Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 1:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 5:55 pm 
Stuiver

Hallo allen,

Stel je ontvangt per maand € 3.000,- salaris op je betaalrekening, waarvan je gemiddeld € 2.000,- opmaakt en dus € 1.000,- kan sparen.

Het pakken jullie dit dan aan qua overboeken naar een spaarrekening?

Gewoon direct wanneer het salaris gestort is € 1.000,- overboeken naar de spaarrekening en verder niets? Je hebt dan wel gedurende 1 maand een bedrag van € 2.000,- (dat langzama terug loopt naar nul) op een betaalrekening staan met 0% rente.

Je zou natuurlijk ook eerst b.v. € 2.500,- kunnen overboeken op de spaarrekening en dan steeds kleine bedragen terugboeken naar de betaalrekening. Ze zal aan het einde van het jaar dan iets meer rente gespaard hebben, maar ik vind het toch wel wat ver gaan ...

Ben benieuwd naar jullie mening.

Mooggie

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 6:00 pm 
Dubbeltje

Citaat:
Je zou natuurlijk ook eerst b.v. € 2.500,- kunnen overboeken op de spaarrekening en dan steeds kleine bedragen terugboeken naar de betaalrekening. Ze zal aan het einde van het jaar dan iets meer rente gespaard hebben, maar ik vind het toch wel wat ver gaan ...

Ja, dat gaat mij iig wel wat te ver. Dan ben je de hele maand bezig met bankieren. Uiteindelijk gaat t over een bedrag van 1500 extra die je in de loop van de maand terug brengt naar 0 euro. Dat is dus gemiddeld 750 euro die op jaarbasis bij 5% 37.50 euro opbrengen.
Misschien dat anderen op het forum dit WEL de moeite waard vinden? :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 6:21 pm 
Daalder

Ik hou op mijn betaalrekening een bedrag aan waarmee ik gemiddeld 2 weken vooruit kan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 6:43 pm 

Doboy schreef:
Ik hou op mijn betaalrekening een bedrag aan waarmee ik gemiddeld 2 weken vooruit kan.

zo doe ik het ongeveer ook.

Ik boek een groot gedeelte van mijn salaris naar de spaarrekening. vervolgens hou ik een bedrag over waar ik iig tijdelijk op terug kan vallen. daarna op vaste data komen bij mij de afschrijvingen zodat ik vrij nauwkeurig kan bepalen wanneer ik weer een bedrag naar de betaalrekening moet terugboeken. op deze manier maak je het meeste van je spaargeld.
Het extraatje stelt niet veel voor maar ach, het houdt je bezig toch :D
en terugboeken is zo gebeurd.

Wel is het zaak erom te denken op tijd naar de betaalrekening terug te storten want je wilt niet rood staan. dan betaal je een hoger percentage dan je in eerste instantie al zou kunnen winnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 6:47 pm 
Kwartje

Ik zorg voor voldoende saldo op de lopende rekening. Stel je betaalt op donderdag de hypotheek / huur en de boodschappen vallen wat tegen. Op donderdagavond gaat de wasmachine stuk. Voordat je weer geld hebt overgeboekt wordt het maandag voordat je voor je wasmachine kunt gaan shoppen.

LET WEL: Dit is maar een voorbeeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 7:19 pm 
3 Kwartjes

om deze reden gebruik ik de DSB rekening!.. dan is het renteverschil niet zo groot. ik heb er persoonlijk geen zin in om de hele maand geld heen en weer te schuiven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 9:24 pm 
Dubbeltje

Mooggie schreef:

Ben benieuwd naar jullie mening.

Mooggie

Daarom gebruik ik een DSB Betaalrekening met 2,5% creditrente. Dat is natuurlijk geen +/- 5% die je op een spaarrekening krijgt, maar compenseert aardig. Daarvoor hoef ik ook niet heen en weer te boeken... Verder komt het salaris rond de 21e en tegen het einde van de maand (dikke week verder), zijn veel vaste lasten er toch vanaf (Kinderopvang is bij ons bijv. een flinke!). Verder zijn de Meastro PIN-pasje ook nog eens geheel kosteloos.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 9:26 pm 
Kwartje

Ik heb gewoon gezorgd dat veruit het grootste gedeelte van de betalingen binnen een paar dagen na de storting worden gedaan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 aug 2008 11:45 pm 
Vijfje

Om snel wat geld paraat te hebben gebruik ik bij de SNS naast de betaalrekening, ook de SNS InternetSpaarrekening.
Geeft 2,6% en overhevelen gaat in 1 seconde.
Overboekingen tussen beide rekeningen vinden plaats zonder verschil in boek- en rentedatum (indien rente van toepassing is), en draagt de dag van handeling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 1:13 pm 
Daalder

Daar kom je nog wel van terug, als de banken niet meer mogen valuteren.
Op dat moment gaan banken (denk ik) gewoon een vast bedrag per overboeking rekenen. Ook banken die op dit moment niet aan valutering doen.
Dan is het niet meer rendabel om meerdere keren per maand kleine bedragen heen en weer te boeken.
Maar goed...dat is een toekomst gedachte.

Persoonlijk hou ik altijd een paar duizend reserve op m'n betaalrekening.
Het kost me wat rente, die ik nu dus niet krijg, maar het idee wat geld achter de hand te hebben, waar ik meteen bij, kan vind ik een aangename gedachte.
Een dagje Antwerpen wordt altijd duurder dan je dacht, bijv.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 1:56 pm 
2 Kwartjes

Karel Spaargraag schreef:
... Op dat moment gaan banken (denk ik) gewoon een vast bedrag per overboeking rekenen. Ook banken die op dit moment niet aan valutering doen. ...
Dat verwacht ik niet, valutering is momenteel "extra winst" voor de bank en dan dus niet meer. Het is een beetje te vergelijken met een extra bedrag bij de supermarkt omdat personeel de bedragen aanslaat op de kassa. Als jij wel gelijk krijgt dan worden het wel allemaal rekeningen "met voorwaarden".

Profiel  

BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 2:35 pm 
Knaak

Mooggie schreef:
Hallo allen,
Stel je ontvangt per maand € 3.000,- salaris op je betaalrekening, waarvan je gemiddeld € 2.000,- opmaakt en dus € 1.000,- kan sparen.
Het pakken jullie dit dan aan qua overboeken naar een spaarrekening?

Dit is ongeveer vergelijkbaar met mijn situatie. Ik weet precies wanneer iets afgeschreven wordt van m'n betaalrekening en alles gaat direct naar de spaarrekening met de hoogste rente en heb ik een deel zeker niet nodig, dan wordt dat een deposito. Gedurende de maand haal ik dan steeds benodigde bedragen terug van een andere spaarrekening met lagere rente, mits het internetbankieren heeft, zodat de rekeningen met lagere rentes vanzelf leeglopen. Klinkt misschien omslachtig, maar het lijkt mij wel efficiënt, en iets overboeken is vaak in een minuutje gebeurd.

Laatst bijgewerkt door henrid op za 23 aug 2008 7:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 5:53 pm 
Dubbeltje

Ik stort ook het grootste gedeelte van mijn geld op een spaarrekening waar overboeken binnen 1 sec. gaat. Ik weet wanneer bedragen afgeschreven worden en geld nodig heb en een dag ervoor schrijf ik benodigde geld naar de betaalrekening.
De rente is niet zo hoog, maar overschrijven gaat vlug en 2,8% rente is altijd beter dan niets.
Het enige wat fout zou kunnen gaan is als de rabobank een storing heeft of er bij mij een stroom- of internet storing is.
Bovendien hoe minder op de betaalrekening staat, des te minder ik kan kwijt raken als bv. via skinnen mijn pas wordt gecopieerd, want rood staan heb ik laten blokkeren omdat ik dat niet wil.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 6:54 pm 
Stuiver

Ik volg scenario 1. Scenario 2 levert niet zoveel op voor het werk dat je er aan hebt vind ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 aug 2008 8:27 pm 
Daalder

appeltje schreef:
Karel Spaargraag schreef:
... Op dat moment gaan banken (denk ik) gewoon een vast bedrag per overboeking rekenen. Ook banken die op dit moment niet aan valutering doen. ...
Dat verwacht ik niet,

Ik verwacht dat ook wel :? . Ik hoop slechts, dat niet alle banken dit tegelijk in zullen voeren, en dat klanten de banken die er mee beginnen meteen zullen afstraffen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]