Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu wo 05 feb 2025 3:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Volgens mij komt de maximaal haalbare spaarrrente dit jaar nog op:
Poll eindigt op do 19 maart 2009 8:09 pm
Hoger dan 5% 2%  2%  [ 3 ]
Tussen de 4 en 5% 16%  16%  [ 19 ]
Tussen de 3 en 4% 47%  47%  [ 57 ]
Tussen de 2 en 3% 29%  29%  [ 35 ]
Tussen de 1 en 2% 6%  6%  [ 7 ]
Lager dan 1% 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 121
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 9:04 pm 
Knaak

Mijn voorspelling van tussen 2% en 3% gaat waarschijnlijk uitkomen, en als de poll voor volgend jaar wordt opgezet, dan kies ik voor 1% tot 2%. De kettingreaktie van geld creëren is nog lang niet uitgewerkt, al mag er soms ook positief nieuws komen of de beurs redelijk aangetrokken zijn, er staat vast nog een heleboel te gebeuren de komende jaren...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 10:06 am 
Kwartje

henrid schreef:
..... er staat vast nog een heleboel te gebeuren de komende jaren...

Het zal m.i. best nog even duren voordat de rente weer gaat stijgen, eerst hebben we de financiele crisis gehad (banken), nu zitten we midden in de economische crisis (bedrijven) en medio volgend jaar zal er waarschijnlijk een sociale crisis (werkeloosheid) zijn.

Dat de beursen op dit moment stijgen heeft mijn inziens te maken met "kortstondige" bedrijfwinsten i.v.m. het weer aanvullen van de bedrijfsvoorraaden en interne kostenbesparingen (kan je maar één keer doen) en is niet niet een indicatie dat de economie weer aan het aantrekken is.

Zo lang de mensen weinig aanschaffen i.v.m. onzekerheden en de inflatie laag blijft (misschien zelfs deflatie), zal de rente zeer laag blijven. Daarom verwacht ik zelf dat de rente pas medio 2011 weer iets zal gaan stijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 11:34 am 
Vijfje

henrid schreef:
Mijn voorspelling van tussen 2% en 3% gaat waarschijnlijk uitkomen, en als de poll voor volgend jaar wordt opgezet, dan kies ik voor 1% tot 2%.

Het is te hopen dat mijn voorspelling niet uitkomt.
Ik heb voor dit jaar al voor 1 a 2% gekozen. :lol:
Daarbij moet ik zelfs toegeven dat ik nog redelijk mild ben geweest, om niet helemaal als zwartkijker bestempeld te worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 11:53 am 
Knaak

Het lijkt mij nog steeds niet erg waarschijnlijk dat het maximum dit jaar nog onder de 2% duikt. 20% kans.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 11:58 am 
Vijfje

Met 99,9% kans dat ik ondanks de dalende trend toch teveel blijf betalen voor mijn variabele hypotheek. :wink:
T.a.v. het gokje:
Op een tiende van een procent valt het toch niet te voorspellen.
Wat wel duidelijk is dat in de uitslag van de poll de meerderheid gekozen heeft voor daling.
Tot nu heeft die meerderheid gelijk gekregen.

Momentopname poll:
Hoger dan 5% 2% 2% [ 3 ]
Tussen de 4 en 5% 15% 15% [ 18 ]
Tussen de 3 en 4% 47% 47% [ 56 ]
Tussen de 2 en 3% 28% 28% [ 33 ]
Tussen de 1 en 2% 5% 5% [ 7 ] x
Lager dan 1% 0% 0% [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 117

Dalingen hebben ook vrolijke kanten.
Ik heb nu al schik om de banken die momenteel -zeg- 1% geven.
Waar komen die straks terecht, zonder zich voor eeuwig belachelijk te maken?
Kan je daar een spaarrekening hebben tegen 0% rente, of is het maar te hopen dat SI ook min-tekens kan verwerken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 12:44 pm 
Vijfje

Paul209 schreef:
Dalingen hebben ook vrolijke kanten.
Ik heb nu al schik om de banken die momenteel -zeg- 1% geven.
Waar komen die straks terecht, zonder zich voor eeuwig belachelijk te maken?
Kan je daar een spaarrekening hebben tegen 0% rente, of is het maar te hopen dat SI ook min-tekens kan verwerken?

Als het zo ver komt, zal een groot aantal spaarrekeningen waarschijnlijk stilletjes verdwijnen en/of omgezet worden in een nieuw soort spaarrekening.
Een soort met 0% rente, directe opnamemogelijkheid maar met 3% opnamekosten en een jaarlijks bewaarloon waarvan de hoogte afhankelijk is van de stand van het saldo. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 12:55 pm 
Gulden

Obli, geef me eens een goede reden waarom ik ingeval van jouw scenario ook maar één cent bij de bank zou laten staan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 1:12 pm 
Dubbeltje

De enige reden die ik me dan nog kan bedenken, is uit veiligheidsoverwegingen (inbraak thuis).

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 1:23 pm 
Vijfje

Ik ken er nog 1.
Kijk mij er niet op aan, maar heb je enig idee voor welke problemen je tegenwoordig soms komt te staan, als je in 1 keer het gehele (spaar)saldo contant op wil nemen?
De banken waar dat nog mogelijk is zal je met een lampje moeten zoeken. :mrgreen:
Zoiets sluipt er vrijwel ongemerkt in en hoor er niemand over.
Waarschijnlijk omdat we al grotendeels virtueel aan het denken en handelen zijn.
Ergste gedachte:
Ik wil niemand slapeloze nachten bezorgen, maar ga er eens rustig voor zitten en fantaseer bijv. dat er in Nederland vandaag een oorlog uitgebroken is. :roll:
JP heeft tijdens een ontbijtje een hete kop koffie over Obama laten vallen, of wil z'n vingerafdrukken en bankgegevens niet afstaan, o.i.d.
Ik geef toe: ver gezocht, maar ik was niet voor niets aan het fantaseren. :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 1:44 pm 
Vijfje

Blikoortje schreef:
Obli, geef me eens een goede reden waarom ik ingeval van jouw scenario ook maar één cent bij de bank zou laten staan?

Hooguit een kleine vrije reserve.
Of in het geval dit scenario samen zou gaan met forse deflatie...........

Ach laten we er om lachen en hopen dat zoiets nooit zal voorkomen.

Maar dat laatste element, een variabel 'bewaarloon', dat zie ik nog wel eens gebeuren, banken zijn erg vindingrijk om hun klanten uit te kleden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 3:24 pm 
Dubbeltje

Blikoortje schreef:

Wij niet, maar denk je dat de grote groep mensen die de afgelopen jaren hun geld op oude spaarrekeningen met ca 1% rente hebben laten slapen dat plotseling wel allemaal gaan opnemen als het rentepercentage (iets lager dan) 0 wordt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 3:30 pm 
Knaak

habbie schreef:
nu zitten we midden in de economische crisis (bedrijven) en medio volgend jaar zal er waarschijnlijk een sociale crisis (werkeloosheid) zijn.

Plus dat er nog andere mondiale crisissen/crises voor de deur staan:
- voedselcrisis
- energiecrisis
- klimaatcrisis
Met maar één oplossing: overbevolking afschaffen (of geld beter besteden, maar dat gebeurt toch pas als de ramp geschied is, want bonussen blijven belangrijker)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 4:14 pm 
Gulden

obligataire schreef:
Hooguit een kleine vrije reserve.
Of in het geval dit scenario samen zou gaan met forse deflatie...........
Maar dat laatste element, een variabel 'bewaarloon', dat zie ik nog wel eens gebeuren, banken zijn erg vindingrijk om hun klanten uit te kleden.
Als je bedoelt "net genoeg om de maandelijkse rekeningen via de bank te betalen", ga ik met je mee.
Voor mij staat in elk geval vast dat bij het dalen van het effectieve rendement onder de grens van 1,2% er geen reden meer is bij een bank (voor box 3 meetellend) saldo aan te houden boven de belastingvrije grens.
Oók niet ingeval van forse deflatie.....,immers groeit het zelfs dan sneller thuis zonder negatief rendement bij een bank.
Lastig bijkomend probleem is wél het vraagstuk hoe je het bij weer rendabele tarieven terug op een bankrekening krijgt zonder aanvaringen met de fiscus.
Tenzij je keurig een bewijs van herkomst krijgt bij opname en braaf je 1,2% blijft afdragen.
Nee, ik zie het niet gebeuren hier, alleen bij onreglementair verkregen geld kan het lonend zijn om (extra) bankkosten of een extreem laag (of licht negatief) rendement voor lief te nemen boven een (hoger) belastingtarief. Maar ook dat risico wordt gaandeweg te groot.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009 4:19 pm 
Vijfje

Blikoortje schreef:

Oók niet ingeval van forse deflatie.....,immers groeit het zelfs dan sneller thuis zonder negatief rendement bij een bank.

Dat is waar.

Wat contant geld betreft, dit is eveneens belast in box 3. Maar je geeft zelf al aan dat verdachte schommelingen in het aangegeven vermogen tot problemen zullen leiden.
Er zit dus niets anders op dan ofwel te consumeren (wat niet aantrekkelijk is bij deflatie) ofwel een rendabele belegging te zoeken (maar die zullen in een tijd van deflatie ook zeldzaam zijn).
Of veel geld uitgeven aan sloten, brandkasten en bewapening. Want dat wordt een Walhalla voor inbrekers als iedereen zijn geld thuis houdt.

Maar misschien is dit wel de bedoeling van de monetaire instanties. Mensen dwingen tot consumeren/investeren, of ze willen of niet. Zorgen dat er geen enkel alternatief meer is. De economie moet en zal aangezwengeld worden.........
SF of niet?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 01 nov 2009 3:55 pm 
Knaak

Het maximum haalbare is momenteel 3,00%. Dit antwoord stond niet in de pol. Wel stonden daarin "tussen 3 en 4%" en tussen 2 en 3%".

Wat mij momenteel opvalt is de korte afstand tussen vele spaarrekeningen. De top 10 zit volledig tussen 2,7 en 3,0%. De top 20 zitten tussen 2,25 en 3,0% en er zijn momenteel 33 rekeningen die meer dan 2% rente bieden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]