obligataire schreef:
Hooguit een kleine vrije reserve.
Of in het geval dit scenario samen zou gaan met forse deflatie...........
Maar dat laatste element, een variabel 'bewaarloon', dat zie ik nog wel eens gebeuren, banken zijn erg vindingrijk om hun klanten uit te kleden.
Als je bedoelt "net genoeg om de maandelijkse rekeningen via de bank te betalen", ga ik met je mee.
Voor mij staat in elk geval vast dat bij het dalen van het effectieve rendement onder de grens van 1,2% er geen reden meer is bij een bank (voor box 3 meetellend) saldo aan te houden boven de belastingvrije grens.
Oók niet ingeval van forse deflatie.....,immers groeit het zelfs dan sneller thuis zonder negatief rendement bij een bank.
Lastig bijkomend probleem is wél het vraagstuk hoe je het bij weer rendabele tarieven terug op een bankrekening krijgt zonder aanvaringen met de fiscus.
Tenzij je keurig een bewijs van herkomst krijgt bij opname en braaf je 1,2% blijft afdragen.
Nee, ik zie het niet gebeuren hier, alleen bij onreglementair verkregen geld kan het lonend zijn om (extra) bankkosten of een extreem laag (of licht negatief) rendement voor lief te nemen boven een (hoger) belastingtarief. Maar ook dat risico wordt gaandeweg te groot.....