Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 8:33 am 
Kwartje

dank je voor het openen van dit topic, ik heb dus een totaalpakket van de Rabo en ben dus ook maar eens begonnen om mijn salaris te parkeren op spaarrekening van de Rabo. Je hebt er wel wat werk mee, maar de rente die ik nu krijg, daar kan ik nu mooi het dure totaalpakket van betalen. En het geld wat echt over is op het eind van de maand, dat gaat natuurlijk naar een andere bank die veel meer rente geeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 9:13 am 
Vijfje

Ik volg een combinatie van 1. en 2.

In principe boek ik weg naar de spaarrekening wat ik denk niet nodig te hebben in de komende maand.
Echter de praktijk is altijd anders.......soms somen er onverwachte uitgaven en dan moet je wel wat terugboeken.

Echter ik laat geen cent 'voor onvoorzien' op de giro staan.
Met Icesave staat het benodigde geld binnen een dag weer op de giro.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 10:03 am 

Interessant

Laatst bijgewerkt door co-orp op do 28 aug 2008 7:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 11:15 am 
Gulden

@ groentje.
Dat afstraffen zal weinig 'body' krijgen, vrees ik. Het aantal klanten dat in de praktijk bereid is van bank te wisselen, blijkt volgens onderzoek minimaal te zijn.
Anderzijds is het de vraag of banken deze kostenfactor dan in rekening zullen brengen bij 'interne' boekingen (lees: tussen eigen rekeningen) of alleen bij 'externe', dus naar andere banken of andere rekeninghouders.
Totdat het zover is vind ik het de moeite waard om de vaste posten met internetbankieren te agenderen voor betaling en ze gelijktijdig af te dekken met een 'interne' boeking tussen spaar- en betaalrekening (RABO) Dit brengt nauwelijks extra werk met zich, de kosten zijn nul en het rendement optimaal.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 11:48 am 
Site Admin

Ik zou willen dat er voor particulieren een product ala BizFlow zou zijn ( http://www.bizner.nl/producten/default.aspx?t=3&st=2 ). Maar zolang geen enkele bank dat heeft zal geen enekele bank ermee komen denk ik omdat het de banken geld kost. Zelf heb ik ooit bij de SNS gezeten waar je per e-mail saldo alerts kreeg. Die automatische trigger gebruikte ik om spaargeld op of weg te boeken.

Tegenwoordig probeer ik zoveel mogelijk alle inkomsten tegen het einde van de maand te laten storten en alle uitgaven 3 a 4 dagen daarna af te laten schrijven zodat alles ongeveer in balans is (Kost wat moeite maar is wel handig). Aan het einde van de eerste week van een maand zie ik dan wat ik kan sparen (minus minimum saldo dat ik voor de rest van de maand op de rekening wil hebben).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 12:16 pm 
Daalder

Blikoortje schreef:
@ groentje.
Dat afstraffen zal weinig 'body' krijgen, vrees ik. Het aantal klanten dat in de praktijk bereid is van bank te wisselen, blijkt volgens onderzoek minimaal te zijn.

Daar ben ik ook bang voor! Maar, toch zie je langzaamaan steeds meer beweging erin komen en ook belangstelling (bijvoorbeeld voor dit soort fora!). Dus als de banken de kosten nog meer gaan opschroeven, ontstaat er ooit toch een enough = enough effect (hoop ik).

Blikoortje schreef:
Totdat het zover is vind ik het de moeite waard om de vaste posten met internetbankieren te agenderen voor betaling en ze gelijktijdig af te dekken met een 'interne' boeking tussen spaar- en betaalrekening (RABO) Dit brengt nauwelijks extra werk met zich, de kosten zijn nul en het rendement optimaal.

Helemaal eens, en zoveel werk is het echt niet, in een minuutje gepiept. Als je bent gewent geregeld je rekening te controleren, kan je gelijk even die extra handeling meenemen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 12:31 pm 
Vijfje

Blikoortje schreef:
@ groentje.

Ik vermoed dat ook veel klanten denken: 'Of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt .....'.
Zo krijg ik het woord 'kartelvorming' maar niet uit mijn gedachte.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 12:45 pm 
Vijfje

Mandros schreef:
Ik zou willen dat er voor particulieren een product ala BizFlow zou zijn ( http://www.bizner.nl/producten/default.aspx?t=3&st=2 ).

Goed systeem.
Te goed, denk ik. :wink:
(Voor iemand die niet persé de hoogste rente op een spaarrekening hoeft hebben.)

SNS gebruik ik ook op de omschreven manier.
Email-alert is inderdaad een prettig manier van beheren.
Deden ze dat maar iedere dag, voor ieder saldo! :idea:
Scheelt veel gepruts met de toegangs-calculator .
Want vaak zijn het niet de overboekingen die mij laten inloggen, maar meer om het saldo in de gaten te houden.
Ik heb er namelijk een bloedhekel aan om een niet-misselijke rente te moeten betalen vanwege een eventuele roodstand.
Een mogelijkheid van roodstand die ik overigens ongevraagd toegewezen gekregen heb.
Dat kan ik natuurlijk ongedaan maken, maar soms heb ik toch maar liever dat een (wel- of niet automatische) betaling toch uitgevoerd wordt.
Maar het blijft telkens een soort 'wedstrijd'.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 2:39 pm 
Gulden

Paul209 schreef:
Zo krijg ik het woord 'kartelvorming' maar niet uit mijn gedachte.
Ik betrap mijzelf er zo nu en dan op diezelfde achterdocht te koesteren. Ze zullen zo slim zijn geen bewijsbare afspraken te maken, maar - je zag het met de invoering van meerdere diensten en producten waarvoor de klant moest gaan betalen - kiezen er voor een bank het spits te laten afbijten en dan die methode (vrijwel of met kleine variaties) te imiteren. In de uitwerking is deze methode niet echt anders dan een 'kartelafspraak'.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 2:47 pm 
Gulden

Paul209 schreef:
Want vaak zijn het niet de overboekingen die mij laten inloggen, maar meer om het saldo in de gaten te houden.
Ik heb er namelijk een bloedhekel aan om een niet-misselijke rente te moeten betalen vanwege een eventuele roodstand.
Een mogelijkheid van roodstand die ik overigens ongevraagd toegewezen gekregen heb.
Dat kan ik natuurlijk ongedaan maken, maar soms heb ik toch maar liever dat een (wel- of niet automatische) betaling toch uitgevoerd wordt.
Incasso opdrachten voert de (RABO) bank toch uit, ook als is het saldo niet toereikend en heb je WEL een glasharde afspraak dat je niet rood kunt staat. Ik heb me laten vertellen dat hun systeem een blokkade in dat geval uitsluit. De incasseerder kan dus afschrijven. De automatisch per kwartaal in rekening gebrachte debetrente verrekenen ze echter zonder morren vanwege de gemaakte afspraak. Tenminste bij mij....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 aug 2008 9:52 pm 
Kwartje

Karel Spaargraag schreef:
... Op dat moment gaan banken (denk ik) gewoon een vast bedrag per overboeking rekenen. Ook banken die op dit moment niet aan valutering doen. ...

Of ze (het kartel banken) slaan per stuk de huidige winst uit valutering om en laten alle rekeninghouders meer betalen voor hun rekening cq vergoeden minder rente.
En om te voorkomen dat het teveel opvalt beginnen ze daar nu al mee (denk o.a. aan SNS, SNSRegio etc etc.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 sep 2008 3:20 pm 

#1 is beter, denk ik ook!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]