag later en pikten daarna nog een rente dag, nu boeken ze gewoon een dag later, ziet er aardiger uit maar we schieten en weing mee op, ik hoop dat ik me vergis !

Vandaag van ATB naar ABN binnen een paar uur bijgeschreven (ATB doet het standaard met een "spoedoverboeking"), met rente datum 5-11 meteen om 12:00 naar AES maar tot op heden 17:54 uur nog niet bijgeboekt bij AES, voorheen was ook dat binnen een dag daar binnen, ik vrees echt dat banken niet meer zo snel zijn met hun betalingen en er een poosje op blijven zitten, dat mogen ze en het is dan geen valuteren (van de regen in de drup dus)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 11:13 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Kniertje schreef:
ik vrees echt dat banken niet meer zo snel zijn met hun betalingen en er een poosje op blijven zitten, dat mogen ze en het is dan geen valuteren
Oh ja, mogen ze dat.......En van wie dan wel.....? Als ik opdracht geef voor een boeking vandaag en de bank schrijft dat vandaag direct van mijn saldo af hoort het - afhankelijk van hun vereveningsmoment bij Equens - ofwel vandaag ofwel morgenvroeg op de plek van bestemming te zijn. Anders blijft het gewoon valuteren en dat mag niet meer. Het maakt niet uit of het wel of niet om een rentedragende rekening gaat. Want doorboeken lukt niet als het saldo valutair ontoereikend is. Of men berekent (achteraf) debetrente. Genoeg grond voor een klacht zou ik denken......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 12:17 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Nee van mij mogen ze het niet maar ...

Valuteren mag dus niet meer volgens de Europeesse richtllijn vanaf 1-11-2009, voor zover ik de uitleg van de NVB daarover nalees staat er over de snelheid van het betalings verkeer alleen het violgende;
Citaat:
De uitvoeringstermijn
Door de nieuwe regelgeving worden ook internationale overschrijvingen binnen de Europese Unie en de landen van de Europese Economische Ruimte (IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) binnen drie werkdagen verwerkt. Vanaf 1 januari 2012 moet de verwerking binnen één werkdag geschieden. Deze termijnen kunnen voor betaaltransacties die op papier worden geïnitieerd met nogmaals een werkdag worden verlengd.
Ik zie nergens de verplichting tot een bepaalde snelheid van overboeken anders dan in de quote, het blijven banken .......
http://www.nvb.nl/index.php?p=291246


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 8:59 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Dat gaat over internationale overschrijvingen.

@Marjan: Ik zou hier absoluut achteraan gaan, desnoods met klachtenformulieren, en eis meteen vergoeding voor misgelopen rente van je Moneyou rekening, telefoonkosten, reiskosten etc.
Valuteren zou per 1 november niet meer mogen, en geld een dag vasthouden is gewoon valuteren.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 10:44 am 
Kwartje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 aug 2009 9:06 pm
Berichten: 314
Helemaal juist Karel, daarom schreef ik ook dat die quote het enige was dat ik er over kon vinden, ik ben bang dat ze niet verplicht zijn om snel over te schrijven, mijn indruk is dat met name ABN aan snelheid heeft verloren, s'morgens een opdrach betekende dat het meestal dezelfde dag bij de begunstigde aankwam, het heeft er alle schijn van dat ze er nu een (verkapte rente)dag over doen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 8:34 pm 

Geregistreerd: di 13 okt 2009 12:37 pm
Berichten: 6
Ik heb ondertussen antwoord terug van de ABN Amro bank via mail contact:

Geachte mevrouw .......,

Hartelijk dank voor uw vraag over de verwerkingsduur van door u opgegeven overboekingen.

Wanneer u binnen Internet Bankieren voor 12.00 uur een opdracht opgeeft om over te boeken naar een begunstigde bij een andere bank dan garandeert ABN AMRO dat deze betaling dezelfde werkdag bij de andere bank is. Hoe snel de andere bank deze informatie aan de begunstigde toont hangt af van de ontvangende bank. Bij de Nederlandse grootbanken zal de bijschrijving uiterlijk op de volgende werkdag uitgevoerd worden. Het kan echter tot 2 á 3 werkdagen duren.
Opdrachten die u op werkdagen na 12.00 opgeeft, worden uiterlijk de volgende werkdag bij de andere bank aangeleverd.

Meer informatie over overboeken en de gehanteerde tijdslijnen vindt u op onze website:
http://www.abnamro.nl/nl/prive/veelgest ... g.html?#1f

Hebt u nog vragen? Stel deze dan eenvoudig via http://www.abnamro.nl. Typ uw vraag rechtsboven in het zoekvenster in en bekijk de gegeven resultaten. Vindt u uw antwoord hier niet? Mail ons dan of bel 0900 - 00 24 (EUR 0,10 per minuut). Vanuit het buitenland belt u: +31 10 241 17 20 (normaal tarief).

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Bank N.V.
R. Turner


Als ik het goed lees, dan zegt de ABN Amro hier dat zij geen fout hebben begaan en dat ik bij de begunstigde bank moet zijn. Wel frapant dat het 2 betalingen betreft aan banken die voor 1 november niet valuteerden.
Ik dacht altijd dat je moet reclameren bij de bank opdrachtgever. Klopt dat?

Ik kan er niets aan doen, maar ik wil echt de onderste steen boven hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 8:52 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Ik zou alsnog de vraag stellen of ze concreet kunnen bevestigen dat de bewuste 2 opdrachten voor 12 uur daadwerkelijk uitgevoerd zijn.
Met dat in de hand de ontvangende bank(en) onder vuur nemen.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 9:38 am 

Geregistreerd: di 13 okt 2009 12:37 pm
Berichten: 6
Ik heb heden de bank om bewijs verzocht dat de betaling reeds dezelfde ochtend bij Equens is aangeboden. Dit verhaal wordt vervolgd zodra ik meer weet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 12:34 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
Marjan schreef:
Ik heb heden de bank om bewijs verzocht dat de betaling reeds dezelfde ochtend bij Equens is aangeboden.

Een schriftelijke bevestiging/verklaring is ook goed hoor. :wink:

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Verkapte valutering
BerichtGeplaatst: vr 04 dec 2009 5:43 pm 

Geregistreerd: di 15 sep 2009 3:59 pm
Berichten: 10
Ik heb dezelfde ervaring met ABN Amro. Op 1/12/2009 heb ik twee overboekingen gedaan van mijn ABN Amro betaalrekening naar MoneyYou en op 3/12/2009 zijn de bedragen pas bij MoneyYou binnengekomen. Aangezien het hier automatische overboekingen betreft weet ik zeker dat de opdrachten voor 12.00 's middags verwerkt moeten zijn.
Als het volgende maand weer hetzelfde is ga ik ook verhaal halen bij ABN Amro, want dit vind ik echt niet kunnen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO