Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu za 05 jul 2025 2:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 7:23 am 
3 Kwartjes

als je een en/of rekening hebt. dan is automatisch de helft van de rekening van elk van de personen. in geval van een erfenis bij overeiden van 1 van de 2 personen betekend dat dat de helft al van jouw is. (als jij en je vader of moeder een en/of rek hebben). daarvoor maakte het niet uit wie het geld op de rekening zette.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 7:38 am 
2 Kwartjes

Vincent schreef:
als je een en/of rekening hebt. dan is automatisch de helft van de rekening van elk van de personen. ...
Volgens http://www.fx.nl/artikel.asp?partnerId=-1&Flg=2&CatId=5&ThemaId=5&ArticleID=1150 is het toch anders:
De eigendomsverdeling van het saldo op een en/of rekening is anders geregeld dan de meeste mensen denken. Legt u notarieel niets vast, dan behoort het saldo toe aan degene die het geld gestort heeft. De term en/of geeft alleen aan dat u beiden over het saldo kunt beschikken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 9:41 am 
Kwartje

appeltje schreef:
[Volgens http://www.fx.nl/artikel.asp?partnerId=-1&Flg=2&CatId=5&ThemaId=5&ArticleID=1150 is het toch anders:
De eigendomsverdeling van het saldo op een en/of rekening is anders geregeld dan de meeste mensen denken. Legt u notarieel niets vast, dan behoort het saldo toe aan degene die het geld gestort heeft. De term en/of geeft alleen aan dat u beiden over het saldo kunt beschikken.

OK. Dus een en/of rekening gebruiken als truc om successierechten en belasting over schenkingen te vermijden gaat niet op.

Ik ga er van uit dat we het hier alleen gaat over hoe de fiscus er tegenaan kijkt. Want in de garantieregeling van de DNB wordt met geen woord gerept over wie het geld gestort heeft. Dus als een bank mij toestaat om een en/of/of/of rekening op naam van ons alle vier aan te houden lijkt me dat daarmee de grens van de garantiergeling naar de eerdere genoemde bedragen gaat. Mocht trouwens de door Appeltje aangedragen visie ook gehanteerd worden voor de garantieregeling van de DNB dan zou dat betekenen dat iedereen die een en/of rekening heeft met een partner waarmee hij (of zij) geen gemeenschap van goederen heeft goed moet letten op wie de bedragen stort/heeft gestort op de spaarrekening, anders denk je een garantie te hebben die er dus niet is.

Laatst bijgewerkt door reneva op vr 15 aug 2008 11:21 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 10:03 am 
Daalder

appeltje schreef:
Vincent schreef:
als je een en/of rekening hebt. dan is automatisch de helft van de rekening van elk van de personen. ...
Volgens http://www.fx.nl/artikel.asp?partnerId=-1&Flg=2&CatId=5&ThemaId=5&ArticleID=1150 is het toch anders:

Correct. In het verleden waren bijna al mijn rekeningen en/of rekeningen samen met mijn vader zodat hij gemakkelijk mijn financiele zaken kon regelen. Zelf had ik het daar te druk voor. Toen hij overleed was het echt niet zo dat ik de helft van mijn geld met de andere erfgenamen moest delen.
In de praktijk kan het natuurlijk wel een hoop gelazer geven...
Wees daarom voorzichtig met en/of rekeningen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 10:10 am 
Vijfje

appeltje schreef:
........Legt u notarieel niets vast, dan behoort het saldo toe aan degene die het geld gestort heeft. De term en/of geeft alleen aan dat u beiden over het saldo kunt beschikken.

Belangrijk en goed om te weten :)

Ik denk wel dat het in veel gevallen moeilijk is om aan te tonen wie het geld gestort heeft en hoeveel.
Zeker als de rekening al wat ouder is en er geen afschriften meer aanwezig zijn van de beginjaren.
Of als er veelvuldig gemuteerd wordt en beide partners geld storten en opnemen. Zie er dan nog maar eens uit te komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 10:28 am 
2 Kwartjes

Doboy schreef:
Correct. In het verleden waren bijna al mijn rekeningen en/of rekeningen samen met mijn vader zodat hij gemakkelijk mijn financiele zaken kon regelen. Zelf had ik het daar te druk voor. Toen hij overleed was het echt niet zo dat ik de helft van mijn geld met de andere erfgenamen moest delen.
In de praktijk kan het natuurlijk wel een hoop gelazer geven...
Wees daarom voorzichtig met en/of rekeningen.
In principe had je dan ook je vader kunnen machtigen op je rekeningen, dat zou voldoende zijn geweest en geeft geen onduidelijkheid. Helaas kan je dat bij een aantal banken of rekeningen niet (onder andere Loyalis en AT bank).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 10:35 am 
Daalder

Achteraf gezien was dat inderdaad beter geweest. Maar ja, als je alles vooruit wist...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 11:30 am 
Daalder

Wat nu, als de tegenrekening ook een en/of rekening is waar het salaris van beide personen op binnenkomt.
Dan is niet aan te tonen van wie de storting afkomstig is.
Misschien wel interessant om te weten hoe de belasting daarmee omgaat, ook wat betreft successierecht.

Zomaar een gedachte, maar het is geen ondenkbare situatie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 1:35 pm 
Vijfje

Karel Spaargraag schreef:
Wat nu, als de tegenrekening ook een en/of rekening is waar het salaris van beide personen op binnenkomt.
Dan is niet aan te tonen van wie de storting afkomstig is.
Misschien wel interessant om te weten hoe de belasting daarmee omgaat, ook wat betreft successierecht.

Ik denk dat je daar weinig of geen informatie over gaat vinden.
De mensen die het 'gelukt' is zullen zoiets echt niet van de daken schreeuwen.

Rest eigenlijk maar 1 ding.
Zelf uitproberen, want vooraf professionele deskundigen hierover raadplegen is al een stuk moeilijker geworden.
Die moeten je -zodra ze er wetenschap van hebben- tegenwoordig aangeven.
Als je toch een poging doet, kan je het beste beginnen met: Stel, ik ken iemand die ...... :wink:

Hou je ons op de hoogte (desgewenst per PM)? :lol:

P.S. Bedenk ook vast een goed antwoord op de vraag waarom je zo'n bijzondere constructie in het leven hebt geroepen. :idea:
De garantieregeling en de hoogste rente kán dan misschien een Alibaba voor je zijn. :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 2:04 pm 
Vijfje

obligataire schreef:
Ik denk wel dat het in veel gevallen moeilijk is om aan te tonen wie het geld gestort heeft en hoeveel.
Zeker als de rekening al wat ouder is en er geen afschriften meer aanwezig zijn van de beginjaren.
Of als er veelvuldig gemuteerd wordt en beide partners geld storten en opnemen. Zie er dan nog maar eens uit te komen.

Als er in het verleden altijd netjes (aparte) aangiften van het eigen vermogen zijn gedaan, gaat het toch link worden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 6:39 pm 
3 Kwartjes

En toch blijft dit een lastige verhaal. mijn moeder had ooit een betaal en/of rekening met mijn opa. toen hij overleed was plots de helft van het geld vrij van belasting tbv erven. Ook de rekening blijft gewoon bestaan, alleen de en/of rekening wordt omgezet naar een rekening met maar 1 eigenaar.

Daarbij moet ik wel de kantekening plaatsen dat ik niet weet wat er met de notaris is afgesproken.

@Paul

dat eigenvermogen hoef je pas op te geven als je boven een drempel uit komt; 18.000 euro per persoon geloof ik. Daaronder hoef je niks aan te geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 7:24 pm 
Vijfje

Vincent schreef:
dat eigenvermogen hoef je pas op te geven als je boven een drempel uit komt; 18.000 euro per persoon geloof ik. Daaronder hoef je niks aan te geven.

Da's mij bekend.
Maar ik ga er niet vanuit dat wij over 'kleine bedragen' spreken, als wij het over een hele 'goochelshow' hebben.
Als het onder de vrijstellingen zou vallen, hoeft zoiets sowieso niet besproken te worden.

Heffingvrij vermogen.
Het heffingvrije vermogen bedraagt in 2008 € 20.315.
Voor gehuwden is het heffingvrije vermogen € 40.630.

Maar dat was de (afgeleide) discussie niet.
Het ging over het onopvallend verschuiven van vermogen, mede in verband met successierecht.
http://www.belastingdienst.nl/particuli ... en-14.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 aug 2008 8:01 pm 
Kwartje

Paul209 schreef:
Het ging over het onopvallend verschuiven van vermogen, mede in verband met successierecht.

Blijft voor mij ook nog de vraag of banken zo´n en/of/of/of rekening toestaan en wat de gevolgen zouden zijn voor de garantieregeling. Heeft iemand dit al eens bij een bank geprobeerd?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 aug 2008 2:18 am 
Vijfje

reneva schreef:
Blijft voor mij ook nog de vraag of banken zo´n en/of/of/of rekening toestaan en wat de gevolgen zouden zijn voor de garantieregeling. Heeft iemand dit al eens bij een bank geprobeerd?

Het depositogarantiestelsel spreekt over per persoon.
M.i. des te meer personen deelnemen aan en/of-rekening, des te hoger het gegarandeerde totaal bedrag op die rekening.

Of de banken een zeer uitgebreide en/of/of/of/of-rekening willen openen, zal je m.i. zelf moeten vragen aan die bank(en).

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]