Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen

Het is nu ma 16 jun 2025 5:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Advertenties

Sponsors
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2008 10:21 pm 
Vijfje

Ed Creemers schreef:
Paul209 schreef:
Onzin.
Die ATP'ers rekende zichzelf rijk omdat ze over hun eigen polis (een vette) provisie ontvingen.
Daardoor leek het voor hun een koopje.

Dit is natuurlijk veel te kort door de bocht. Elke tussenpersoon die provisie op dergelijke verzekeringen heeft verdient, weet dat die provisie uiteindelijk voor rekening van de klant komt. Dus hij gaat zichzelf echt niet te kort doen, als al vooraf bekend is dat het een sigaar uit eigen doos is. Op het moment van afsluiten van de bedoelde verzekeringen (18 jaar geleden!) waren de inzichten anders dan nu en deze (oud-medewerker van een) tussenpersoon heeft de polis toen afgesloten in de volle overtuiging dat dit een goede keuze voor een goed product was. Net zoals dat veelal vanuit een goede overtuiging richting de klant gebeurde en niet om de ordinaire zakkenvuller te spelen.

Ed, ik heb vanwege je openhartigheid altijd een zwak voor je gehad.
Laten we dat maar proberen zo te houden, door deze discussie nu te beëindigen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 apr 2008 8:19 am 
Stuiver

Beste Paul, daar zijn wij het dan toch 100% over eens. :lol: :lol: :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 apr 2008 10:10 am 
Vijfje

Ed Creemers schreef:
Beste Paul, daar zijn wij het dan toch 100% over eens. :lol: :lol: :lol:

Jawel, maar niet op alle punten. :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 22 apr 2008 10:53 am 
Stuiver

Gelukkig niet, want als we elkaar hier allemaal altijd gelijk gaan liggen geven, dan blijft er zo weinig forum over. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 24 apr 2008 9:36 am 

Heren. Dank voor uw discussie. Als leek is het fijn om deze informatie te lezen.

Zelf ben ik werkzaam bij een klein bedrijf. Afgelopen weken hebben wij onze overzichten ontvangen en daar is nogal wat beroering over ontstaan: ontevredenheid naar de werkgever toe, naar de tussenpersoon en naar de verzekeraar toe.

Als gevolg hiervan heb ik aan mijn collega's informatie opgevraagd in een poging het e.e.a. te verduidelijken. Dit geeft het volgende resultaat:
Bij ons in het bedrijf wordt 75% van de pensioen inleg door de werkgever betaald. Wij zijn dan wel verplicht om ons pensioen via een tussenpersoon bij Avero te beleggen.

Het blijkt uit de overzichten dat de verzekeringsmaatschappij op de overzichten de post "Kosten bemiddelaar of verzekerings adviseur" opvoert. Omgerekend is dit een bedrag tussen de 9% en 24% van de inleg van het jaar. Het is ons totaal onduidelijk of dit een redelijk bedrag is, het voelt in elk geval van niet: waarom zijn de kosten voor de tussenpersoon zo hoog terwijl in onze ogen deze tussenpersoon weinig doet. Wij zien deze persoon 1 keer en verder feitelijk niet. Zo zijn er mensen die hier al jaren werken, ondertussen een bedrag van grogweg 200 euro hebben betaald voor een gesprek van 15 minuten..... Ook is onduidelijk hoe lang deze kosten zullen worden berekend.

Ik heb nav van de gegevens die ik heb de volgende mail naar mijn collega's gestuurd:

Wanneer een tussenpersoon een pensioen bij een verzekeraar onderbrengt dan krijgt deze tussenpersoon een vergoeding voor deze actie. Het blijkt dat de verzekeraar de tussenpersoon waarschijnlijk een keus geeft:

1. een groot bedrag in 1 keer
2. kleine bedragen gedurende de gehele looptijd.
Wanneer gekozen wordt voor scenario 2 dan krijgt de TP direct zijn geld van de verzekeraar en is deze TP klaar. De verzekeraar voert dan in de klant overzichten een post op: de “voorgeschoten” afdracht naar de tussenpersoon wordt in x jaar afgeschreven (waarschijnlijk inclusief rente). Omdat het natuurlijk (?) raar zou zijn dat de verzekeraar dit zelf zou betalen worden deze kosten op de klanten afgewikkeld: de verzekeraar is zo blij met jou als nieuwe klant dat jij de tussenpersoon mag betalen….

Dit gehele systeem wordt nu pas duidelijk met de invoering van de overzichten. Nu pas krijg je als klant een klein beetje inzicht in hoe die verzekeraars aan hun winsten komen.

De verschillen in hoogte van de percentages die wij zien kunnen van meerdere zaken afhankelijk zijn:

- Hoeveel jaar ben je al bezig met het betalen van het geld voor de tussenpersoon. Zover ik begrijp wordt in 5 a 6 jaar afgelost, en dan zou dit bedrag moeten verdwijnen of omlaag moeten gaan. Deze looptijd is niet inzichtelijk, en dat is op zijn minst storend.
- Op welk moment is je pensioen afgesloten. Ik kan mij voorstellen dat de regeling tussen verzekeraar en tussenpersoon kan wijzigen, en elke wijziging zorgt voor een ander bedrag.
- De keuze van je beleggingsfondsen. Waarschijnlijk krijgen de tussenpersonen een bonus die afhankelijk is van het gekozen product. Die bonus wordt natuurlijk (hoe kan het ook anders) door de klanten betaald.
- ?

Wat nu? Een oplossing vinden is lastig. Het is niet alleen de TP die zorgt voor het probleem, Avero is minstens net zo schuldig aan de kosten. Wij moeten inzicht krijgen in de regeling tussen tussenpersoon en verzekeraar. Een nieuwe tussenpersoon zou waarschijnlijk een deal sluiten met Avero die vervolgens de kosten hiervan lachend aan ons doorberekent.

Stappen die ik voorstel:

1. Overleg met de directie om de situatie voor te leggen, en onze ongerieven te verduidelijken.
2. Kijken of er afspraken zijn gemaakt tussen ons bedrijf en de TP, en zo ja: deze afspraken bestuderen, zo nee een voorstel maken.
3. Van TP duidelijkheid eisen over de afschrijf duur en de afschrijf hoogte van de bemiddeling tussen Avero en TP.
4. Van TP inzicht krijgen van wat wij krijgen voor het geld dat wij aan hen betalen.
5. Kijken welke mogelijkheden er zijn om een andere oplossing te vinden: wat is de toegevoegde waarde van een tussen persoon? Kunnen bijv. nieuwe werknemers niet direct (zonder tussenpersoon) terecht bij Avero?

Geen idee of U hier een reactie op zou kunnen geven, ik kan mij voorstellen dat u dit liever in een proffessionele setting wil doen. Ik zal in dit verband ook contact met u opnemen via uw website.

Met vriendelijke groet,
Thijs Marijt

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 24 apr 2008 10:50 am 
Vijfje

thijs Marijt schreef:
Heren. Dank voor uw discussie. Als leek is het fijn om deze informatie te lezen.

Je hebt m.i. goed begrepen waar de schoen wringt.

Als alle Nederlanders met een beleggingsverzekering - t.b.v. de aflossing van een hypotheek of pensioenopbouw - zich goed zouden beseffen hoe stevig ze bij de neus genomen zijn door de vaak torenhoge kosten, stonden wij m.i. aan de vooravond van een burgeroorlog.

Ik heb nog 3 adviezen voor je:
1) Aansluiten bij www.verliespolis.nl of www.woekerpolisclaim.nl
2) Verjaring van je claim zo snel mogelijk tegengaan door stuitingsbrief (met bericht van ontvangst) te versturen aan de verzekeringsmaatschappij.
3) Verlies de mogelijkheden van banksparen niet uit het oog.
Ed heeft in dit forum over de mogelijkheid geschreven de lopende regeling/polis over te hevelen naar banksparen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 apr 2008 11:15 am 
Stuiver

Voor de volledigheid: Ik heb een email gestuurd buiten het forum om. Het gaat hier namelijk niet om lijfrenteverzekeringen, maar om echte pensioenverzekeringen. Dus niet in privé, maar een toezegging van de werkgever aan de werknemer. Hier is nogal wat andere regelgeving op van toepassing, dus een individuele klant kan niet in zijn eentje de waarde overhevelen naar een bancaire lijfrente. Als hier zaken uit komen die ook voor dit forum interessant zijn, zal ik daar op een later tijdstip op terugkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 24 apr 2008 2:19 pm 
Vijfje

Leesvoer over de gelegaliseerde diefstal:
http://www.overgeld.nl/rubriek/verzeker ... tml?p=15,1

do 24 apr 2008, 05:30 | 258 reacties

'Belofte was juist hoog rendement'
Woekerpolis: 99,2% inleg verloren...
door Theo Besteman

AMSTERDAM - SNS Reaal wordt door advocaat Hendrik Jan Bos gedagvaard in wat volgens hem de grootste woekerpolis ooit moet zijn: na vijftien jaar 'sparen' tot 8168 euro bij de verzekeraar kreeg een polisbezitter slechts 66 euro uitgekeerd.

...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 mei 2008 7:07 pm 
Vijfje

Inmiddels heb ik een antwoord gehad van Fortis ASR inzake mijn aansprakelijkheidsstelling en stuiting van de verjaring van mijn rechten.

Ze wijzen (zoals te verwachten was :( ) alle aansprakelijkheid af en geven aan dat ze wel bereid zijn de aanbeveling van de Ombudsman te volgen.

En die is zwaar onvoldoende.
Nou ja ik wacht maar af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 24 mei 2008 7:13 pm 
Daalder

Maandag gaat Tros Radar er weer over.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 9:50 am 
Vijfje

Bos wekte verkeerde verwachtingen woekerpolis.

Minister Bos had vorige week stevige kritiek op de onderzoekers inzake de woekerpolissen. Dit bureau, IFO, vindt de kritiek onterecht. Ook de verzekeraars wijzen kritiek van de hand.

...

Bron: http://tinyurl.com/5cgma3

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 04 jun 2008 10:53 pm 
Vijfje

Onderzoek woekerpolis loopt vast.

Uitgegeven: 4 juni 2008 14:11
Laatst gewijzigd: 4 juni 2008 16:04

DEN HAAG - Er is een "vertrouwensbreuk" ontstaan tussen minister Wouter Bos van Financiën en het Instituut Financieel Onderzoek (IFO), dat in zijn opdracht onderzoek doet naar de woekerpolissen, beleggingsverzekeringen waaraan mogelijk hoge kosten zijn verbonden.

...

Bron:
http://www.nu.nl/news/1597835/34/Onderz ... _vast.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 17 jun 2008 1:45 pm 
Vijfje

di 17 jun 2008, 11:54
Makelaar speelt verzekeraar zwarte piet toe.
Adviseurs dumpen serie polissen van verzekeraar.

AMSTERDAM - Financieel adviseurs die hun klanten oproepen verzekeraars aansprakelijk te stellen voor verlies op beleggingspolissen. Die onorthodoxe stap is een van de maatregelen die 10.000 tussenpersonen vandaag aankondigen.

...

Bron: http://www.overgeld.nl/rubriek/hypothek ... aar__.html
--------

Het duurde alleen even voordat de adviseurs hun verstand weer bij elkaar hadden.
M.i. een stapje in de goede richting.
Maar het zal nog wel een enorm tijdje duren voordat de adviseurs al de boter op hun hoofd hebben weten weg te poetsen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jun 2008 4:16 pm 
Vijfje

''Veel actiever opstellen in de woekerpolis-affaire'.

De verzekerings-tussenpersonen moeten zich veel actiever opstellen in de woekerpolis-affaire.

Begeleiden
Dat zegt de financiële ombudsman, Jan Wolter Wabeke in een brief aan die tussenpersonen. Ze moeten klanten ook na het afsluiten van de verzekeringspolis blijven begeleiden. Want dat hoort immers gewoon tot de taken van de tussenpersoon, benadrukt Wabeke.

Bron: http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2008/weken_2008/25/0620_1515_wabeke.xml
---
De brief is te vinden op: http://media.rtl.nl/web/components/actu ... /kifid.pdf

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 8:00 pm 
Vijfje

Nationale Nederlanden stopt verkoop woekerpolis.
Uitgegeven: 23 juni 2008 17:51
Laatst gewijzigd: 23 juni 2008 19:09

AMSTERDAM - De verzekeraar Nationale Nederlanden (ING) stopt met de verkoop van beleggingsverzekeringen, ook bekend als de woekerpolissen.
Inertia Stock

...

Bron: http://www.nu.nl/news/1625125/30/Nation ... polis.html
------

Mooie kop.
Nu pas ?!?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Advertenties

Sponsors

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]