In de rubriek AK-bank liep ik tegen de omschrijving van het depositogarantiestelsel van DNB aan:
Welk bedrag wordt door het depositogarantiestelsel gegarandeerd?
Het depositogarantiestelsel garandeert een bedrag van maximaal €40.000 per persoon per instelling (ongeacht het aantal rekeningen), waarbij voor bedragen van €20.000 tot €40.000 een eigen risico van tien procent geldt. De vergoeding die van het depositogarantiestelsel verkregen kan worden kan dus niet meer bedragen dan €38.000 per persoon. In het geval van een en/of rekening van twee personen geldt dit maximum per persoon.
http://www.dnb.nl/dnb/home/over_dnb/vee ... 48053.html
Waarom de uiteindelijk gegarandeerde bedragen zo moeilijk omschreven staan, is mij een raadsel.
Het hele verhaal had m.i. toch ook kort en krachtig omschreven kunnen staan als:
Het depositogarantiestelsel garandeert een bedrag van maximaal € 38.000 per persoon per instelling (ongeacht het aantal rekeningen).
In het geval van een en/of rekening van twee personen geldt een maximum van € 76.000.
Zie ik iets over het hoofd (behalve dat ambtenaren vaak graag nodeloos ingewikkeld doen)?
De omschrijving brengt mij ook op het volgende.
Volgens mij moet het mogelijk zijn bij één instelling een zeer uitgebreide en/of-rekening te openen.
Op deze en/of-rekening van meer dan 2 personen is het zodoende mogelijk een bijzonder groot kapitaal te parkeren, welke toch onder de garantieregeling valt, als ik de omschrijving van DNB goed lees.
Voordeel is dat spreiding van een groot kapitaal over meerdere banken dan niet noodzakelijk is.
Want hoe verder men gaat in spreiden, des te lager het rendement.
Iemand ooit gehoord van een en/of-rekening van meer dan 2 personen?
Edit: Titel aangepast.