Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Het is nu do 28 maart 2024 9:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 maart 2010 8:23 pm 

Geregistreerd: zo 07 maart 2010 8:03 pm
Berichten: 1
Hallo mensen,

Zoals bekend krijg je bij het falliet gaan van een bank maximaal € 100.000,- terug. Heb je meer spaargeld, dan kun je dat dus beter over meerdere banken spreiden. Maar, nou weet ik intussen ook, dat als bank A gelieerd is aan bank B, en beiden gaan falliet, dat je dan als nog niet meer dan die € 100.000,- terug krijgt.

Nou ben ik dus aan googlen op rabobank | sns | friesland-bank | abn-amro | ing | fortis AND zuster-onderneming | dochter-onderneming | zuster-bv | dochter-bv. Om uit zoeken welke banken nou zuster- of dochterondernemingen van een andere bank zijn. Maar ik heb nog steeds niet de informatie gevonden die ik zoek. Heeft iemand hier nuttige links? Of hoe zou ik bv m'n zoekactie op google moeten aanpassen?

Correctie: Van de Rabobank vind ik wel een overzichtelijk lijstje: Rabobank dochterondernemingen

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010 10:16 am 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Zo simpel is het niet.
Dit moet je uitzoeken in de database van DNB.
Elke instelling die met de juiste eigen vergunning geregistreerd staat, valt individueel onder het DGS.

Voorbeeldje.
100K bij de Rabo in Amsterdam, en 100K bij de Rabo in Amersfoort zijn beiden individueel gegarandeerd door het DGS omdat beide banken een eigen vergunning hebben.

Aldus het antwoord op een e-mail van mij waarin ik hierover informeerde bij DNB.
Opvallend trouwens dat er meteen duidelijkheid gegeven wordt over een ander vraagstuk wat ik wel eens tegenkom: "Wat gebeurt er met het DGS na dec. 2010?"

e-Mail:

Geachte heer Spaargraag,

In antwoord op uw vraag kunnen wij u informeren dat voor de Rabobank filialen die afzonderlijk als vergunninghoudende financiële instelling in het register Wet financieel Toezicht (Wft) op grond van artikel 2:12 lid 1, 2:13 lid 1 of 3:111 zijn opgenomen, het depositogarantiestelsel afzonderlijk van toepassing is.

Het depositogarantiestelsel werkt per zelfstandig ingeschreven bank in het WFT-register per persoon. Dit register kunt u via onze website raadplegen: http://www.registers.dnb.nl/dnb/default ... uageID=NLD

Het depositogarantiestelsel houdt in het kort het volgende in: mocht een bank waarop het depositogarantiestelsel (DGS) van toepassing is, niet meer aan haar verplichtingen kunnen voldoen (bijvoorbeeld in het geval van een faillissement), dan zijn rekeninghouders er zeker van dat de eerste EUR 100.000 van hun tegoeden op betaal- of spaarrekeningen gegarandeerd zijn. Bij en/of rekeningen geldt dat beide rekeninghouders deze garantie hebben. Immers, de regeling geldt per persoon per bank (niet per rekening). Beiden hebben dus de zekerheid dat hun tegoeden gegarandeerd zijn tot EUR 100.000.

Voormalig minister van Financiën Bos heeft in oktober 2008 besloten de maximale vergoeding uit het depositogarantiestelsel tijdelijk te verhogen tot 100.000 euro per spaarder per bank. Deze maatregel gold in eerste instantie voor de periode van één jaar, maar de minister heeft op 10 maart 2009 besloten om de maatregel na oktober 2009 voort te zetten. Vanaf 31 december 2010 zijn Nederland en andere EU-lidstaten door nieuwe Europese regelgeving verplicht een dekking van EUR 100.000 te bieden onder het depositogarantiestelsel.

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,

De Nederlandsche Bank N.V.
Afdeling Communicatie
etc.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010 11:42 am 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Dit is voor mij echt nieuw.!!!
Ik heb altijd gedacht, dat alle Rabo filialen onder één bank vallen "De RABO bank".
En voor max. 100.000 gegarandeerd is p.p. En max.voor 200.000,- een en/of rekening/deposito

Dus als ik het goed begrijp, kan ik mijn 8 ton :lol: ook bij 8 rabobank filialen plaatsen om zeker te zijn van mijn geld.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010 4:53 pm 
Daalder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 17 apr 2008 6:16 pm
Berichten: 1539
Woonplaats: Veluwe
Inderdaad.
En wellicht zijn er nog wel meer interessante banken te vinden met die mogelijkheid.

_________________
beleggen is gemakkelijk: je moet kopen van pessimisten en verkopen aan optimisten.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010 1:32 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: zo 09 nov 2008 9:58 pm
Berichten: 107
Wel oppassen: tot een aantal jaar geleden had ieder dorp z'n eigen lokale rabobank. De laatste jaren wordt er behoorlijk gefuseerd. Ik weet niet wat de gevolgen van die fusies op het DGS zijn en in hoeverre klanten waarop dit van invloed is daarover worden geinformeerd en de mogelijkheid hebben om met deposito's te gaan schuiven bij een fusie. Als je ivm het DGS van de diensten van meerdere rabobanken gebruik wilt maken dan kun je wellicht beter voor filialen kiezen in verschillende delen van het land.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 12 maart 2010 9:51 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 23 nov 2007 2:48 am
Berichten: 5064
euromunt schreef:
Als je ivm het DGS van de diensten van meerdere rabobanken gebruik wilt maken dan kun je wellicht beter voor filialen kiezen in verschillende delen van het land.

M.i. ben je een hele pief als je buiten je eigen (dichtsbijzijnde) regiokantoor/vestiging van de RABO elders in Nederland nóg een relatie met een RABO-kantoor kan beginnen.
Zoiets zal je misschien hooguit lukken bij een verhuizing van jezelf, door de zaken bij de vorige vestiging niet te beëindigen.
(En er op het volgende kantoor vooral NIET over te praten.)
Maarja, wat doe je dan weer met de post gericht aan je vorige adres?

_________________
Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 13 maart 2010 3:24 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
@ Paul: Hier heb je een punt !!

Bij wie is het gelukt????


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 14 maart 2010 10:15 pm 
3 Kwartjes
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 27 jun 2008 9:08 am
Berichten: 910
Wat ik alleen vervelend vind is dat je je persoonlijk moet legitimeren bij je eigen bank vestiging. Alleen bij je eigen vestiging hebben ze je gegevens en mogen ze die updaten/wijzigen. Kom je bij een andere RABO in een andere plaats, dan gaan ze daar zeuren...
Ik vond dat bijzonder onhandig aangezien ik een aantal keer in korte tijd ben verhuist.
Tenminste dat is mijn ervaring en ook DE reden geweest om afscheid te nemen van de RABO.

_________________
De liefde voor geld is een wortel van allerlei schadelijke dingen!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 6:05 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Jan Willem schreef:
Hallo mensen,

Zoals bekend krijg je bij het falliet gaan van een bank maximaal € 100.000,- terug. Heb je meer spaargeld, dan kun je dat dus beter over meerdere banken spreiden. Maar, nou weet ik intussen ook, dat als bank A gelieerd is aan bank B, en beiden gaan falliet, dat je dan als nog niet meer dan die € 100.000,- terug krijgt.

Nou ben ik dus aan googlen op rabobank | sns | friesland-bank | abn-amro | ing | fortis AND zuster-onderneming | dochter-onderneming | zuster-bv | dochter-bv. Om uit zoeken welke banken nou zuster- of dochterondernemingen van een andere bank zijn. Maar ik heb nog steeds niet de informatie gevonden die ik zoek. Heeft iemand hier nuttige links? Of hoe zou ik bv m'n zoekactie op google moeten aanpassen?

Correctie: Van de Rabobank vind ik wel een overzichtelijk lijstje: Rabobank dochterondernemingen

Bij voorbaat dank voor alle antwoorden. :wink:


Waarom staat er bij het overzicht van alle banken niet bij of ze dochter of zuster van een andere bank zijn. :? Of zie ik iets over het hoofd?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2011 8:00 pm 
Vijfje
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jul 2008 5:43 pm
Berichten: 6725
Paul209 schreef:
euromunt schreef:
Als je ivm het DGS van de diensten van meerdere rabobanken gebruik wilt maken dan kun je wellicht beter voor filialen kiezen in verschillende delen van het land.

M.i. ben je een hele pief als je buiten je eigen (dichtsbijzijnde) regiokantoor/vestiging van de RABO elders in Nederland nóg een relatie met een RABO-kantoor kan beginnen.
Zoiets zal je misschien hooguit lukken bij een verhuizing van jezelf, door de zaken bij de vorige vestiging niet te beëindigen.
(En er op het volgende kantoor vooral NIET over te praten.)
Maarja, wat doe je dan weer met de post gericht aan je vorige adres?


@paul:

Wellicht een internet spaarrekening, en een verhuizing inderdaad niet doorgeven (vergeten?),
waar je alleen een digitaal bankafschrift krijgt.
Daar zal de nieuwe bewoner geen last van hebben.

_________________
Vertrouwen is goed, controle nog beter...


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 12:47 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
Ik herhaal nog maar een keer mijn oproep:
Waarom staat er bij het overzicht van de banken niet bij vermeld dat bepaalde banken aan elkaar gelieerd zijn? Of zie ik het over het hoofd?
Dit kan toch heel simpel er bij gezet worden? i.v.m. de DGS :|


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 1:11 pm 
volgens mij kun je op de site van DNB vinden welke banken aan elkaar zijn gelinkt. Anders gewoon de vraag stellen via email aan DNB


Omhoog
  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 1:44 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
valetin schreef:
volgens mij kun je op de site van DNB vinden welke banken aan elkaar zijn gelinkt. Anders gewoon de vraag stellen via email aan DNB


Ja oké valetin: Alles is mogelijk ..
Hoe simpel kunnen we het maken.. En hoe moeilijk kunnen we doen...
Misschien dat de meerderheid ook niet hoeft te spreiden om dat ze het geld er toch niet voor hebben. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 2:22 pm 
Dubbeltje

Geregistreerd: ma 27 dec 2010 11:10 pm
Berichten: 181
bedoel je binnen SI zoiets als http://www.vanspaarbankveranderen.nl/overzicht-vergunningen-spaarbanken ?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 nov 2011 4:30 pm 
Daalder

Geregistreerd: wo 30 jan 2008 2:52 pm
Berichten: 1748
P.Cunia schreef:


Juist ja,!!

ABN AMRO en Alex zijn de zelfde banken. Zo ook Binckbank en Alex.
Voor een juiste weergave voor een max. dekking 1x100.000,- en een en/of 2x 100.000,- is het belangrijk dat je deze dekking maar voor één van de twee van toepassing is in het DGS. :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
phpBB SEO