Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu za 27 apr 2024 3:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 2:45 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
Bij een goede vriendin van me zijn de bankrekeningen geblokkeerd na het overlijden van haar man. Zij heeft op dit moment dus ook geen toegang tot hun eigen geld.

Maar hoe WETEN de banken überhaupt zo snel dat er een overlijdingsgeval is geweest?
Ik ben hier dus werkelijk verbaasd over.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 6:46 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: di 14 apr 2009 9:11 pm
Berichten: 249
Woonplaats: Noord-Brabant
Dat weet ik ook niet, had ze en/of rekeningen, of stonden ze alleen op de naam van haar man.
Wij hebben speciaal daarvoor al onze rekeningen op beide namen, zodat er in zo'n naar geval hopelijk niks geblokkeerd wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 7:21 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Bij een van mijn kennissen werden de en/of rekeningen van 2 banken gedeeltelijk geblokkeerd voordat de overledene was gecremeerd. Ik vermoed dat banken, net als pensioenfondsen, deze informatie van de gemeenten ontvangen.

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 9:31 pm 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
Maar hoe weet de Gemeente welke banken in te lichten?
Of zou er iedere dag een lijst van overledenen uitgaan? en/of centraal beheerd worden?


* ze heeft een en/of rekening overigens en moet nu een verklaring van erfrecht overleggen.
A 400 euro!!!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 10:36 pm 
Gulden

Geregistreerd: vr 22 feb 2008 4:17 pm
Berichten: 1200
Mijn primaire reactie op basis van deze informatie is dat de bank onrechtmatig handelt.
Een en/of rekening betekent in de regel dat beide tenaamgestelden zonder beperking over het positief saldo kunnen beschikken en hoofdelijk aansprakelijk zijn voor een negatief saldo, ook al is dat door de ander veroorzaakt. Lees de voorwaarden er nog maar eens op na.
Verder is er sprake van een formele relatie (man-vrouw) begrijp ik. Ingeval van overlijden van één van beiden bepaalt de wet dat het gezamenlijk vermogen ter beschikking blijft van de overblijvende partner. Eventuele andere erfgenamen verkrijgen weliswaar een vordering op de langstlevende, maar kunnen die niet uitoefenen.
Het eisen van een verklaring van erfrecht door de bank is in die situatie dus flauwekul.
Mijn advies zou dan ook zijn om met die kennis van zaken de bank daarop aan te spreken en een directe deblokkering te eisen voor de wettige partner. Het zijn nog vaak lokale bankmedewerkers die de gewijzigde regels niet kennen of negeren, dan wel onterecht barricades opwerpen om rechtmatig bij je eigen centen te komen.
P.s.: ben eigenlijk best nieuwsgierig om welke bank(en) het gaat......


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 10:47 pm 

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 1:16 am
Berichten: 14
Hoe dat momenteel zit weet ik (gelukkig) niet, maar
zo'n drie jaar geleden leidde een overlijden in mijn omgeving NIET tot een automatische blokkering van een EN/OF-rekening.

Niet bij de Postbank en zelfs niet bij de locale dorps-RABO die het uit locale bronnen zou hebben kunnen vernemen.
[Officieel moe(s)t je een overlijden bij de bank melden (?) maar we hebben daarmee gewacht tot de "papierwinkel" op orde was, waar ze alle begrip voor hadden...]

Als er al een centraal beschikbaar overlijdensregister is m.b.t. banken dan is dat van NA die tijd.
Gemeentelijke instanties, uitkeringsinstanties (AOW bijv.), pensioen-instellingen en de Belastingdienst (IKB/PVV, successiebelasting) werden toen al WEL automatisch verwittigd (via het bevolkingsregister denk ik).

Eén schrale troost: een notariële "verklaring van erfrecht" koste 3 jaar geleden -- ik heb het even nagekeken -- ook al DIK €400.

Sterkte...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 18 aug 2009 10:49 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
M.i. is het precies als Blikoortje schrijft.
Hou die 400 maar mooi in de knip.
Lees o.a. viewtopic.php?t=258 maar eens door!
Laat je vriendin als ze toch in gesprek is met de bank (welke?) eens uitvogelen hoe de bank de info gekregen heeft.
Dan weten wij het ook gelijk. :wink:

Het is een beetje merkwaardig verhaal.
Mijn echtgenote had samen met haar moeder (weduwe) een en/of-rekening bij de Postbank.
Wij hebben na het overlijden van haar moeder -ik meen- een paar maanden nog onbelemmerd zaken kunnen doen met die rekening, alvorens PB zelf in te lichten.
Rekening loopt nog, maar dan als erven-rekening.

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2009 9:39 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
Een aantal jaren geleden werd aan een Limburger, na het overlijden van zijn echtgenote, een verklaring van erfrecht gevraagd. Hij verscheen regelmatig met zijn verhaal in de media en op forums, zoals onderstaand bericht.
Blijkbaar zijn er nog steeds banken die zich niet houden aan de nieuwe erfwet van 2003.


Ste736
Berichten - 16/07/2009 : 15:26:50
--------------------------------------------------------------------------------

Minister Bos zegt in zijn brief van 2 juli jl. dat banken aan langstlevende echtgenoten en geregistreerd partners geen Verklaring van Erfrecht meer mogen vragen.
Hij baseert deze stellingname op de wet op het erfrecht van 1 januari 2003. Banken hadden dus van af die datum al geen VVE meer mogen vragen.
Jaarlijks verliezen 55.000 mensen hun partner door de dood. Zes en half jaar lang is ten onrechte een VVE door banken geeist. Een VVE kost gemiddeld 500,00 euro's. Per jaar moet 27,5 miljoen euro's aan de VVE besteed worden. Het notariaat heeft 6,5 jaar keer 27,5 miljoen = 178.750,000 geind. Kan dat terug gevraagd worden?

--------------------------------------------------------------------------------
Bewerkt door - Ste736 on 16/07/2009 15:27:38

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2009 11:15 am 
Kwartje

Geregistreerd: zo 13 jul 2008 10:09 pm
Berichten: 317
Inmiddels weet ik hoe de (rabobank) het wist één van haar neven die haar helpt met de afhandeling is zo 'snugger' geweest het tegen de bank te zeggen.
In hoeverre is er eigenlijk een meldplicht?
En zo ja, hoeveel dagen mag je daar dan over doen?

Lijkt mij dat je na een sterfgeval al genoeg aan je hoofd hebt.
De bank zou wat mij betreft zeker mogen wachten tot na de begrafenis.
En heeft zoals ik hier heb gelezen verkeerd gehandeld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 19 aug 2009 11:44 am 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 7:26 pm
Berichten: 820
Woonplaats: Jazztown
N.a.v. de ervaringen van Henk Steenbekkers, zijn naam was ik even kwijt, heb ik bij "mijn banken" gevraagd welke acties moeten worden ondernomen na het overlijden van een van de rekeninghouders.
De antwoorden liepen uiteen van niets tot aan Verklaring van Erfrecht opsturen. Er is de laatste jaren veel gediscussieerd over dit onderwerp:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hen ... l&aq=f&oq=

_________________
Blues my money gives to me.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 aug 2009 2:53 am 
Stuiver

Geregistreerd: wo 16 jul 2008 3:11 am
Berichten: 98
Bedenk ook dat een eventuele machtiging van een overleden alleenstaande aan een kind of ander vertrouwd persoon vervalt bij het melden van overlijden aan de bank. Ook dan wordt de rekening geblokkeerd. In geval van (plotseling) overlijden kan de gemachtigde het beste 'nog even' bij alle emotie de openstaande facturen en binnenkort te verwachten facturen (vooruit) betalen voordat hij/zij het overlijden aan de bank meldt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO